• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

خبر كوتاه

واكنش تند اردوغان به بيانيه اعتراضي دانشمندان
به گزارش روزنامه تودي‌زمان؛ به دنبال انتشار يك طومار اعتراضي از جانب بيش از هزار دانشمند و روشنفكر بين‌المللي و داخلي عليه عمليات‌هاي امنيتي آنكارا در مناطق جنوب شرقي اين كشور رجب طيب اردوغان شديدا نسبت به اين طومار واكنش نشان داد و كساني را كه اين طومار را امضا كرده‌اند نادان خواند. همچنين يك نهاد آموزشي به نام كميته آموزش عالي تركيه نيز اعلام كرده كه عليه آن دسته از دانشمندان و استادان دانشگاه اين كشور كه اين طومار را امضا كردند دست به اقدام قانوني خواهد زد. 128 دانشمند و استاد دانشگاه متعلق به 89 دانشگاه مختلف كه شامل چهره‌هاي سرشناسي همچون نوآم چامسكي، ديويد هاروي و امانوئل والر اشتاين بودند اين طومار را با عنوان «ما بخشي از اين جرم نخواهيم بود» امضا كرده و از آنكارا خواستند به قتل عام و كشتار عليه كردها پايان دهد. اردوغان در سخنراني براي سفيران تركيه كه در كنفرانسي سالانه حضور پيدا كرده بودند گفت: نقض حقوق بشر در مناطق جنوب شرق تركيه از جانب تروريست‌ها انجام مي‌شود نه از جانب دولت تركيه.

دستگيري سه شهروند روسي در تركيه
خبرگزاري تركي دوغان روز گذشته گزارش داد پليس تركيه سه شهروند روس را در شهر توريستي آنتاليا واقع در جنوب‌ غربي تركيه بازداشت كرده است. بنابر گزارش خبرگزاري روسي ريانووستي، كنسول‌گري روسيه در آنتاليا نيز اين خبر را تاييد كرده است. در مورد ارتباط احتمالي بازداشت سه تبعه روسيه با حادثه تروريستي روز سه‌شنبه استانبول هنوز گزارشي منتشر نشده است. تنها گفته شده است كه اين سه نفر به ظن ارتباط با تروريست‌هاي داعش بازداشت شده‌اند. از محل سكونت اين افراد در آنتاليا مقادير زيادي سند و سي‌دي كشف و ضبط شده است. خبرگزاري آناتولي گزارش داده است كه در آنكارا نيز ۱۶ نفر به اتهام ارتباط با داعش بازداشت شده‌اند. يكي از اين افراد بازداشتي شهروند تركيه است. پانزده نفر ديگر شهروندان سوريه هستند.

خواهر وبلاگ‌نويس معروف عربستاني دستگير شد
عفو بين‌الملل در پايگاه اينترنتي خود نوشت كه عربستان سمر بدوي، خواهر رائف بدوي، وبلاگ‌نويس مشهور عربستاني را در جده به همراه دختر دو ساله‌اش به مركز پليس احضار و پس از بازجويي به مدت چهار ساعت وي را به زندان ظهران منتقل كرد. انصاف حيدر، همسر رائف بدوي مي‌گويد كه سمر به اتهام راه‌اندازي مجدد صفحه رائف در توييتر بازداشت شد. عفو بين‌الملل اين اقدام عربستان را محكوم و اعلام كرد كه اين اقدام نقض مجدد و خطرناك حقوق بشر در اين كشور است. انصاف كه به همراه سه فرزندش در كبك زندگي مي‌كند در حساب توييتر خود نوشت كه سمر بدوي به همان زنداني منتقل شده كه رائف بدوي و وليد ابوالخير در آنجا زنداني هستند. اين در حالي است كه روزنامه نبأ عربستان نوشته است كه سمر بدوي به اتهام اداره صفحه شوهرش وليد ابوالخير در توييتر بازداشت شده است. ابوالخير در سال 2014 به 15 سال حبس به اتهام عدول از اوامر پادشاه محكوم شده است.

لايحه بحث برانگيز دانمارك
مصادره پول، اشياء و كالاهاي باارزش پناهجويان براي تامين مالي اقامت شان در دانمارك، لايحه بحث‌انگيزي است كه پس از تصويب در مجلس به اجرا گذاشته خواهد شد. در پيش‌نويس اوليه لايحه پناهجويان مي‌توانستند تا ۴۰۰ يورو پول نقد را همراه خود نگه دارند اما در اصلاحيه اخير دولت، آنها مي‌توانند تا حدود ۱۳۴۰ يورو پول نقد را همراه خود داشته باشند. همچنين جواهرات يا مدال‌هاي خانوادگي و حلقه ازدواج از اين قانون معاف خواهند بود مگر ارزش اقتصادي زيادي داشته باشند.

گسترش همكاري‌هاي چين با كشورهاي عربي
جمهوري خلق چين كه از نظر سوخت تا حد زيادي به نفت خاورميانه وابسته است، اطلاع داد كه قصد دارد همكاري امنيتي خود را با كشورهاي عرب منطقه گسترش دهد. وزارت خارجه جمهوري خلق در بيانيه‌اي كه روز گذشته منتشر شد، خبر داد كه قصد دارد سياست ديپلماتيك فعال‌تري در خاورميانه داشته باشد. در راستاي همين تصميم است كه به تازگي هم وزير خارجه سوريه و هم هياتي از مخالفان بشار اسد از چين ديدار كردند و با مقامات چيني به گفت‌وگو   نشستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون