• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3433 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ دي

در ديدار عبدالله‌عبدالله با روحاني و ظريف مطرح شد

تاكيد بر تدوين نقشه راه روابط ميان ايران و افغانستان


گروه ديپلماسي| عبدالله‌عبدالله، دومين مقام عاليرتبه‌ افغاني است كه امسال به تهران سفر كرده است. پيش از او، اشرف غني احمد زي، رييس‌جمهوري افغانستان در فروردين ماه امسال به تهران سفر كرده بود. با اين حال، در آن سفر با اينكه انتظار مي‌رفت تا ايران و كابل، توافقنامه همكاري‌هاي استراتژيك با يكديگر را به امضا برسانند ولي اين امر محقق نشد. اينك حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران و محمدجواد ظريف در ديدارهاي جداگانه خود با عبدالله عبدالله، بر ضرورت دستيابي به اين سند تاكيد كرده‌اند. اميدها نيز براي دستيابي به اين سند در زماني نزديك بيش از پيش شده و به همين دليل مقامات عالي ايران گفته‌اند كه تهران آماده نهايي شدن و اجراي سند جامع همكاري‌هاي دو كشور است. حسن روحاني عصر ديروز در ديدار عبدالله‌عبدالله، رييس هيات اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان، سياست دولت جمهوري اسلامي ايران را تقويت هرچه بيشتر روابط حسنه ميان تهران – كابل و حمايت از صلح و ثبات در آن كشور دانست و تاكيد كرد: ايران از گسترش همكاري با افغانستان به ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و زيست‌محيطي استقبال مي‌كند. رييس‌جمهوري اظهار داشت: اراده جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط و همكاري‌ها با همسايگان؛ از جمله كشور دوست و برادر افغانستان، در تمام عرصه‌هاي مورد علاقه است. وي با اشاره به ضرورت افزايش همكاري‌هاي مرزي در مسير تقويت مبادلات اقتصادي دو ملت، گفت: جمهوري اسلامي ايران براي نهايي كردن سند جامع همكاري‌ها با افغانستان آماده است و اميدوارم اين سفر، نقطه عطفي در اين زمينه و توسعه روابط اقتصادي، تجاري و فرهنگي ميان تهران – كابل باشد. روحاني با اشاره به روابط ديرينه و برادرانه دو ملت ايران و افغانستان گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ملت و دولت ايران همواره و در همه فراز و نشيب‌ها در كنار ملت افغانستان بوده‌اند. رييس‌جمهور در ادامه گفت: هم‌اكنون صدها هزار دانش‌آموز و ده‌ها هزار دانشجو و طلبه افغانستاني در ايران مشغول تحصيل هستند و اين آمار دليل روشني بر ارتباط دوستانه دو ملت است و اميدوارم اين دانش‌آموزان و دانشجويان با گذراندن مدارج عالي تحصيلي بتوانند به كشور و ملت‌شان به بهترين شكل خدمت كنند. وي همچنين امنيت را نياز اصلي افغانستان و منطقه دانست و اظهارداشت: خواست ايران اسلامي، افغانستاني امن، باثبات و متحد است. رييس‌جمهوري، استقرار دولت وحدت ملي در افغانستان را مثبت و دستاوردي ارزنده دانست و گفت: تلاش براي حفظ و تداوم اين وحدت، نشانه بلوغ سياسيون افغانستان است كه راهي براي وحدت و وفاق ميان همه اقوام افغانستان ايجاد كردند و اميدواريم اين وحدت پايدار بوده و به رشد و توسعه بيش از پيش افغانستان بينجامد. روحاني سپس به معضل توليد و قاچاق مواد مخدر براي كشورهاي منطقه اشاره كرد و افزود: حل معضل مواد مخدر، نيازمند جديت و همكاري همه‌جانبه است.
افغانستان، ايران را هميشه در كنار خود مي‌بيند
رييس هيات اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان نيز در اين ديدار، با قدرداني از حمايت‌هاي بي‌شائبه جمهوري اسلامي ايران از مردم و دولت افغانستان اظهارداشت: افغانستان در دهه‌هاي گذشته با مشكلات بسياري مواجه بوده و ملت افغانستان هر زماني كه نياز به حمايت داشته‌اند، دولت و ملت ايران را در كنار خود ديده‌اند. عبدالله عبدالله با تشكر از فراهم شدن امكان ادامه تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان افغانستاني در ايران گفت: نوجوانان و جوانان افغانستاني در ايران بدون محدوديت مشغول تحصيل در رشته‌هاي مورد نظر افغانستان هستند و بي‌ترديد اگر دولت افغانستان مي‌خواست در اين زمينه‌ها متخصص تربيت كند، نياز به سرمايه و زمان بسيار طولاني داشت. وي شفاف شدن شمار و حضور قانونمند اتباع افغانستاني در ايران را خواسته مشترك دو كشور عنوان كرد و اظهارداشت: اميدواريم هر چه سريع‌تر بتوانيم شرايط مساعدي را براي بازگشت محترمانه مهاجران به كشورمان فراهم كنيم. عبدالله همچنين بر سرعت بخشيدن به تدوين سند جامع همكاري‌هاي دو كشور و تشكيل كميسيون مشترك بررسي همكاري در زمينه منابع آب و محيط زيست تاكيد كرد.
 عبدالله عبدالله صبح ديروز نيز با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان ديدار و درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرد. در اين ملاقات دوطرف ضمن رايزني پيرامون آخرين تحولات روابط دوجانبه، بر توسعه و تعميق مناسبات تاكيد و در زمينه مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي، به‌ويژه همكاري‌هاي موثرتر تبادل‌نظر كردند. وزير امور خارجه كشورمان در عرصه مناسبات دوجانبه با اشاره به اجرايي شدن توافقات موجود، بر ضرورت تدوين نقشه راه روابط كه شامل تمامي جنبه‌ها و موضوعات مناسبات دوجانبه از جمله ترانزيت، تجارت، امنيت و مسائل حقوقي شامل همكاري در مورد بهره‌برداري از آب‌هاي مرزي بين دو كشور در قالب بسته توافقات اجرايي تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون