• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

جشنواره «هنر، ضد خشونت و افراط‌گري» برگزار مي‌شود

هنرمندان پيام صلح ايران را به جهانيان مي‌رسانند

  فرناز ميري/ رويداد «هنر، ضد خشونت و افراط‌گري» 30 دي تا دوم بهمن و در قالب برنامه‌هايي چون پرفورمنس، شعرخواني، نمايش فيلم، نمايشنامه‌خواني و رويداد شنيداري با دبيري مهدي نادري در تهران، شيراز و يزد برگزار مي‌شود. در بخش فيلم كوتاه، مستند و انيميشن انجمن فيلم كوتاه و شبكه مستند سيما از جشنواره حمايت مي‌كنند. حامي معنوي اين جشنواره جمشيد مشايخي است. اشكان خطيبي به عنوان مدير چهارسو تالاري را در اختيار برگزار‌كنندگان جشنواره قرار داده است. نيما تقوي، علي خباز، كاميار بهبهاني، امين بيگي، محمد آزرم، شوكا حسيني، هوشيار انصاري‌فر، سولماز نراقي، ياسر خاسب و عاطفه چهارمحاليان از جمله هنرمنداني هستند كه در بخش نمايش، شعر، پرفورمنس، سينما و ديگر بخش‌هاي هنري با اين رويداد هنري همكاري مي‌كنند. همچنين نادر مشايخي «قصيده كوچك صلح» را اجرا مي‌كند و طي سه روز برپايي جشنواره اجرا دارد. كامبيز درم‌بخش نيز طراحي پوستر اين جشنواره را در دست انجام دارد.
نادري، دبير جشنواره در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره هدف اين رويداد توضيح داد و با تاكيد بر پشتوانه دانش موسيقي و ديگر هنرها در ايران گفت: «با اين پيشينه فرهنگي از خلال اين رويداد در پي انتقال پيام صلح به جهانيان هستيم. » اين برنامه بدون حمايت مالي گروه يا نهاد ويژه‌اي برگزار مي‌شود و به گفته دبير آن تمامي افرادي كه در راه‌اندازي اين رويداد هنري نقش دارند بنا بر دغدغه فردي خود آن را دنبال مي‌كنند. نادري با اشاره به اينكه وقتي نمي‌تواند فيلم بسازد ترجيح مي‌دهد چنين فعاليت‌هايي را انجام دهد اظهار كرد: «آشوب منطقه و افراط‌گرايي و خشونت تهديدي براي همه جوامع و از جمله كشور ما است هرچند يكي از جوان‌ترين كشورهاي دنيا هستيم و از امنيت و اقتدار لازم برخورداريم. اما هنر متعهد در همين فضاها شكل مي‌گيرد.
به طوركلي پيام اين جشنواره در مفهوم صلح و عواطف انساني با رويكرد جهاني به وقايع تلخ خاورميانه است.»
پيش‌تر نيز نشست رسانه‌اي اين جشنواره با حضور جمشيد مشايخي، نادر مشايخي، مهدي نادري، ياسر خاسب و اشكان خطيبي برگزار شد. جمشيد مشايخي در آن نشست اشاره‌اي به حوادث خاورميانه و جنگ‌هاي پياپي آن در سال‌هاي اخير داشت و ضمن ابراز تاسف از كشتار كودكان و انسان‌هاي بي‌گناه گفت: «در جهان اقليتي
پنج، شش ميليوني كارخانه اسلحه‌سازي دارند و به خاطر سود خود جنگ‌افروزي مي‌كنند اما كشتن انسان‌ها چه لذتي دارد؟! پس از جنگ‌هاي جهاني فكر كرديم شايد مردم جهان درس بگيرند اما نشد، سازمان ملل هم درست شد اما بي‌فايده بود و اينچنين است كه هنوز مردم بي‌گناه بسياري كشته مي‌شوند.»
نادر مشايخي كه اجراهاي ويژه‌اي در طول برگزاري اين برنامه دارد نيز درباره اين جشنواره گفته بود: «مساله هنر،
ضد‌خشونت و افراط‌گري» براي همه انسان‌ها به يك شكل اهميت دارد. راه‌اندازي جريان «هنر، ضدخشونت و افراط‌گري» يعني بروز نگاه جديد اجتماعي كه بايد حتما به آن واكنش داشته باشيم و براي اين نگاه جديد نياز به ابزار جديد داريم. موسيقي به ذات، ضد خشونت. اما مهم اين است كه چگونه بايد از اين ابزار استفاده كنيم تا برخورد و مقابله‌اي درست با خشونت و افراطي‌گري داشته باشيم. اين مهم فقط در وحدت اجتماعي شكل مي‌گيرد. وحدت اجتماعي يعني در جامعه‌اي با سلايق مختلف دنبال تفاوت‌ها برويم و كشف كنيم كه آدم‌هاي ديگر خوشبختي را در چه چيزي مي‌بينند.
ياسر خاسب، بازيگر تئاتر از ديگر هنرمندان حاضر در آن نشست خبر تاكيد كرده بود: «هميشه در رفتار من و كارهايي كه تمايل به انجام‌شان دارم، ناخودآگاه شكلي از خشونت ديده مي‌شود و شايد هم گاهي رندي و از جان‌گذشتگي را نمايان كند. به هر حال معمولا دوست دارم رفتار و گفتارم تلنگري باشد و مخاطب را به خودش بياورد. بشر امروز از دنياي طبيعي فاصله گرفته است و انسان هر چه از ذاتش دورتر مي‌شود سردرگمي‌هايش هم بيشتر است. در پرفورمنسي كه براي اين جريان طراحي كرده‌ام داستان بيماري با مار است؛ چراكه معتقدم همه در وجودشان ماري دارند كه به دنبال راه درست مي‌گردد، اين مار وقتي از وجود انسان‌ها خارج مي‌شود، بيمار مي‌شود. اين مساله در جامعه شهري بيشتر از جوامع روستايي بارز است؛ چراكه هرچه از شهر دورتر باشيم رابطه‌مان با طبيعت بيشتر از صنعت شكل مي‌گيرد. جنگ بزرگي به نام سرطان، قوي و قدرتمند در حال غلبه است و تاكنون جان هزاران نفر را گرفته كه مجيد بهرامي و بهرام ريحاني جزو اين دسته بودند، اما فرقي كه اين دو نفر داشتند اينكه تلاش و استقامت‌شان مثال‌زدني بود و بي‌توجه به بيماري لحظه‌اي از فعاليت دست نمي‌كشيدند. من هم دوست دارم براي هم‌نسل‌هاي خودم قدمي بردارم و اميدوارم به جاي بيماري‌هاي مهلك ويروسي به نام انرژي مثبت به جامعه وارد شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون