• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3429 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۲ دي

كمپين تازه‌اي براي مبارزه با آلودگي به ابتكارِ ابتكار و حمايت ملاوردي و ظريف

به دماي «18 درجه» بپيونديد!

   حميدرضا خالدي/  چهارشنبه، درست همان روزي كه شهردار تهران در جمع خبرنگاران، آلودگي هوا را مهم‌ترين دغدغه مديريت شهري عنوان كرد و از كوتاهي دولت براي حل اين خطر بالقوه انتقاد كرد، رييس‌جمهور نيز در جلسه هيات دولت دستوري جدي را براي مقابله با آلودگي هوا صادر كرد؛ جلسه‌اي كه درنهايت به تشكيل كمپيني از سوي رييس سازمان حفاظت محيط زيست منتهي شد. چهارشنبه آلودگي هوا بي‌شك مهم‌ترين محور جلسه هيات دولت بود؛ دراين جلسه رييس‌جمهور ضمن تاكيد برلزوم نظارت و جلوگيري از بلندمرتبه‌سازي در برخي مناطق شهري، نظارت بر خودروهاي آلوده‌‌كننده دولتي و عمومي، تقويت وسايل حمل و نقل عمومي و نظارت اجراي درست طرح معاينه فني خودروها، از خانواده‌هاي ساكن كلانشهرها كه اين روزها با آلودگي هوا مواجهند خواست، دماي وسايل گرمايشي در منازل را كاهش دهند.
اين درخواست رييس‌جمهور، درست يك روز بعد با اقدام ابتكاري رييس سازمان حفاظت از محيط زيست، شكلي جدي‌تر به خود گرفت.
معصومه ابتكار كه طي بيش از 20 روز شرايط «ناسالم» هواي تهران، به‌شدت از سوي منتقدان دولت و سايت‌هاي اصولگرا تحت فشار است، در آخرين روز هفته، درصفحه تلگرام خود خبر از تشكيل كمپيني با نام «دماي 18 درجه» در راستاي دستور رييس‌جمهور براي مقابله با آلودگي هوا داد و از مردم خواست تا به اين كمپين بپيوندند.
براساس شعار اين كمپين، ادارات دولتي موظف هستند دماي محيط و فضاي كاري خود را از 21 درجه به 18 درجه برسانند. ضمن اينكه در آن از شهروندان هم خواسته شده در منازل و ساختمان‌هاي شخصي خود نيز، اين رويه را دنبال كنند و درجه وسايل گرمايي منازل را به 18 درجه كاهش دهند. معصومه ابتكار همچنين در صفحه تلگرام خود با اعلام راه‌اندازي چالش «دماي 18 درجه» به انتشار تصاوير نامه‌نگاري‌هاي انجام‌شده در اين باره پرداخت. در يكي از اين نامه‌ها، وي به معاونان رياست‌جمهوري، وزراي وزارتخانه‌ و استانداران سراسر كشور تاكيد كرده است: «نظر به افزايش ميزان آلودگي هوا در روزهاي اخير در كلانشهرها و ديگر شهرهاي كشور و لزوم كاهش ميزان مصرف انرژي كه تاثير بسيار زيادي در توليد آلودگي در بخش‌هاي مختلف صنعتي، خدماتي و اداري دارد و در اجراي مفاد بخشنامه اخير معاون اول رييس‌جمهور و ماده 150 قانون برنامه پنجم خواهشمند است دستور فرماييد در فصل زمستان ضمن انجام معاينه فني موتورخانه‌ها، دماي فضاهاي بسته، ساختمان‌هاي تابعه در كل كشور طي ساعات كاري در اتاق‌ها از 21 درجه و در راهروها و فضاهاي سرپوشيده از 18 درجه سانتي‌گراد بيشتر نبوده و از روشن بودن دستگاه‌هاي گرمايشي و مصرف‌كننده سوخت در روزهاي تعطيل جدا خودداري شود.»در روزهاي گذشته اين كمپين با واكنش و طرفداري بسياري از چهره‌هاي سياسي، هنري، ورزشي و... همراه شده كه در راس آنها محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه و شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده قرار دارند.
 ملاوردي با انتشار خبري در كانال تلگرامي خود از پيوستنش به چالش «دماي 18 درجه» خبر داد و نوشت: «شما را به چالش «دماي 18 درجه» دعوت مي‌كنيم. به اين چالش ملي براي مقابله با آلودگي هوا و كمپين جهاني براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي بپيونديم.»
محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان نيز بعد از پيام تبريك سال نوي ميلادي، ديروز عصر در توييتر خود ضمن استقبال از تشكيل اين كمپين نوشت: «با تشكر از خانم دكتر ابتكار، اين يك ضرورت براي مبارزه با آلودگي هواي تنفسي خودمان و حفظ محيط زيست فرزندان‌مان است.»با تمام اين تفاصيل، آلودگي اين روزهاي هواي پايتخت به قدري بحراني شده كه با وجود بارش باران در بسياري از شهرهاي كشور از جمله تهران، بنابراعلام مراجع رسمي، شاخص آلايندگي در تهران تنها 35 واحد كاهش پيدا كرده و هوا همچنان در وضعيت ناسالم باقي مانده است. در اين شرايط كمپين رييس سازمان محيط زيست مي‌تواند گامي باشد براي آغاز حركتي جديد و همگاني در مبارزه با آلودگي شديد هواي تهران و كلانشهرها.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون