• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

پيش‌بيني‌هاي سال 2016


شايد اكنون يكي از موضوعاتي كه ذهن بسياري را مشغول كرده اين است كه سال 2016 چه وقايعي رخ خواهد داد، سايت اسپوتنيك روسيه به بررسي وقايع احتمالي در سال جديد ميلادي پرداخته است.
سوريه در وضعيت گذار
سال 2016 بايد حل و فصل قاطعانه براي درگيري سوريه صورت گيرد. جنبه مهم حل و فصل سوريه، همكاري از جانب سازمان ملل متحد است. نقش برجسته در سازمان روند سوريه را دبير كل آن بان كي مون و فرستاده ويژه استفانو دي ميستورا بازي مي‌كنند.
داعش، زير حمله
پاييز سال 2015 چندين اتفاق مهم در جريان جنگ در سوريه اتفاق افتاد. اول، از 30 سپتامبر به درخواست مقامات سوريه در اين كشور عمليات حمله هوايي روسيه آغاز شد. ديميتري اوستافيف، كارشناس مشهور خاورميانه و درگيري‌هاي نظامي، پروفسور مدرسه عالي اقتصاد، خوشبين است؛ براساس اطلاعات وي، تمامي اين 5/2 ماه عمليات نيروي هوايي روسيه، ارتش سوريه زماني براي جمع‌آوري نيروهاي ذخيره، آموزش و تجهيز استحكامات جديد داشت. طبق پيش بيني وي در آينده‌اي نزديك مي‌توان در انتظار تلاش براي حمله گسترده ارتش سوريه بلافاصله به چندين جهت بود. بدين ترتيب يكي از حوادث مهم سال 2016 ممكن است آزادي شهر پالميرا باشد كه نه تنها اهميت تاريخي و فرهنگي داشته بلكه از لحاظ لجستيك هم مهم است.
ادامه تحريم تركيه
تشنج ايجاد شده در ارتباطات بين روسيه و تركيه باعث شد كه طرف روسي اقدامات ويژه اقتصادي را آغاز كند، از اول ژانويه سال 2016 ورود محصولات گوشتي تركيه، سبزيجات و ميوه و همچنين نمك به روسيه ممنوع است. حمل و نقل چارتر نيز ممنوع شد، شركت‌هاي توريستي روسي تورهاي تفريحي تركيه را نمي‌فروشند، كه با محدوديت‌هاي موجود اقتصاد تركيه با مشكل روبه‌رو مي‌شود. تحليلگران تاييد مي‌كنند كه نبايد در انتظار بهبودي ارتباطات دو كشور در سال 2016 ماند.
ادامه مذاكره در مورد اوكراين
روند حل و فصل صلح‌آميز اوضاع در شرق اوكراين در سال 2015 خاتمه نيافت و بدين ترتيب در سال جديد ميلادي گروه تماس بايد كار خود را در مينسك ادامه دهد. با وجود اينكه از اول سپتامبر در جنوب شرقي اوكراين آتش بسي كه مدت زمان طولاني در انتظارش بودند اتفاق افتاد، اما هنوز پابرجا و مستحكم نيست.  
روسيه + اتحاديه اروپا = دوستي؟
يكي از حوادث پيش بيني شده سال 2016، نرمال شدن ارتباطات روسيه و اتحاديه اروپاست. امكان بروز اين اتفاق از آن جهت است كه كشورهاي بيشتري از اتحاديه اروپا به مطلوبيت و سودمندي حفظ تحريم‌ها عليه روسيه شك و ترديد دارند و همچنين درك و فهم لزوم همكاري با مسكو در مشكلات مهم بين‌المللي و از جمله در مبارزه با تروريسم رشد و بسط مي‌يابد.
همكاري روسيه با ناتو
شبح تروريسم، كه از خاورميانه به اروپا و امريكا مي‌رود، كشورهاي غربي را بر آن داشت كه موضع مشخص‌تري در خصوص همكاري با روسيه در مسائل مبارزه با اين تهديد جهاني اتخاذ كنند. حتي در ناتو، كه يكي از خصمانه‌ترين روحيات بلوك غربي را نسبت به روسيه دارد، بيشتر صحبت‌هايي در خصوص از سرگيري همكاري كامل با مسكو شنيده مي‌شود.
درهاي گشوده براي ايران
پس از تلاش‌هاي فراوان براي حل و فصل مشكلات مربوط به برنامه هسته‌اي ايران، دستيابي به توافق در سال 2015 راهي براي لغو تحريم‌ها از ايران گشود، تحريم‌هايي كه خسارت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را به اقتصاد كشور وارد كرد. اگر تهران موفق شود كه بخش اصلي كار محدودسازي فعاليت هسته‌اي خود را انجام دهد آن‌وقت در سال 2016 كشور مي‌تواند از بخش اعظمي از تحريم‌هاي مالي و اقتصادي امريكا و اتحاديه اروپا خلاص شده و عضو تمام‌عيار بازار جهاني شود. مقامات اين كشور در خصوص آمادگي براي افزايش استخراج نفت و فروش آن و آغاز صادرات گاز به اروپا و آسيا در سال آينده خبر داده‌اند. لغو محدوديت‌ها همچنين باعث مي‌شود كه روسيه همكاري با ايران را توسعه دهد از جمله در زمينه بانكي و سفارش‌هاي فناوري نظامي روسي هم بيشتر خواهد شد. ضمنا اين امر راهي براي آغاز مذاكرات محتوايي در خصوص عضويت تهران در سازمان همكاري شانگهاي مي‌گشايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون