• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

وزير امور خارجه يونان در ديدار با همتاي ايراني:

به قطعنامه عليه سپاه قدس ايران «نه» گفتيم

 

گروه ديپلماسي|  سفري براي به تصوير كشيدن مخالفت‌ها با اتحاديه اروپا. نيكولاس كوتزياس، وزير امور خارجه يونان در نخستين ساعات حضور در تهران با سخنراني در دانشگاه تهران به نوعي از سياست‌هاي اتحاديه اروپا تبري جست. وي در جمع دانشجويان اين دانشگاه اعلام كرد كه با وجود اينكه يونان عضو اتحاديه اروپاست ولي برخي سياست‌هاي آن با كشورهاي عضو اين اتحاديه متفاوت است: «براي مثال امسال ما حاضر نشديم به بند 14 قطعنامه‌اي كه عليه سپاه پاسداران و سپاه قدس بود راي بدهيم؛ چرا كه براي دولت و ملت ايران احترام زيادي قايل هستيم.» اشاره وزير امور خارجه يونان در اين سخنراني به قطعنامه اخير حقوق بشر عليه سوريه در شوراي امنيت بود كه در يكي از بندهاي آن از نيروهاي سپاه قدس ايران خواسته شده بود كه سوريه را ترك كنند. جنجالي‌ترين سخنان رييس دستگاه ديپلماسي يونان كه به تيتري براي رسانه‌هاي ايراني هم بدل شد اين بود كه يونان با تشكيل كشور مستقل فلسطين موافق است. وي در اين خصوص گفت: البته ما منافع خود را هم در نظر گرفته و با اسراييل مساله‌اي نداريم ولي با ملت فلسطين و مردم ايران احساس نزديكي مي‌كنيم. امروز كشورهاي جديدي در صحنه ظهور كرده‌اند، كشورهايي مثل ايران و چين كه از تاريخ و قدمت بسياري برخوردار هستند. براي غلبه بر بحران در سوريه نيز لازم است تا كشورهاي مختلف از جمله ايران و روسيه در اين زمينه همكاري داشته باشند و همگي براي غلبه بر بحران سوريه همكاري داشته باشند. وي با اشاره به انهدام يك جنگنده روس توسط تركيه گفت: بدون ترديد ساقط كردن جنگنده روس هيچ كمكي به بهتر شدن وضعيت نمي‌كند، در همين راستا لازم مي‌بينم اتحاديه اروپا ارزشگذاري و سياستگذاري‌هاي جديدي را براي خود داشته باشد، چرا كه قرن بيست و يكم قرن تهديد و تحريم نيست. وي در پايان اين سخنراني گذر سوريه از بحران را در گرو برگزاري انتخابات شرافتمندانه و دموكراتيك دانست و خاطرنشان كرد: بهترين راه‌حل براي برقراري آرامش در سوريه عمل به توافقنامه وين است و همچنين لازم است تا پس از برگزاري انتخابات در اين كشور قانون اساسي دموكراتيك و برنامه حمايت مالي براي سوريه تبيين شود. از سوي ديگر از بين بردن كامل داعش و ايجاد چشم‌انداز مثبت براي مردم اين كشور مي‌تواند آينده‌ بهتري را براي آنها رقم بزند.
توافق وين و فرهيختگي سياسي
ديدار با رييس‌جمهور و وزير امور خارجه كشورمان هم در ادامه دومينوي ديدارهاي نيكولاس كوتزياس اتفاق افتاد. نيكولاس كوتزياس در ابتداي نشست خبري با همتاي ايراني خود اعلام كرد كه نخست‌وزير اين كشور در اوايل سال 2016 به تهران سفر خواهد كرد. به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه يونان با استقبال از توافق وين، تصريح كرد: در اين توافق يك فرهيختگي خاصي وجود دارد و راه را براي حل مشكلات نشان مي‌دهد و هركس آن را اجرا نكند يك فرصت بزرگ را از دست مي‌دهد. ايران كشوري است كه وقتي چيزي را امضا مي‌كند آن را به تعهد مي‌رساند و اميدواريم طرف‌هاي مقابل نيز اين را به انجام رسانند. كوتزياس به نقش ايران در حل بحران سوريه اشاره كرد و گفت: حل بحران اين كشور براي ما بسيار مهم است چرا كه ما همبستگي قديمي با اين كشور داريم. كشور سوريه داراي اقوام و فرهنگ‌هاي متنوع و غني است و اكنون متاسفانه ميليون‌ها نفر از آن خارج شده‌اند. ما تاكيد داريم كه بايد بحران سوريه از طريق صلح و راهكار سياسي حل شود و يونان به عنوان پلي بين خاورميانه و اتحاديه اروپا در اين زمينه مي‌تواند نقش مهمي داشته باشد. وزير امور خارجه يونان با تشبيه روابط ايران و يونان به يك جوي مناسب، تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم اين جوي را به يك رود بزرگ تبديل كنيم. تاكنون در شش ماه گذشته دو وزير خارجه، سه بار يكديگر را ملاقات كردند و ما تلاش داريم كه وزراي خارجه دو كشور حداقل دو بار در سال با يكديگر گفت‌وگو و تبادل‌نظر داشته باشند. وزير امور خارجه يونان در مورد مشكل پيش آمده براي تعدادي از اتباع ايراني در مرز يونان و پيش‌بيني‌اش در ارتباط با آينده روابط دو كشور، گفت: يك سري از كشورها در اتحاديه اروپا مجبور شدند كه تصميمات ديگر كشورهاي اروپايي را اجرا كنند و طبق آن مرزهاي خود را بر اتباع خاورميانه غير از اتباع سوريه، عراق و افغانستان ببندند و اين مشكلي است كه ما ايجاد نكرديم و تلاش داريم كه براي حل اين مشكل هرگونه اقدامات لازم را انجام دهيم و به نيازهاي انساني آنها رسيدگي كنيم.
ترك‌ها 1500 بار حريم هوايي يونان را نقض كرده اند
اين ديپلمات يوناني با تاكيد بر اينكه داعش تبديل به دشمني براي سياست خارجي و سياست داخلي اتحاديه اروپا شده است، گفت: وقتي در فوريه 2015 در جلسه اتحاديه اروپا گفتم كه بايد بيشتر مراقب اتفاقات در ليبي و سوريه بود اكثر همكاران‌مان در آنجا با تعجب نگاه كردند. در آن زمان تمركز آنها بر مشكلات شمال شرقي اروپا بود و ما بايد به اين نكته توجه كنيم كه اگر ما به تاريخ نرسيم تاريخ به ما مي‌رسد. تاكنون حداقل 1500 تجاوز از سوي هواپيماهاي تركيه به مرزهاي يونان صورت گرفته و اگر قرار بود كه ما مانند اقدام تركيه در هفته گذشته عمل كنيم و به اين كار جواب بدهيم تصور كنيد چه اتفاقي مي‌افتاد؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون