• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

آخرين سخنراني اوباما در كنگره

رييس‌جمهور امريكا: جهان دوران خطرناكي را سپري مي‌كند

باراك اوباما در آخرين سخنراني سالانه خود در مقام رييس‌جمهوري از تريبون كنگره، خواستار «تغيير سياست» اين كشور شد. اوباما گفت: «براي آخرين سخنراني در اين تالار، من نمي‌خواهم تنها از سال آينده بگويم، من مي‌خواهم بر پنج سال‌هاي آينده، بر 10 سال‌هاي آينده و دورترها متمركز شوم. من مي‌خواهم بر «آينده ما» تمركز كنم. آينده‌اي كه ما مي‌خواهيم؛ همه ما! فرصت و امنيت براي خانواده‌هاي ما، افزايش استاندارد زندگي، سياره صلح آميز و پايدار براي فرزندان ما. همه آنچه مي‌توان به آن دست يافت. اما فقط و فقط در صورتي كه ما با يكديگر كار كنيم. اگر ما بحث‌هايي سازنده و منطقي داشته باشيم. اين اتفاق خواهد افتاد اگر ما سياست‌هاي‌مان را تغيير دهيم.»
باراك اوباما با رد كردن ادعاها درباره كاهش قدرت امريكا گفت: «صحبت از ركود اقتصادي امريكا هواي داغ سياسي است.» اوباما خطاب به آنها كه به گفته وي همه شعارهاي‌شان متمركز بر كاهش قدرت امريكا و افزايش قدرت دشمنان است، گفت: «امريكا قوي‌ترين قدرت ملي روي كره زمين است. حتي هيچ دوره‌اي به اين قدرتمندي نبوده است.»
رييس‌جمهور امريكا در اظهارات خود بر اهميت ارتقاي جايگاه امريكا در رهبري جهان بي‌آنكه «پليس جهان» باشد، تاكيد كرد و اين ايده را كه اقتصاد امريكا در حال افول است، تخيلي خواند. اوباما در ادامه اقتصاد كشورش را قوي‌ترين اقتصاد جهان دانست و گفت: روحيه اكتشاف در دي‌.ان.‌اي ما است. اوباما در اظهاراتش به روحيه نوآوري در امريكا پرداخت و گفت: «60 سال پيش روس‌ها در عرصه هوا و فضا بر ما غلبه كردند و پس از آن ما يك‌شبه برنامه‌اي براي هوا فضا تدوين كرده و 12 سال بعد پا روي ماه گذاشتيم.»
باراك اوباما در سخنراني خود به اهميت آموزش و پرورش در كشورش پرداخت و گفت: ما تاكيد داريم كه فرصت‌هاي واقعي مستلزم اين هستند كه امريكايي‌ها آموزش و تحصيلات كافي را براي داشتن يك شغل خوب پشت سر بگذارند. لازم است در اين راستا به گونه‌اي اقدام كنيم كه تحصيلات دانشگاهي براي همه امريكايي‌ها قابل دسترسي باشد اما با اين حال آموزش و پرورش به تنهايي همه نياز ما را در اقتصاد مرتفع نمي‌سازد. ما به امنيت اقتصادي نياز داريم.
وي ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه جايگاه‌ ما در جهان در مقايسه با زماني كه من انتخاب شدم، بهتر شده است و وقتي درباره مسائل بين‌المللي مهم صحبتي مطرح مي‌شود مردم دنيا به پكن يا مسكو چشم نمي‌دوزند بلكه سراغ ما مي‌آ‌يند. رييس‌جمهور امريكا افزود: «ما در ميانه بالاترين ميزان ايجاد شغل در بخش خصوصي در تاريخ قرار داريم. » اوباما در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: «آنچه واقعيت دارد و علت نگراني بسياري از امريكايي‌ها شده اين است كه در حال حاضر اقتصاد به طور كاملا اساسي در حال تغيير است. اين تغييرات بسيار قبل‌تر از ركود اقتصادي (سال 2008) آغاز شد و از آن زمان ادامه داشته است. امروزه فناوري نه تنها در خطوط توليد جايگزين شغل‌ها مي‌شود بلكه بيشتر مشاغل اين ظرفيت را دارند كه ماشيني شوند. » رييس‌جمهوري امريكا همچنين گفت: موضوع تغييرات آب و هوايي يكي از موضوعاتي است كه امنيت ما و امنيت بقيه كشورهاي جهان به آن بستگي دارد.
اوباما درباره وضعيت اقتصادي امريكا گفت، در حال حاضر ايالت متحده امريكا «قوي‌ترين و پايدارترين اقتصاد جهان» را دارد. اوباما افزود، بررسي‌ها نشان مي‌دهد در دوره‌اي كه او رييس‌جمهور بوده، جايگاه امريكا در جهان بهتر شده است. او گفت: «هزينه ارتش امريكا از مجموع هزينه‌هاي نظامي هشت كشور برتر جهان بيشتر است و ارتش امريكا قدرتمندترين نيروي نظامي در طول تاريخ جهان است. » به گفته اوباما، «هيچ كشوري ياراي حمله به امريكا و هم‌پيمانانش را ندارد، زيرا آنها مي‌دانند كه نابود خواهند شد.»
در حالي كه همزمان با پخش مستقيم سخنان باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا از رسانه ها؛ منتقدان وي در كامنت‌هاي خود در شبكه‌هاي اجتماعي اظهارات اوباما را غيرسنتي مي‌خواندند؛ چرا كه باراك اوباما به جاي اينكه بر دستاوردهاي خود در هفت سال رياست‌جمهوري در زمينه اقتصاد، بهداشت و سلامت متمركز شود، از آينده مي‌گفت، باراك اوباما با بزرگ دانستن بحران داعش براي جهان و توصيف آنها به قاتلان، وعده داد امريكا همان درسي را به داعش خواهد داد كه به القاعده و بن‌لادن داد. رييس‌جمهور امريكا در ادامه سخنراني خود مراقبت از امنيت مردم امريكا و از ميان بردن شبكه‌هاي تروريستي را اولويت شماره يك خواند و گفت شبكه‌هاي تروريستي القاعده و داعش، تهديدي مستقيم براي امريكا و جهان هستند. او گفت اگر كنگره درباره جنگ عليه تروريسم مصمم است، بايد اجازه دهد كه از نيروي نظامي عليه داعش استفاده شود. باراك اوباما با بيان تغيير در نظام بين‌الملل، تغيير اقتصادي چين، غوطه ور شدن جهان در بحراني بزرگ و تهديد «امپراتوري‌هاي شيطاني» براي دنيا، تاكيد كرد سياست خارجي امريكا بايد بر تهديدهاي ناشي از گروه داعش و القاعده متمركز باشد، اما همه تهديدها ناشي از اين گروه‌ها نيست. او گفت، « ناامني و بي‌ثباتي در بسياري از نقاط و كشورهاي جهان براي چند دهه ادامه خواهد داشت. برخي از اين كشورها مكان امني براي شبكه‌هاي تروريستي هستند و برخي ديگر محلي براي مناقشات قومي و مقصدي براي پناهجويان مي‌شوند. » اوباما افزود: «دنيا براي مقابله با اين مشكلات جهان از ما پاسخ و راه‌حل مي‌خواهد. » اما رييس‌جمهور امريكا بار ديگر تاكيد كرد كه در رويارويي با مسائل جهاني يكجانبه عمل نخواهد كرد و سياست‌هاي خود را با ساير كشورها هماهنگ خواهد كرد. اوباما اظهار كرد: «رويكرد هوشمندتري وجود دارد و آن به كارگيري راهبرد صبورانه و منظمي است كه در آن از تمامي عناصر قدرت ملي ما استفاده شود. بر اساس اين رويكرد امريكا همواره براي محافظت از مردم ما و هم‌پيمانان ما حتي شده به تنهايي عمل خواهد كرد اما در مورد مسائل جهاني بايد سايرين را با خود هماهنگ كنيم و اطمينان حاصل كنيم كه ساير كشورها مسووليت خود را ايفا مي‌كنند. اين، رويكرد ما براي حل مناقشاتي نظير سوريه است كه در آن با نيروهاي محلي و تلاش‌هاي عناصر بين‌المللي به دنبال تحقق صلح هستيم.»
باراك اوباما در مورد حل‌وفصل مناقشه هسته‌اي با ايران مدعي شد: «ما ائتلافي جهاني توام با تحريم‌ها و ديپلماسي اصولي ايجاد كرديم تا از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي جلوگيري كنيم. » اوباما مدعي شد: «ايران در برنامه هسته‌اي خود عقب‌نشيني كرده و ذخاير اورانيوم خود را خارج كرده است.» رييس‌جمهوري امريكا خاطرنشان كرد: «چندين سال انزواي كوبا به تحقق دموكراسي كمكي نكرد و از همين رو ما روابط ديپلماتيك خود را با اين كشور ايجاد كرده و درها را براي تجارت و مسافرت باز كرديم تا خود را در جايگاهي قرار دهيم كه وضعيت زندگي مردم كوبا را بهبود بخشيم. اگر خواهان انسجام رهبري و اعتبار امريكا در قاره امريكا باشيم بايد به خاطر بسپاريم كه جنگ سرد پايان يافته است. رهبري امريكايي به اين معناست كه قدرت نظامي به طور خردمندانه به كارگرفته شود. اين به اين معناست كه كمك‌هاي خارجي ما بايد به عنوان بخشي از فعاليت‌هاي ما در قالب امنيت ملي و نه فعاليت‌هاي خيرخواهانه قلمداد شود.»
اوباما كه كنگره را تهديد كرده است مصوبه آن درباره ممانعت از لغو تحريم‌ها عليه ايران را وتو مي‌كند، در اين سخنراني از مجلس نمايندگان درخواست سه مجوز را داشت؛ اجازه كاربرد نيروي نظامي عليه داعش، تصويب موافقتنامه تجاري آسيا و اقيانوس آرام و لغو تحريم‌ها عليه كوبا. رييس‌جمهور امريكا از باز نگهداشتن زندان گوانتانامو به عنوان صرف هزينه گزاف و خدمت به دشمنان ياد كرد و رييس‌جمهور امريكا در ادامه افزود: «ما نيازمند آنيم كه هر نوع سياستي را كه مردم را به دليل مذهب و نژاد هدف قرار مي‌دهد رد كنيم. به من اجازه دهيد كه بگويم: اين مساله صحت سياسي ندارد. اين مهم است كه درك ما از آنچه ما را قوي مي‌كند، درست باشد. جهان به ما تنها به دليل زرادخانه‌ها احترام نمي‌گذارد، اين احترام براي دلايل گوناگون است و احترام ما به همه است. » اوباما تاكيد كرد « زماني كه سياستمداران به مسلمانان توهين مي‌كنند، زماني كه يك مسجد تخريب مي‌شود، يك كودك مورد آزار قرار مي‌گيرد، امنيت ما تامين نمي‌شود. اين اقدامات اشتباه است و تنها وجهه ما را در ديدگاه جهان كاهش مي‌دهد و مسير ما براي رسيدن به اهدافمان را سخت‌تر مي‌كند و اين خيانت به كشور است.»
رييس‌جمهوري امريكا در نطق سالانه‌ خود در كنگره به انتقاد از نظام سياسي كشورش پرداخت و گفت: «ما بايد از تاثير پول در سياست‌مان بكاهيم.» باراك اوباما بر خواسته خود براي برقراري عدالت اجتماعي در امريكا تاكيد كرد.

 

واكنش نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا

هيلاري كلينتون در توييتي، از باراك اوباما به خاطر سوابق خدمتش تشكر كرد.
دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت: واقعا كسل كننده، كند و ضعيف بود كه به دشواري مي‌شد آن را دنبال كرد.
جب بوش، فرماندار سابق فلوريدا و برادر كوچك رييس‌جمهور سابق امريكا هم در صفحه توييتر خود به سخنراني اوباما واكنش نشان داد و نوشت: «جهاني امن‌تر؟ داعش در حال پيشرفت است. كره شمالي سلاح هسته‌اي آزمايش مي‌كند. سوريه در آشوب به سر مي‌برد و طالبان همچنان به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دهد. اين رييس‌جمهور در جهاني متفاوت زندگي مي‌كند.»
تد كروز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ان بي سي پس، گفت: « او در اين سخنراني حتي يك كلمه درباره حملات تروريستي پاريس نگفت؛ او يك كلمه درباره سن برناردينو نگفت.»
ماركو روبيو در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان از او به سبب ايجاد هفت سال «فاجعه‌بار»   انتقاد كرد.
بن كارسون در صفحه توييتر خود نوشت: «امشب ثابت شد ما بايد اصلاحاتي در واشنگتن دي‌سي انجام دهيم و قدرت را به مردم بازگردانيم.»

   نظرسنجي| شبكه خبري سي‌ان‌ان امريكا به همراهي مركز ORC پس از آخرين سخنراني سالانه باراك اوباما در كنگره، نظر سنجي را از 386شهروند بزرگسال امريكايي كه سخنراني را تماشا مي‌كردند، منتشر كرد كه حاشيه خطاي آن مثبت، منفي پنج درصد است. پاسخ‌دهندگان يك نمونه ملي از سراسر امريكا بودند كه از تاريخ پنجم ژانويه انتخاب شده بودند و با آنها قرار گذاشته شده بود كه پس از تماشاي سخنراني نيز به سوالات نظر سنجي پاسخ دهند. كه اين نظرسنجي را مي‌توان برآيندي از عملكرد هشت ساله باراك اوباما در كاخ سفيد دانست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون