• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3399 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ آذر

سطح چهار تهديد در بلژيك

تهديد در بروكسل جدي و فوري است

شايد در چند ماه يا حتي چند هفته گذشته، وقتي از مردم اين سوال مي‌شد كه چند نقطه امن دنيا را معرفي كنيد يكي از اين نقاط بي‌ترديد كشور بلژيك بود. اما طي روز‌هاي اخير اين شرايط متفاوت شده است. نام هر تروريست كه در اروپا دستگير مي‌شود، به نوعي با نام بلژيك پيوند مي‌خورد و همين مساله مهم‌ترين سرمايه بلژيك كه امنيت به شمار مي‌رفت را اين روزها زير سوال برده است. بر اين اساس دولت بلژيك، از روز گذشته درجه تهديدات امنيتي در بروكسل را به بالاترين سطح خود رسانده‌ است، تا جايي كه مترو در اين شهر تا روز يكشنبه تعطيل شده و به مردم توصيه مي‌شود تا حد ممكن در خانه‌هاي خود بمانند و از تجمع در مكان‌هاي شلوغ خودداري كنند. چارلز ميشل، نخست‌وزير بلژيك در اين باره گفته كه اين تصميم براي بالابردن سطح تهديد گرفته شده است. وي در همين حال گفته؛ اطلاعات دقيقي به دست آمده است كه افراد مسلح قصد دارند واقعه‌اي تروريستي مانند پاريس را در بروكسل پياده كنند و در اين عمليات از اسلحه و مواد منفجره نيز استفاده كنند.
تدابير امنيتي
براساس گزارش‌ها مركز بحران ملي بلژيك سطح هشدار تروريسم در شهر بروكسل را به سطح 4 رسانده به اين معني كه تهديد، جدي و فوري است. روز گذشته كابينه بلژيك جلسه اضطراري برگزار كرد و بر مبناي اطلاعات موجود تصميم به اجراي اين درجه از تهديد امنيتي در بروكسل گرفت. اكنون پليس مسلح و سربازان در تقاطع‌هاي كليدي بروكسل حاضر هستند. جايي كه با بيش از يك ميليون ساكن، مقرهاي اصلي اتحاديه اروپا و ناتو نيز در آن قرار دارند و پليس موظف است قلب اتحاديه اروپا را از شر تروريست‌ها در امان نگه دارد.
همچنين علاوه بر قطارهاي شهري و بين شهري بروكسل، خطوط اتوبوس كاملا متوقف شده است. گفتني است نخست‌‌وزير بلژيك پس از نشست اضطراري دولت گفت: ما نمي‌خواهيم مردم وحشت كنند، بلكه مي‌خواهيم شرايط را به آرامش برسانيم و اقدامات لازم را براي مبارزه با تروريسم انجام دهيم. او همچنين گفت كه در بعد از ظهر يكشنبه با هسته مركزي مديريت بحران بلژيك جلسه مي‌گذارد تا مجددا درجه تهديد را در بروكسل مورد بررسي قرار دهد.
بروكسل شهر تروريست‌پرور    
اكنون مشخص شده است كه در طول سال‌هاي گذشته در آرامش بروكسل محله «مون بلاك» تبديل به محله پرورش تروريست‌هايي شده بود كه به داعش پيوسته‌اند. تحقيقات پليس فرانسه پس از واقعه تروريستي پاريس در شب سيزدهم نوامبر و شناسايي مظنونان اين واقعه تروريستي نشان داد كه تعدادي از آنها در بروكسل و منطقه «مون بلاك» ساكن بوده‌اند كه از جمله آنها طراح حملات تروريستي پاريس عبدالحميد اباعود بود كه در حمله پليس به منطقه «سن سنت دني» پاريس كشته شد. همچنين صلاح عبدالسلام كه مظنون شماره دو اين حملات به شمار مي‌رود و اكنون پليس سرتاسر اروپا از جمله فرانسه و بلژيك به‌شدت دنبال او هستند و هنوز نتوانستند او را پس از وقايع تروريستي پاريس پيدا كنند، نيز ساكن«مون بلاك » بوده است. حتي گفته مي‌شود صلاح عبدالسلام احتمالا به بروكسل بازگشته و پليس به‌شدت دنبال سرنخي است تا بتواند اورا پيدا كند اما هنوز هيچ مدركي را در اين خصوص به دست نياورده است. اين در حالي است كه در طول روزهاي گذشته نيز پليس بلژيك عمليات گسترده‌اي را عليه مظنونان تروريستي آغاز و تعدادي از آنها را بازداشت كرده است.
نگراني در سرتاسر اروپا
بيش از يك هفته از قتل عام پاريس مي‌گذرد اما هنوز بسياري از وقايع در اروپا زير سايه حملات تروريستي پاريس قرار دارند. در آلمان يك بازي فوتبال دوستانه به دليل تهديد براي عمليات انتحاري لغو شد، اكنون در بروكسل قلب اروپا تهديدات به بالاترين مرز خود رسيده است و مقامات در سراسراروپا، خاورميانه و واشنگتن در حال تلاش براي تعيين شبكه‌اي از مهاجمان درجه اول فرانسوي و بلژيكي هستند تا ارتباط‌شان با تروريست‌هاي داعش را پيدا كنند و ممكن است در اين بين سرنخ‌هاي جديدي از عمليات‌هاي تروريستي آينده در سراسر اروپا و جهان به دست‌ آيد.

 

بازداشت يك تروريست بلژيكي در تركيه

روز گذشته نيز خبرگزاري آناتولي تركيه اعلام كرد كه توانسته يك فرد سوري كه مليتي بلژيكي داشته است را در آنتاليا بازداشت كند. اين مرد با تابعيت بلژيكي، احمد دحمان نام دارد كه دست داشتن او در وقايع پاريس در حال بررسي است زيرا به گفته رسانه‌هاي ترك اين فرد در اين زمينه بسيار مشكوك است. با اين حال يك مقام پليس فرانسه اعلام كرد كه هيچ اطلاعاتي در خصوص دخالت دحمان يا ديدار احتمالي او با عاملان حملات انتحاري پاريس را در اختيار ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون