• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

روايت رجال پهلوي دوم از استبداد شاهنشاهي

برگ‌هاي ديگري از تاريخ شفاهي ايران رونمايي مي‌شود

اعتماد| دكتر صالحي اميري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي از رونمايي «پروژه تاريخ شفاهي ايران؛ عصر پهلوي دوم» خبر داد. وي يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي را تحول در تاريخ شفاهي ايران دانست و گفت: پژوهش‌هاي انجام شده در حوزه تاريخ شفاهي ايران كافي نيست. مسوولان اين سازمان تصميم دارند جايگاه سازماني تاريخ شفاهي را به سطح پژوهشكده ارتقا بدهند. در نخستين گام اين نهاد ملي با همكاري سازمان صدا و سيما تاريخ شفاهي دوره پهلوي دوم را ضبط كرده است.
پروژه ياد شده 14 سال سال زمان برده است. در اين طرح با 57 تن از رجال مهم عصر پهلوي دوم گفت‌وگو شده است. به گفته صالحي اميري از اين پروژه در روز سه‌شنبه 25 آذرماه همزمان با آغاز هفته پژوهش رونمايي خواهد شد. حاصل مصاحبه‌هاي انجام شده در 50 جلد كتاب منتشر خواهد شد. در آغاز كار در هفته پژوهش چهار عنوان از كتاب‌هاي اين مجموعه رونمايي خواهد شد و هم‌زمان در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت. همچنين در مراسم رونمايي پنج تن از پيشكسوتان حوزه تاريخ شفاهي تجليل مي‌شوند.
حسين دهباشي، مدير پروژه تاريخ شفاهي نيز در مورد نحوه همكاري كتابخانه ملي ايران با كتابخانه كنگره امريكا در تدوين پروژه و همچنين عمل نكردن مسوولان مربوطه در دولت قبلي به تعهدات‌شان به اين پروژه و نيز كتابخانه كنگره امريكا گفت: آنچه من به عنوان تعهدات ايران به كتابخانه كنگره در گفت‌وگوهاي قبلي خودم اعلام كردم به تمامي اتفاق افتاده است و كتابخانه كنگره امريكا نسخه‌يي از اين پروژه را در قبال همكاري كه با كتابخانه ملي داشته دريافت كرده است. همكاري كتابخانه ملي با كتابخانه كنگره امريكا در رد و بدل كردن اسنادي بوده است كه دسترسي ما به آنها دشوار و گاه ناممكن بوده است.
بار ديگر تاكيد مي‌كنم تعهداتي كه كتابخانه ملي به كتابخانه كنگره و پروژه ما داشته، به تمامي انجام شده است. از سال گذشته و در ماه‌هاي پاياني دولت قبل تاكنون، هيچ مصاحبه جديدي با رجال عصر پهلوي در قالب پروژه تاريخ شفاهي ايران- عصر پهلوي دوم، انجام نشده، اما پژوهش‌هاي پسيني زيادي انجام و به كتاب‌ها افزوده شده است.
ما وقتي از اين كتاب‌ها صحبت مي‌كنيم، منظورمان گفته‌هاي شخص مصاحبه‌شونده به تمامي، به اضافه پژوهش‌هاي بعدي است كه به آنها اشاره كردم. همه اينها در پاورقي‌هاي كتاب‌ها شرح داده شده است. در واقع چيزي كه حبس شده بود، امروز آزاد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون