• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

گفت‌وگوي «اعتماد» با عليرضا رحيمي:

مشاركت بالاي مردم، مجلسي قوي و پويا را مي‌سازد

 

گروه سياسي| چند نفر در جهان هستند كه در 14 سالگي تصويرشان ملكه ذهن مرد‌م‌شان شود؟ عليرضا رحيمي اما توانست اين كار را بكند و در روزهاي اوج جنگ مردم را تحت تاثير قرار دهد. 14 ساله بود كه اسير شد و زماني كه مقابل دوربين خطاب به خبرنگار زن هندي، وي را به حجاب دعوت كرد فكرش را نمي‌كرد وقتي به ايران بازگردد عكس‌هايش را بر در و ديوار شهر ببيند. وقتي تلويزيون ايران فيلم مصاحبه او و دوستانش را پخش كرد تمام ايران ديگر عليرضا رحيمي را مي‌شناختند، نوجواني كه حاضر نشد با خبرنگار زني كه حجاب نداشت در اردوگاه اسراي جنگي مصاحبه كند و خطاب به او معروف‌ترين بيت درمورد حجاب را خواند. حالا سه دهه از آن روزها گذشته، خيلي چيزها تغيير كرده و به قول خودش فضاي اين روزها قابل مقايسه با دهه شصت نيست. عليرضا رحيمي اين روزها خود را براي رقابت‌هاي انتخابات مجلس آماده مي‌كند. با تاييد صلاحيتش در هيات اجرايي يك مرحله را پشت سر گذاشته است. شايد خالي از لطف نباشد كه بدانيم مردي كه در نوجواني اينگونه بر سر آرمان‌هاي آن دورها پافشاري مي‌كند و در 14سالگي اسير مي‌شود امروز درمورد آن آرمان‌ها چه مي‌گويد. عليرضا رحيمي با حسرت از زيبايي‌هاي آرمان‌هاي انقلاب صحبت مي‌كند و مي‌گويد: آرمان‌هاي ما زيبا بود اما مسير اشتباهي را براي پيشبرد آرمان‌هاي‌مان انتخاب كرديم. رحيمي مي‌گويد بايد كار را به كاردان سپرد.
   ‌ شما را همه با آن فيلم مشهور به ياد دارند. چه شد كه در آن سن و سال سر از جبهه درآورديد و اسير شديد ؟
آن موقع من 14 ساله بودم و كلاس دوم راهنمايي درس مي‌خواندم. سال 61 من اسير شدم، سال 62 آن فيلم در ايران از تلويزيون پخش شد و من سال 63 آزاد شدم و به كشور بازگشتم. بعد از اينكه به خاطر مجروحيت و سن كم آزاد شدم و يه كشور بازگشتم متوجه شدم حرف آن فيلم نه تنها در ايران كه در همه جاي دنيا انعكاس داشته و مورد توجه قرار گرفته بود.
   ‌ همان زمان كه اسير بوديد خبر‌دار شديد كه آن فيلم در ايران پخش شده است ؟
آن زمان مثل الان نبود كه وسايل ارتباطي قوي‌اي باشد و دنيا آنقدر كوچك شده باشد كه همه‌چيز به گوش ما برسد به ويژه كه ما اسير هم بوديم و ارتباط‌مان خيلي با دنياي بيرون كم بود. اما همان موقع خبرهايي را خيلي ناقص شنيده بودم كه فيلم من در تلويزيون ايران پخش شده است اما در مورد تاثيرات و انعكاس جهاني آن كوچك‌ترين خبري نداشتم.
   ‌ زماني كه برگشتيد با چه چيز رو به رو شديد ؟
سال 63 كه آزاد شدم و بازگشتم متوجه شدم عكس‌هايم روي در و ديوار شهر نقاشي شده است. كمي برايم عجيب بود و بعد از چند روز متوجه شدم كه آن فيلم چقدر در ايران انعكاس داشته و مورد توجه مردم قرار گرفته است.
   ‌ حالا كه به اين سن رسيده‌ايد، ديدگاه‌تان در مورد حجاب چيست؟
من هنوز هم معتقدم حجاب يك اصل ديني و فقهي است. در اسلام همه اعمال ديني و فقهي را به اختيار انسان گذاشته است. خداوند در قرآن هم مي‌فرمايد: لا اكراه في‌الدين، هيچ اجباري در دين وجود ندارد. به نظر من برگ برنده دين اسلام هم در همين است انتخاب را بر عهده خود انسان گذاشته است. بحث حجاب هم به موضوع حيا بر مي‌گردد كه به حمدالله مردم ما فارغ از هر ديني اهل حيا هستند. بي‌شك حجابي كه با اختيار باشد ارزشمند‌تر خواهد بود.
   ‌ شما از سن پايين در جنگ بوديد و از همان ابتدا به خوبي با آن فضا و ارزش‌ها و اصول انقلاب آشنايي پيدا كرديد. فكر مي‌كنيد جامه امروز ايران چقدر به آن اصول و آرمان‌ها نزديك است؟ كدام بخش‌ها مغفول مانده است؟
واقعيت اين است كه فضاي امروز با دهه شصت بسيار متفاوت است. آرمان‌هاي آن دوره زيبا بودند منتها نبايد فراموش كرد كه آرمان و ارزش را در يك جامعه نمي‌توان با زور و قوه قهريه حاكم كرد. ما بايد قلب جوانان كشور را با اين آرمان‌ها همراه كنيم، نه اينكه با زور و اجبار فقط به دنبال اين باشيم كه ظاهر جامعه را به آرمان‌هاي انقلاب نزديك كنيم. اين كار مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد.
   ‌ راهكار شما براي اين موضوع چيست؟
از قديم گفته‌اند كار را بايد به كاردان سپرد. امروز كشور ما دچار مشكلات زيادي است كه بيشتر آنها از سوءمديريت نشات مي‌گيرد. فرقي نمي‌كند در چه زمينه‌اي، بايد در همه حوزه‌ها افرادي كار را در دست بگيرند كه توانايي و اشراف كامل را در آن زمينه داشته باشند، چه در مسائل فرهنگي و چه در مسائل اقتصادي و سياسي. متاسفانه امروز در جامعه ما يك گسست فرهنگي و اجتماعي وجود دارد كه من از آن به عنوان عدم انسجام فرهنگي و اجتماعي ياد مي‌كنم. متاسفانه اين نتيجه چند دهه عملكرد اشتباه است و ما نبايد اين نتيجه را به پاي آن آرمان‌ها بنويسيم. در واقع آرمان‌هاي آن دوره بسيار ارزشمند بودند و هستند منتها ما مسير را اشتباه رفتيم و به اين نتيجه نامطلوب رسيديم.
   ‌ چه شد كه وارد عرصه انتخابات شديد ؟
به هر حال همه انسان‌ها در مقطعي احساس تكليف و وظيفه مي‌كنند، براي من هم ورود به انتخابات تكليف و وظيفه‌اي است كه انجام آن را واجب دانستم. اما دوستان اصلاح‌طلب هم نسبت به من لطف زيادي داشتند و همين امر هم باعث شد تا ترديدي براي شركت در انتخابات اين دوره مجلس به خود راه ندهم.
   ‌ پس با اين حساب قصد داريد در ليست اصلاح‌طلبان باشيد ؟
البته، من اميدم براي حضور در ليست اصلاح‌طلبان بالاست، از سوي ديگر دوستاني كه در حوزه اصلاحات هستند هم تمايل خوبي نشان دادند كه در جريان رقابت‌ها در ليست اصلاح‌طلبان باشم، اما در نهايت اين مردم هستند كه تصميم مي‌گيرند و انتخاب مي‌كنند به چه كسي راي دهند و چه كسي را به عنوان نماينده خود برگزينند.
   ‌ قبلا هم در عرصه انتخابات حضور داشتيد؟
بله، دو دوره در مجلس ششم و مجلس هشتم نامزد شدم. يك بار هم رد صلاحيت شدم كه جنجال‌هاي زيادي به پا شد و در نهايت صلاحيتم مورد تاييد قرار گرفت.
   ‌ فكر مي‌كنيد چقدر نيازمنديم تا تركيب فعلي مجلس در انتخابات آينده تغيير كند؟
با توجه به شرايط اقتصادي كشور و همچنين وضعيت اجتماعي و فرهنگي ما نيازمند اين هستيم افراد متخصصي كه دلسوز كشور هستند و تجربيات غني و فهم مشكلات و بحران‌هاي موجود و راه‌حل مناسب براي حل مشكلات جاري كشور دارند به مجلس راه پيدا كنند. اما از همه مهم‌تر اين است كه اين افراد شايسته و مناسب به شايستگي به مردم معرفي شوند تا مردم حق انتخاب بيشتري داشته باشند و بين چهره‌هاي خوب و خوب‌تر افراد صالح را انتخاب كنند نه اينكه شرايطي رقم بخورد كه مردم ناچار شوند بين بد و بدتر انتخاب كنند.
   ‌ پيش از اين وزارت كشور بارها وعده داده كه براي احراز صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان وارد مذاكره خواهد شد و اجازه نخواهد داد هيچ حقي از نامزدها تضييع شود. فكر مي‌كنيد دولت چقدر در اين زمينه موفق خواهد بود ؟
خوشبختانه در انتخابات اين دوره مجموعه اركان نظام علاوه بر دعوت جدي براي مشاركت مردم در انتخابات و ثبت‌نام براي نامزدي، در خصوص بررسي صلاحيت كانديداها هم به نظر مي‌رسد با سعه صدر بيشتري عمل كرده‌اند و طبق اخباري كه به گوش مي‌رسد درصد رد صلاحيت‌ها در مرحله اول بسيار پايين‌تر از آني بود كه پيش‌بيني مي‌شد. ما در تهران و در هيات اجرايي اين شهر شاهد بوديم كمتر از 4 درصد كل ثبت‌نامي‌ها صلاحيت‌شان احراز نشد و اين رقم قابل توجهي است.
   ‌ فكر مي‌كنيد در مرحله بعدي مساله احراز صلاحيت‌ها چطور پيش برود؟
با توجه به نكاتي كه اخيرا در فرمايشات مقام معظم رهبري مطرح شد شوراي نگهبان هم تنها چيزي را كه بايد ملاك قرار دهد قانون است و لاغير. اگر شوراي نگهبان براساس مر قانون حركت كند قطعا نتيجه خوب خواهد بود.
   ‌ وزارت كشور اعلام كرد كه موج ثبت‌نام‌ها براي انتخابات گسترده بود. تصور مي‌كنيد اين مساله چه تاثيري بر انتخابات و آينده كشور خواهد داشت؟
به عقيده من صرف‌نظر از تعداد كانديداها و مدل رقابتي كه در فرآيند انتخابات انجام خواهد شد آنچه مهم است تركيب واقعي مجلس است كه بعد از شمارش آرا مشخص خواهد شد. بي‌شك چنين حضوري مي‌تواند زمينه را براي مشاركت حداكثري مردم آماده كند و حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي مي‌تواند مجلسي پويا و قوي را رقم بزند و وجود چنين مجلسي مي‌تواند در تحقق برنامه ششم توسعه و پيشرفت كشور موثر باشد. به خصوص با توجه به شرايط ويژه بين‌المللي كه ايران در آن قرار دارد نگاه و موضع‌گيري مجلس مي‌تواند در پيشرفت كشور و پيش‌گيري از بدتر شدن اوضاع كشور تعين‌كننده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون