• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

رييس‌جمهوري در ديدار وزير خارجه عراق مطرح كرد

مبناي سياست خارجي ايران تحكيم ثبات منطقه‌اي است

گروه سياسي| ايران – عراق؛ روزگاري محور جنگ در منطقه و حالا اتحادي محكم براي صلح. صلح در روزهايي كه البته جنگ در خاورميانه دامنه‌اش بيشتر هم شده است؛ از يمن گرفته تا سوريه و فلسطيني كه دهه‌هاست نماد قربانيان منطقه است. حالا در اين اوضاع، ايران و عراق نمادي از گسترده‌ترين و عميق‌ترين همكاري‌هاي دو جانبه هستند. مخصوصا از آن روزي كه پاي سردار سليماني براي مقابله با داعش و كمك به عراقي‌ها به خاك اين كشور باز شد. پس خيلي عجيب نيست وقتي وزير امور خارجه اين كشور در سفرهاي پر تعداد مقامات عراقي به تهران در ديدار با رييس‌جمهوري كشورمان از نقش سازنده جمهوري اسلامي در صلح منطقه سخن بگويد و ديپلماسي ايران را ستايش كند. همانطور كه روحاني هم تاكيد كرده كه «هرچقدر امنيت و دوستي در عراق بيشتر باشد، موجب خوشحالي دولت و ملت ايران خواهد بود.» سطح همكاري‌هاي متقابل دو كشور و نزديكي مقامات تهران و بغداد خيلي ساده نشان مي‌دهد كه اين دست سخنان ديگر يك سري تعارفات سياسي معمول نيستند. ايران اين روزها بزرگ‌ترين مدافع تماميت ارضي عراق است و مسوولان عراقي هم بارها خود اين موضوع را اعتراف كرده‌اند. ديدار ديروز حسن روحاني و ابراهيم جعفري بر محور تحولات منطقه و امنيت خاورميانه برگزار شد. ديداري كه نمونه‌هاي زيادي قبل از اين داشته است. پيش از اين اما هيچگاه فاصله ايران با بازيگراني چون عربستان و تركيه در منطقه خاورميانه تا اندازه امروز، زياد نبوده است. فاصله زيادي كه حالا اهميت نزديكي عراق به كشورمان را هم زياد مي‌كند. عراقي كه از يك سو همسايه جنوبي تركيه است و از سوي ديگر به عنوان يك كشور «عرب زبان» مي‌تواند ائتلاف مورد نظر عربستان را در منطقه بين كشورهاي عربي، قدري به هم بريزد. عراق اين روزها خود درگير جنگي با «داعش» است كه عربستان و تركيه از متهمان درجه اول ايجاد آن در منطقه به شمار مي‌روند. جنگي كه به گفته مقامات عراقي شايد تاكنون بدون كمك‌هاي مستشاري نظاميان ايراني كه سردار سليماني نماد آنهاست، شايد آنقدرها هم موفق‌آميز نبود. سفر وزير امور خارجه عراق به كشورمان در چنين اوضاعي به جز روابط عادي دو‌جانبه مي‌تواند پيام‌هايي به مراتب مهم‌تر براي منطقه و دنيا داشته باشد. پيام‌هايي از نزديكي دو كشور در شرايط پرآشوب منطقه خاورميانه كه روز به روز فاصله بين بازيگران اصلي را تشديد مي‌كند و شدت خصومت‌ها را زيادتر. عراق و سوريه نيز در اين اوضاع نمادي شده‌اند از عمق نفوذ و البته قدرت بازي‌سازي فعال جمهوري اسلامي در اين شرايط. اينچنين است كه اگر تا سال‌هايي نه چندان دور، بيشتر محور گفت‌وگوي مقامات ايراني و عراقي به سمت همكاري‌هاي اقتصادي گرايش پيدا كرده بود، دوباره اما موضوع همكاري‌هاي دو جانبه امنيتي و تلاش براي زدودن غبار جنگ و تنش و خون‌ريزي به صدر رايزني‌ها و برنامه‌ريزي‌ها بازگشته است. از همين رو رييس‌جمهوري در ديدار وزير امور خارجه عراق تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه اقدامي عليه منافع هيچ كشوري در منطقه انجام نداده و همواره با منطق، استدلال و برادري توسعه همكاري‌ها و تامين منافع عمومي جهان اسلام و ملت‌هاي منطقه و همچنين ثبات منطقه را پيگيري كرده است.
ايران هيچگاه اقدامي عليه منافع هيچ كشوري در منطقه انجام نداده است
حسن روحاني عصر چهارشنبه در ديدار ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق، ضمن ابراز خرسندي از ادامه موفقيت‌هاي مردم، دولت و ارتش عراق در مقابله با تروريست‌ها در اين كشور، گفت: هرچقدر امنيت و دوستي در عراق بيشتر باشد، موجب خوشحالي دولت و ملت ايران خواهد بود. وي با اشاره به اينكه تقويت وحدت ملي، حفظ تماميت ارضي و توسعه و آباداني عراق به عنوان كشور دوست و همسايه ايران براي ايران حايز اهميت است، بر توسعه و تحكيم همه‌جانبه مناسبات ميان دو كشور تاكيد كرد. رييس‌جمهوري با تقدير از دولت عراق در برقراري امنيت مراسم اربعين حسيني و پذيرايي شايسته ملت عراق از زايران امام حسين (ع) در اين ايام، اين مراسم را نشان از قدرت مديريت دولت عراق و امنيت بالا در اين كشور دانست. روحاني مواضع و اقدامات اخير عربستان سعودي و اعدام عالم ديني شيخ نمر را در مسير تشديد اختلاف و شكاف‌ها در منطقه عنوان كرد و افزود: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر پايه ايجاد روابط خوب با همسايگان و تحكيم ثبات و همكاري‌هاي منطقه‌اي بنا نهاده شده و مسوولان ايران همواره در اين راستا گام برداشته‌اند. وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچگاه به دنبال تشديد اختلافات و تنش‌ها در منطقه نبوده و همواره در مسير تحكيم و افزايش دوستي‌ها و روابط ميان كشورهاي منطقه تلاش كرده است، گفت: امروز در شرايطي كه در منطقه براي مبارزه با تروريسم به وحدت و اتحاد ميان كشورها بيش از گذشته نياز داريم، تصميمات غيرخردمندانه، عجولانه و تحريك‌آميز مطمئناً موجب افزايش تنش‌ها و به ضرر كشورهاي منطقه خواهد بود. روحاني با بيان اينكه اراده جمهوري اسلامي ايران كاستن از اختلافات در جهان اسلام و افزايش انسجام و وحدت ميان مسلمانان است، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچگاه اقدامي عليه منافع هيچ كشوري در منطقه انجام نداده و همواره با منطق، استدلال و برادري توسعه همكاري‌ها و تامين منافع عمومي جهان اسلام و ملت‌هاي منطقه و همچنين ثبات منطقه را پيگيري كرده است.
خدشه به وحدت كشورهاي مسلمان زير سايه تنش
ابراهيم جعفري، وزير امور خارجه عراق نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات همه‌جانبه تهران – بغداد بر تلاش مسوولان دو كشور در جهت تقويت هر چه بيشتر همكاري‌ها و روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ايران و عراق تاكيد كرد. وزير امور خارجه عراق با بيان اينكه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان همواره همراه با تدبير و حكمت بوده، اظهار داشت: سياست و ديپلماسي نيرومند ايران كه با صبر و شجاعت توام بوده، تحسين‌برانگيز است. وي هرگونه افزايش اختلافات و تنش‌ها ميان كشورهاي منطقه را موجب خدشه‌دار شدن انسجام و وحدت كشورهاي مسلمان برشمرد و با اشاره به اجلاس يكشنبه آينده وزراي خارجه كشورهاي عربي اظهار اميدواري كرد تا مسوولان و مقامات كشورهاي منطقه با همفكري و تعامل در راستاي تقويت مناسبات و كاهش تنش‌ها و اختلافات تلاش كنند. جعفري با اشاره به اينكه ايجاد بحران، اختلاف و هرگونه تحريك افكار عمومي باعث بروز مشكلات اساسي براي كل منطقه مي‌شود، افزود: ما خواستار برقراري صلح و امنيت در همه كشورهاي منطقه هستيم و نبايد اجازه دهيم دشمنان اسلام در راستاي اهداف خود منطقه را با تنش‌هاي بيشتر مواجه كنند.

 

رييس‌جمهور چين ۳ بهمن به ايران مي‌آيد

شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين، سوم بهمن ماه جاري به‌دعوت رسمي رييس‌جمهوري اسلامي ايران در صدر هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به تهران سفر مي‌كند. رييس‌جمهوري چين را در اين سفر تجار اين كشور همراهي مي‌كنند. اين نخستين سفر شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين، به تهران خواهد بود. كارشناسان معتقدند اين سفر سرآغاز مهمي در دوره جديد مناسبات عميق دو كشور در عرصه‌هاي مختلف است. به گزارش ايرنا مجيدرضا حريري، نايب‌رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين، درمورد سفر رييس‌جمهوري چين به تهران گفت كه قرار است در اين سفر تفاهمنامه‌هايي در بخش زيرساخت همچون توسعه خطوط ريلي، بنادر و مناطق آزاد منعقد شود. حسن روحاني، رييس‌جمهوري اسلامي ايران، 30 ارديبهشت 93 براي شركت در چهارمين اجلاس سران سيكا در شانگهاي به چين سفر كرده بود. روساي جمهوري ايران و چين يكم خرداد در جريان اين سفر در شانگهاي با يكديگر ديدار كردند. روحاني در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده گسترش همكاري‌ها با چين در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون