• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

پاسخ علي لاريجاني به ابرازنگراني برخي درباره پيوند وي با اصلاح‌طلبان:

اموال نيستيم كه مصادره شويم

گروه سياسي| علي لاريجاني اين‌بار شفاف‌تر و صريح‌تر آمده بود؛ چهار ماه قبل از انتخابات مجلس و پنج ماه بعد از توافق هسته‌اي. دو رويدادي كه مديريت روزهاي بين آنها براي رييس مجلس حياتي است. همان‌طور كه تمركز پرسش‌هاي رسانه‌ها از او در آخرين نشست خبري‌اش هم بيشتر در ميانه اين دو رويداد بود. لاريجاني، چهره محافظه‌كار جناح راست اين سال‌ها خيلي مواقع بي‌پرده در صحنه سياست رخ نمايانده است. اما باز هم اوج اين صراحت و بي‌پروايي در فاصله بين توافق هسته‌اي و انتخابات مجلس متمركز شده است. همين هم نشست خبري روز سه‌شنبه او را قدري متفاوت‌تر از گذشته كرده بود. جايي كه رييس مجلس تمام تلاش خود را كرد تا بدون هر‌گونه خاصه‌گويي، پاسخ غالب سوالات را با صراحت بيشتر بدهد. اينچنين بود كه علي لاريجاني براي نخستين بار جلسات انتخاباتي خود با چهره‌هاي اصولگرا چون ناطق نوري و علي‌اكبر ولايتي را تاييد كرد و همزمان تلاش اطرافيانش براي تشكيل حزب و تشكيلات مستقل را مورد حمايت قرار داد. البته شايد مهم‌ترين جمله انتخاباتي لاريجاني در اين نشست خبري جايي بود كه مخاطب سوالي قرار گرفت كه محتوايش اين بود: «اصلاح‌طلبان، شما و آقاي ناطق نوري را به نفع خودشان مصادره مي‌كنند آيا اين مساله واقعيت دارد.» جايي كه او به صراحت پاسخ داد: «اموال كسي نيستم كه مصادره‌ام كنند.» موضوع پيوند لاريجاني با اصلاح‌طلبان موضوعي بود كه بيش از اين يك مورد در آن نشست خبري مطرح شد، عموما هم توسط رسانه‌هاي اصولگرا. رسانه‌هايي كه تا همين چندي پيش از حاميان علي لاريجاني بودند و حالا قدري با ديده انتقاد به او نگاه مي‌كنند. چه آنكه جاي ديگري از رييس مجلس پرسيده شد: «آيا برخي اصلاح‌طلبان و جريان‌هاي سياسي قرار است كه در راستاي انتخابات با شما ائتلاف بكنند؟» كه جواب لاريجاني هم اين‌گونه بود: «من نيز اين موضوعات را در رسانه‌ها شنيده‌ام و چيزي بيشتر از آن نبوده است.» اما چيزي كه شايد اين تصور را در بين بخشي از حاميان ديروز علي لاريجاني تشديد كرده اين باشد كه او همچنان در اين ماه‌ها از كليت دولت يازدهم و خصوصا توافق هسته‌اي حمايت مي‌كند. سياستي كه بعيد است به زودي از دستور كار رييس مجلس خارج شود. همان‌طور كه بعيد است به اين زودي‌ها هم دل او با دولت نهم و دهم صاف شود. اين دو همان چيزهايي هستند كه اصلاح‌طلبان نيز نسبت به اولي موضع حمايتي و نسبت به دومي موضع انتقادي دارند. اينجا بود كه علي لاريجاني در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره دلايل بي‌اثر بودن نظارت مجلس بر اقدامات دولت‌هاي محمود احمدي‌نژاد، همزمان با دفاع كامل از دوره حضورش در راس قوه مقننه تاكيد كرد كه «كم توجهي دولت قبل به قانون روشن است.» او معتقد است كه در دوره دولت محمود احمدي‌نژاد «مجلس تا جايي كه مي‌توانست مانع تخلفات شد.» اين موضع‌گيري البته از كسي كه در تمام اين سال‌ها در راس دستگاه نظارتي كشور نشسته بود چندان هم عجيب نيست. كسي كه معتقد است در برابر اقدامات دولت قبلي، مجلسي‌ها از تمام ابزارهاي خود استفاده كرده‌اند و از تمام توان خود بهره برده‌اند.
لاريجاني در تشريح فعاليت مجلس نهم گفت: در بخش تقنين تا حدود 600 طرح و لايحه در قوه مقننه ارايه شده است كه مسير بررسي خود را در كميسيون‌هاي مختلف طي مي‌كند، همچنين نزديك به 200 طرح و لايحه به قانون تبديل و ابلاغ شده است كه اكثر آنها مربوط به حوزه حقوقي و قضايي كه قوانين مادر محسوب مي‌شوند از جمله قوانين مجازات اسلامي و آيين دادرسي است. برخي ديگر از اين طرح و لوايح بعد اقتصادي دارد مثل قانون بودجه كه هرساله در مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
درخصوص جرم سياسي نيز لايحه‌اي ارايه نشد
دكتر لاريجاني در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه هنوز تعريفي براي جرم سياسي ارايه نشده است و بيش از يك‌سال و نيم از مطرح شدن طرح جرم سياسي مي‌گذرد و اينكه درباره طرح‌هايي مانند حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر يا قوانين استخدامي چقدر هزينه شده و دستاورد آنها چه بوده است، گفت: مسائلي كه در مجلس تصويب مي‌شود، چيز پنهاني نيست، زيرا از راديو پخش مي‌شود و رسانه‌هاي ديگر نيز آن را انعكاس مي‌دهند. وي ادامه داد: درخصوص جرم سياسي نيز لايحه‌اي ارايه نشده و فكر مي‌كنم طرحي درخصوص جرم سياسي چند ماهي است كه در نوبت بررسي قرار گرفته و اين را آقاي رييس كميسيون حقوقي و قضايي مي‌داند. البته قبول دارم در اواخر فعاليت دوره نهم مجلس ترافيكي از طرح‌ها كه كميسيون‌ها روي آنها كار كرده‌اند وجود دارد، اما اين موضوع نيز از طرح‌هاي اولويت‌دار است. لاريجاني تاكيد كرد: وقتي قانوني در مجلس تصويب مي‌شود بايد حدود دو الي سه  سال از اجراي آن بگذرد تا بتوان درخصوص آن ارزيابي انجام داد. همچنين بعد از تصويب قانون در مجلس آيين‌نامه‌هاي آن قانون بايد در دولت تصويب شود. البته در برخي موارد براساس نظرسنجي‌ها تصميم‌گيري مي‌شود.
كار با دولت فعلي را  از لحاظ رعايت قانون بهتر از دولت قبل مي‌دانم
رييس قوه مقننه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه تعامل كدام يك از دو دولت با مجلس بيشتر و بيشتر بود، گفت: بايد گفت كه روند مشخصي بين تعامل بين مجلس و دولت وجود دارد. تاكيد مي‌كنم كه مجلس وجه مستقل دارد و تلاش دارد در كل روند با دولت استقلال خود را حفظ كند،كار با دولت فعلي را از لحاظ رعايت قانون بهتر از دولت قبل مي‌دانم. بر اساس مصوبات و آيين نامه‌هايي كه دولت در هيات وزيران تصويب كرده است، مي‌توان گفت كه در اين دولت خلاف قانون كمتر از دولت گذشته رخ داده است البته در موارد نادري خلاف قانون نيز صورت گرفته است با اين حال در ارزيابي كلي و از نگاه رعايت قانون دولت فعلي بهتراز دولت قبل بود.
پاسخ لاريجاني به ديدار چهارگانه  با  ولايتي، مقتدايي و ناطق نوري
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره ديدار چهارگانه با ولايتي، مقتدايي و ناطق نوري و اينكه اين ديدار مي‌تواند سرمنشا جديدي در اصولگرايان باشد، گفت: البته ما جلسه‌اي داشتيم و اين موضوع خلاف نيست و مساله و موضوع اين نشست نيز آن بود كه چطور مي‌توانيم در پروسه انتخابات تلاش كنيم تا افرادي كارآمد و با نگاهي ملي حضور داشته باشند. در اين جلسه در اين مسائل بحث شد و ما يك همفكري در اين زمينه داريم.
اصولگرايي حرف حساب است و اصلاح‌طلبي
 شعار خوبي است
لاريجاني در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در كدام يك از جرگه جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و اعتداليون قرار داريد، گفت: به نظر من اين مساله تقسيم‌بندي دقيقي نيست، زيرا اصولگرايي يك حرف حساب است و افراد براساس يك مشي دقيق عمل كرده و براي حركت سياسي اصولي قايل مي‌شوند از طرفي ديگر اصلاح‌طلبي هم شعار خوبي است، به طوري كه انسان براساس شرايط اصلاحاتي را صورت مي‌دهد، اما قطعا هيچ يك از اين شعارها غير فضيلت نيست و شعار اعتدال هم به همان‌گونه است. وي تاكيد كرد: همچنين اين تابلوها به صورتي نيست كه افراد ديگر اين ويژگي‌ها را نداشته باشند از اين رو شاهد بوديم كه از اول انقلاب تاكنون اين آرم‌ها رنگ عوض كرده به طوري كه در اين دوران شاهد بروز چپ، راست، اصلاح‌طلبي و اصولگرايي بوده‌ايم. رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آنچه ما در اين رابطه فكر مي‌كنيم اين است كه ويژگي يك فرد سياسي در ايران بوده كه با تقوا بوده و به عهد خود پايبند بوده، صاحب مسلك و داراي اصول باشد.
اموال كسي نيستيم كه ما را مصادره كنند
لاريجاني درباره اين سوال كه در شرايط كنوني اصلاح‌طلبان، شما و آقاي ناطق‌نوري را به نفع خودشان مصادره مي‌كنند آيا اين مساله واقعيت دارد، خاطرنشان كرد: ما اموال كسي نيستيم كه ما را مصادره كنند از اين رو افراد با فكرشان شناخته مي‌شوند.
كم‌توجهي دولت قبل به قانون روشن است
لاريجاني در پاسخ به سوالي درباره كوتاهي مجلس هشتم در قبال دولت نهم و دهم از بعد نظارتي گفت: از رييس‌جمهور در مجلس سوال پرسيده و چند وزير استيضاح شدند. همچنين چند تحقيق و تفحص به قوه قضاييه ارسال شد و در تاريخ جمهوري اسلامي ايران براي نخستين‌بار از رييس‌جمهور سوال شد. وي ادامه داد: اما اينكه عنوان مي‌كنيد اثر نداشت، بحث ديگري است. ما آنقدري كه درخصوص مسائل متوجه مي‌شديم عمل مي‌كرديم، مشكل اين بود كه برخي اوقات از برخي مسائل اطلاع نمي‌يافتيم. رييس قوه مقننه تصريح كرد: در حال حاضر نيز ديوان محاسبات گزارشاتي را ارايه مي‌دهد كه تازه متوجه مي‌شويم چه رخ داده است كه بسيار مهم بوده و در حال پيگيري است، زيرا برخي از امور تخلف است و قوه قضاييه بايد رسيدگي كند. وي افزود: اينكه در دولت قبل به قانون كم‌توجهي شده روشن است و برخي از مصوبات هيات وزيران نيز خلاف قانون بود و آنقدري كه ما اختيار داشتيم، عمل مي‌كرديم و حتي اين موضوعات در روزنامه رسمي نيز ارجاع داده شد و تا آنجايي كه مجلس مي‌توانست مانع برخي از تخلفات مي‌شد. لاريجاني تاكيد كرد: در ماه‌هاي آخر فعاليت دولت گذشته، گفت‌وگوهاي شديدي بين دولت و مجلس وجود داشت، به دليل اينكه مجلس مخالف برخي كارها بود و تا جايي كه توانست جلوي كار خلاف را گرفت. وي ادامه داد: همچنان كه قبلا بيان كردم در مجلس از ابزارهاي سوال، تحقيق و تفحص، استيضاح و سوال از رييس‌جمهور استفاده شد، اما بايد توجه داشت كه ما نيروي نظامي يا اطلاعاتي نداريم زيرا كار مجلس تقنين و نظارت است و اگر مجلس به مسائلي نپرداخته است، بايد به صورت جزيي به آن اشاره شود. رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: ديوان محاسبات گزارشات تفريغ بودجه را به صورت مرتب ارايه مي‌داد و در مستشاري ديوان محاسبات به گزارشات رسيدگي شده و حتي برخي از وزرا محكوم شده‌اند. رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره
برهم زدن نشست‌هاي مجوزدار و رويه مجلس در قبال غائله قم گفت: چه كار بايد مي‌كرديم مجلس بررسي و گزارشي ارايه كرد و بايد دادگاه ويژه روحانيت پيگيري مي‌كرد البته از نگاه من لزومي نداشت كه شكايتي صورت گيرد چرا كه علاقه نداشتم بحث را شخصي دنبال كنم. وي تاكيد كرد: وزير كشور گفته است در حال رسيدگي به اين موضوع است و زمان زيادي از اين حوادث نگذشته است اجازه دهيد اول بررسي كنند سپس پيگيري كنيم.
حضور رهبري در برخي جلسات شوراي عالي امنيت ملي درباره برجام
لاريجاني درباره سوالي مبني بر اينكه برخي قصد دارند با تخريب شما و دولت عنوان كنند كه موضوع برجام به مقام معظم رهبري تحميل شده است، گفت: اين حرف سبك و جسارت‌آميز است. رهبري شخصيتي است كه در مسائل بين‌المللي نگاه نافذ و دقيقي دارند در سي و چند سال اخير در موضوع سياست خارجي فردي را مانند رهبري نديده‌ام كه چنين پختگي و نگاه نافذي داشته باشند. وي در اين خصوص ادامه داد: در موضوع هسته‌اي جلسات متعددي در شوراي عالي امنيت انجام مي‌شد كه برخي از آنها در حضور ايشان صورت مي‌گرفت بنابراين نبايد عنوان كرد كه اين موضوع به ايشان تحميل شده است آن هم در شرايطي كه وقتي مقام معظم رهبري به صحبت تلفني رييس‌جمهور ايراد مي‌گيرند حتما اگر نگاهي به برجام داشتند نظرشان را اعلام مي‌كردند.
هنوز براي انتخابات تصميم نگرفته‌ام
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره حضور در انتخابات آتي از تهران يا قم گفت: هنوز براي انتخابات تصميم نگرفته‌ام.
بين دولت و مجلس جنگي وجود ندارد
وي ادامه داد: مجلس از ويژگي خاصي برخوردار است و تلاش دارد كه با دولت روابط برادرانه داشته باشد چرا كه بين ما جنگي وجود ندارد اما وقتي تخلفي صورت مي‌گيرد، نمي‌توانيم بگوييم تخلفي نشده است، برداشت من در موضوع هسته‌اي كه سال‌ها دستي بر آتش داشتم اين است كه حل و فصل برجام اتفاق خوبي است. لاريجاني همچنين تاكيد كرد: نظر من تنها در دولت فعلي نيست چرا كه طرح مذاكرات يك سال و نيم پيش از روي كار آمدن دولت روحاني مطرح شد و من همان زمان در شوراي عالي امنيت گفتم در شرايطي كه به جايگاه مناسبي از لحاظ فناوري و دانش هسته‌اي رسيده‌ايم بايد نسبت به ختم ماجراي هسته‌اي ايران اقدام كنيم در آن زمان عده‌اي مخالف نظر من بودند اما دولت فعلي نگاهي نزديك‌تر در اين موضوع به ما داشتند. وي تصريح كرد: در مسائل اقتصادي نيز اعتقاد داريم جهت‌گيري دولت فعلي مناسب است اما در برخي كارهاي اجرايي و سرعتي مشكلاتي وجود دارد اينكه دولت مي‌خواهد اقتصاد را مردمي كند موافقيم اما اعتقاد داريم كه بايد سرعت خروج از ركود افزايش يابد و در اين موضوع نيازمند تلاش بيشتري از سوي دولت هستيم.
نسبت به تخريب‌ها بي‌تفاوت نيستيم
لاريجاني در ادامه در پاسخ به سوالي درباره تخريب ناطق نوري توسط برخي از جريان‌هاي سياسي تصريح كرد: ما نسبت به اين تخريب‌ها بي‌تفاوت نيستيم. ما با آقاي
ناطق نوري جلساتي داريم و براي كارهاي آينده با وي مشورت مي‌كنيم. در موضوعات سياسي كشور همچنين مشورت مي‌كنيم، اما گاهي در كشور اين مسائل رخ مي‌دهد كه يك مقدار آن طبيعي و به خاطر اختلاف نظرات است اما مقداري از آن غيرطبيعي است و گاهي تهمت و بداخلاقي است كه اين جاي تعجب دارد. وي تاكيد كرد: گاهي نقد مي‌شود كه بنده يا هر كس ديگري كه اين اشكالي ندارد و آقاي ناطق نوري فرد محترمي است و ما حتما از وي حمايت مي‌كنيم.
 نبايد نگاه منفي به نتايج تحقيق و تفحص‌ها داشت
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره علت به سرانجام نرسيدن تحقيق و تفحص‌ها و عدم علني شدن آنها گفت: لزومي ندارد فضاي كشور تيره و تار شود و شما نيز بايد توجه كنيد كه تفحص از سازمان تامين اجتماعي خوانده شده و قوه قضاييه در حال رسيدگي به اين موضوع است، پس نبايد نگاه منفي به نتايج تحقيق و تفحص‌ها داشت. اين را لحاظ كنيد كه تحقيق و تفحص‌ها در مجلس روال خود را طي كرده و نمود بيروني اين موضوع را اصحاب رسانه بايد درست و واقعيت‌ها را بگويند. وي ادامه داد: تحقيق و تفحص‌ها در هيات تفحص‌كننده بايد تاييد و در كميسيون مصوب تا در صحن قرائت شود. ممكن است تفحصي نتيجه داده باشد كه براساس آن تخلفي صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون