• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3433 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ دي

گفت‌وگو با فرزاد موتمن، كارگردان «آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟»

قصه‌اي پرشتاب در ژانر پليسي

 

   فرناز ميري/ در فهرست آثار راه‌يافته به بخش سوداي سيمرغ جشنواره سي‌وچهارم فيلم فجر نام جديدترين ساخته فرزاد موتمن با عنوان «آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟» نيز ديده مي‌شد. فيلمي كه به گفته كارگردانش با موضوع «جست‌وجو» و در ژانر پليسي، محتوا و ساختار متفاوتي با ديگر آثار اين كارگردان دارد و به دليل ريتم تند و پرشتاب فيلم مخاطب بهتر مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند. اكنون نيز فيلم «سايه روشن» موتمن كه يك درام روان‌شناختي است از سوي گروه «هنر و تجربه» در اكران است.

   «آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟» چگونه فيلمي است؟
آخرين ساخته‌ام يك فيلم پليسي است كه در پس‌زمينه آن معضل اجتماعي مطرح مي‌شود. فيلمنامه اين اثر را امير عربي نوشته است و پيشنهاد ساخت آن را سعيد عصمتي مطرح كرد كه سرمايه‌گذار اين فيلم است. بسياري از فيلمسازان به ساخت فيلم‌هايي با تم جست‌وجو علاقه دارند و من هم باتوجه به اينكه تم اصلي فيلم جست‌وجو است به ساخت آن علاقه‌مند شدم. اين فيلم موضوع مهمي را مطرح مي‌كند و واكنشي به برخي اخباري است كه هر روز در صفحه حوادث روزنامه‌ها منتشر مي‌شود.
   سال گذشته شما با فيلم «خداحافظي طولاني» در جشنواره فيلم فجر حضور داشتيد و آن فيلم توانست در بخش‌هاي مختلفي نامزد دريافت سيمرغ باشد و در نهايت سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد و بهترين طراحي لباس را به خود اختصاص داد. باتوجه به اينكه امسال نيز فيلم شما در فهرست آثار راه‌يافته به بخش سوداي سيمرغ جشنواره قرار گرفته است فكر مي‌كنيد «آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟» چقدر شانس موفقيت در جشنواره را داشته باشد؟
نظر شخصي‌ام اين است كه اين فيلم به مراتب از «خداحافظي طولاني» موفق‌تر عمل خواهد كرد. اما بايد ديد نظر هيات انتخاب چه خواهد بود و بهتر است پيشاپيش هيچ اثري را ارزيابي نكنيم و به هيچ فيلمي جايزه ندهيم.
   به‌هرحال به عنوان كارگردان اين فيلم به‌نظرتان فيلم چه ويژگي متمايزي نسبت به آثار قبلي شما دارد، چه از نظر ساختار و چه محتوا؟
«آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟» هم به دليل موضوعي كه مطرح مي‌كند براي مخاطب جذاب است و هم از اين منظر كه ريتم فيلم بسيار تند، سريع و پرشتاب است. قصه فيلم از ابتدا تا پايان به سرعت براي مخاطب تعريف مي‌شود و از همين روي مخاطب عادي خيلي به فيلم نزديك مي‌شود و بهتر با آن ارتباط برقرار مي‌كند.
   فيلم‌هاي راه‌يافته به سوداي سيمرغ معرفي شدند و فيلم‌هايي كه از اين بخش كنار گذاشته شدند نيز مشخص شد. باتوجه به اين فهرست و اسامي، ارزيابي‌تان از جشنواره امسال چيست و فكر مي‌كنيد آثار راه يافته به بخش سوداي سيمرغ در چه سطحي هستند؟
فهرست آثار انتخاب شده براي بخش سوداي سيمرغ را ديده‌ام و هرچند هنوز اين فيلم‌ها را نديده‌ايم اما احساس مي‌كنم هيجان‌انگيزترين فيلم‌ها براي اين بخش انتخاب شده‌اند. هرچند ممكن است فيلم‌هاي خوبي هم انتخاب نشده و از اين بخش كنار گذاشته شده باشند. اما باتوجه به همين فهرست به عنوان يك فيلمساز و مخاطب سينما علاقه‌مند ديدن تمامي اين آثار هستم و اميدوارم جشنواره خوبي را پيش رو داشته باشيم.
   اشاره كرديد مخاطب با فيلم «آخرين‌بار كي سحر رو ديدي؟» بهتر ارتباط برقرار مي‌كند. آيا مي‌توان گفت خواسته‌ايد به نوعي به سينماي تجاري يا سينمايي براي مخاطب عام‌تر سينما نزديك شويد؟
اگر بخواهم دقيق پاسخ دهم بايد بگويم همين‌ كار را مي‌خواستم انجام دهم.
   اين روزها فيلم «سايه روشن» شما در گروه سينمايي «هنر و تجربه» در حال اكران است. از وضعيت اكران فيلم تا امروز راضي هستيد؟
به هرحال شرايطي پيش آمد كه اين فيلم با تاخير دو‌ساله در اكران روبه‌رو شد و در نهايت با ارزيابي‌هاي صورت گرفته امكان اكران عمومي را پيدا نكرد؛ چراكه معتقد بودند فيلم سخت و پيچيده‌اي است و تماشاچي اندكي دارد. اما باتوجه به اكران محدودتر آن در گروه سينمايي «هنر و تجربه» خوشبختانه فيلم تماشاگر خودش را پيدا كرده و همين مخاطب خاص توانسته با فيلم ارتباط برقرار كند و فيلم ديده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون