• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

مدارس قلع و قمعي در خطر تخليه

قدرت‌نمايي بلوك‌هاي سيماني در حياط مدرسه

اعتماد| «طبق قانون، همزمان با آغاز سال تحصيلي هيچ حكم قلع و قمع و خلع يدي از طرف مقام قضايي اجرا نخواهد شد و هيچ نگراني در اين زمينه براي دانش‌آموزن و اولياي آنان وجود ندارد. هيچ كدام از اين احكام قابليت اجرا ندارند و طبق قانون در طول سال تحصيلي اين گونه احكام به صورت خودكار متوقف مي‌شوند.» اين اطميناني بود كه سخنگوي آموزش و پرورش استان تهران شهريور ماه امسال و پيش از آغاز سال تحصيلي داد اما هنوز چهار ماه از تاريخ حرف‌هاي مسعود ثقفي نگذشته بود كه روز پنجشنبه هفته گذشته تصاويري از خالي كردن بلوكه‌هاي سيماني در حياط دبستاني در منطقه گيشاي تهران و تخريب بخشي از ديوار مدرسه در تمامي خبرگزاري‌ها منتشر شد. تصاويري كه در آن تجمع اولياي دانش‌آموزان مدرسه شاهد امام حسين (ع) براي اعتراض به تخريب ديوارهاي اين مدرسه از سوي مالكش در مقابل مدرسه هم ديده مي‌شد. حالا ثقفي مي‌گويد كه اين موضوع «معمولا حكم قلع و قمعي را در طول سال تحصيلي صادر نمي‌كنند و اين موضوع جاي تعجب دارد.» مديركل آموزش و پرورش تهران شهريور امسال در توضيح مدارس قلع و قمعي گفت كه برخي زمين‌ها با كاربري آموزشي يا با موقعيت آموزشي در گذشته جهت احداث مدرسه در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است و افرادي اصالتا يا وكالتا با مراجعه به آموزش و پرورش و بعضا هم با مراجعه به محاكم قضايي، مدعي مالكيت عرصه اين نوع مدارس شده‌اند و محاكم قضايي با ملاحظه اسناد مالكيت و سابق ثبتي ملك، حسب درخواست مالك، آموزش و پرورش را محكوم به خلع يد (كوتاه كردن دست متصرف ملك)، قلع و قمع و پرداخت اجرت‌المثل ايام تصرف كرده‌ است.
 بنا بر اعلام اسفنديار چهاربند «تعداد ۳۴ مدرسه در شهر تهران حكم قلع و قمع را دارند و تاكنون موفق شده‌ايم با ۱۸ مالك قرداد تنظيم كنيم. » اما مالكان ديگري كه آموزش و پرورش همچنان موفق به جلب نظر آنها نشده است شايد اين توانايي را داشته باشند تا با نشان دادن بخشي از اراده خود به تلاش براي عمل بر طبق قانون، نگراني مربوط به مدارس قلع و قمعي را جدي‌تر از قبل دامن بزنند.  اين شايد خطري باشد كه هر روز 200 مدرسه قلع و قمعي موجود در كشور را تهديد مي‌كند، سهم پايتخت از اين تعداد 47مدرسه‌اي است كه در تلاش‌اند تا با مالكان خود كنار بيايند. مدير مدرسه شاهد امام حسين(ع) به خبرگزاري ايسنا گفت: «مالك اين مدرسه داراي حكم تخليه بود اما از او مهلت گرفته شده بود تا چندروزي دست نگه دارد. اين در حالي است كه پنجشنبه شب گذشته وي پس از خروج عوامل آموزش و پرورش، شهرداري و نيروي انتظامي بلافاصله بار بلوك و مصالح را در حياط مدرسه خالي كرده‌ و ديوار را تخريب مي‌كنند كه در بگذارند. ما پس از باخبر شدن از اين اقدام سريعا به شهرداري اطلاع داديم.
اكنون نيز همه اوليا در مدرسه حضور دارند و از شهرداري هم آمده‌اند تا جلوي كار را بگيرند.» از سوي ديگر نه‌تنها روابط عمومي و معاونت شهرسازي شهرداري منطقه 2 بلكه رييس اداره اجراي احكام اين منطقه هم از ماجراي مدرسه اطلاعي ندارند. محمدي، رييس دايره اجراي احكام به «اعتماد» مي‌گويد: «اگر حكم تخليه مدرسه توسط قاضي صادر شده باشد، اجراي احكام دادگستري در اين قضيه وارد شده و ما هيچ اطلاعي از اين داستان نداريم. اما به صورت كلي در خصوص موارد اينچنيني به خصوص وقتي بحث مدرسه و فضاي آموزشي در ميان باشد تمام تلاش ما اين است كه با برگزاري جلسات و تعامل با طرفين موضوع را حل و فصل كنيم تا تبعات اينچنيني در پي نداشته باشد.»مدير آموزش و پرورش منطقه 2 تهران اطمينان داده است كه از صبح امروز (شنبه) دانش‌آموزان مدرسه شاهد امام حسين (ع) بدون مشكل مي‌توانند سر كلاس درس حاضر شوند. سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اينكه مالك تنها مالك بخشي از حياط مدرسه است و مي‌خواهد يك بخشي از مدرسه را جدا كند، اطمينان داد كه موضوع تا فردا (يكشنبه) حل و فصل مي‌شود. اما در صورت حل و فصل موضوع دبستان گيشا باز هم آموزش و پرورش مي‌ماند با نياز به يك ميليارد و ۲۰۰ هزار تومان بودجه تنها براي خريد مدارس قلع و قمعي شهر تهران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون