• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

توضيحات صداوسيما درباره تعهدي كه براي پخش تيزر فيلم‌ها مي‌گيرد

از همه خسارت نمي‌گيريم!

روز گذشته روزنامه اعتماد گزارشي از تعهدي كه صدا و سيما قرار است از سينماگران ايراني بابت پخش تيزرشان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بگيرد منتشر كرد. در اين گزارش آمده بود كه اين رسانه ملي قصد دارد از سينماگراني كه تيزر فيلم‌هاي‌شان از رسانه‌هاي خارجي پخش مي‌شود خسارت بگيرد. در ادامه اين گزارش چند تن از تهيه‌كنندگان ايراني انتقاد و اعتراض خود را به اين تصميم صدا و سيما ابراز كردند. به دنبال انتشار اين گزارش، روابط عمومي سازمان صداوسيما با انتشار توضيح رسمي اعلام كرد كه فقط از سازندگان تيزرهايي كه پس از بهره‌مندي از حمايت رسانه‌ ملي براي پخش رايگان تيزر، آن را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار مي‌دهند خسارت خواهد گرفت. متن كامل توضيح صدا و سيما را بخوانيد:
«صداوسيما به‌ عنوان رسانه‌اي فراگير بيشترين سهم را در معرفي توليدات سينمايي كشور داشته است. يكي از راه‌هاي حمايتي رسانه ‌ملي از صنعت سينمايي كشور پخش آگهي‌هاي آنها در قالب‌هاي مختلف تصويري (تيزر)، زيرنويس و راديويي است. اما آنچه در اين بين از اهميت برخوردار است و برخي منتقدان به آن توجهي ندارند، اين است كه بخش عمده‌اي از تيزرهاي فيلم‌هاي سينمايي توليد داخل كاملا به‌ صورت رايگان از سوي صداوسيما پخش مي‌شود تا رسانه‌ملي نيز به سهم خود در پازل حمايت از صنعت سينما نقش خود را ايفا كرده باشد. در واقع نگاه رسانه‌ ملي به پخش رايگان تيزر فيلم‌هاي سينمايي داخلي، نگاهي حمايتي است كه با هدف معرفي اين فيلم‌ها و تشويق مخاطبان براي تماشاي آنها انجام مي‌شود. از سويي مسوولان سينمايي كشور نيز بارها به صراحت اعلام كرده‌اند كه پخش تيزرهاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز، منع قانوني دارد، بنابراين سازندگان اين فيلم‌ها نبايد تيزر فيلم‌هاي‌شان را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي غيرمجاز ماهواره‌اي قرار دهند.
به همين دليل اداره كل بازرگاني صداوسيما با بررسي‌هاي كارشناسي به اين نتيجه رسيد كه در ادامه اين حمايت، در فرم قرارداد پخش تيزر، اين تعهد را از سازنده اخذ كند كه چنانچه از حمايت فرهنگي رسانه‌ملي براي پخش رايگان برخوردار شود نمي‌تواند تيزر فيلم خود را براي پخش در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز قرار دهد. لذا اگر اثبات شود كه سازنده پس از بهره‌مندي از حمايت رسانه‌ براي پخش رايگان تيزر، آن را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار داده است، بايد حق پخش تيزر را به صداوسيما پرداخت كند؛ تعهدي كه طرفين با رضايت و به‌منظور اجراي سياست‌هاي فرهنگي و هنري كشور آن را امضا مي‌كنند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون