• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

وزير بهداشت:

بايد واقعيت ايدز را به مردم بگوييم

 

اعتماد| با گذشت بيش از يك هفته ازاجراي كمپين شهروند سالم و نصب بيلبوردهايي در سطح شهر كه با هدف اطلاع‌رساني براي پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير، فرهنگ‌سازي درباره اصلاح رفتارهاي تغذيه‌اي و آگاه‌سازي جامعه عمومي نسبت به چگونگي مصون ماندن از ابتلا به ايدز اجرا شده، برخي اعتراضات غيركارشناسانه و بي‌اساس نسبت به محتواي تبليغات سلامت‌محور نصب شده در معابر شهر تهران، سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت را به انتقاد از اين مخالفت‌ها واداشت و گفت: «مخالفت‌هايي كه با تبليغات شهري كمپين شهروند سالم مي‌شود به اغراض شخصي، اقتصادي و سياسي آلوده است، تا كي بايد با غفلت از فرهنگ عمومي، تبليغات شهري را در اختيار ثروت اندوزان قرار دهيم؟ كساني كه با تبليغات سلامت در كمپين شهروند سالم مخالفت مي‌كنند همان كساني هستند كه مي‌خواهند شهر را آلوده كنند. چرا تاكنون نيامده‌اند و در مقابل تبليغات نامناسب اعم از اقتصادي و غيراقتصادي مخالفت نكرده‌اند؟ مگر نمي‌دانند، چه بهره‌برداري‌هايي از اين تابلوهاي شهري مي‌شود؟ هيچ‌وقت به اين تبليغات نامناسب اعتراض نشده است، تبليغاتي كه باعث تجمل‌گرايي بيشتر مي‌شود، به سلامت مردم آسيب مي‌زند و باعث مصرف‌گرايي بيشتر در جامعه مي‌شوند. حالا كه شهرداري تهران آمده و يك كار انساني را براي افزايش دانش بهداشتي مردم در برابر بيماري‌هاي غيرواگير انجام مي‌دهد، نمي‌دانم چرا عده‌اي بهانه‌جويي مي‌كنند. اميدوارم اين افراد هم انصاف داشته باشند.»
وي كه با ايرنا گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: «در اينكه اين پيام‌ها موثر است، شكي نيست، يكي دو هفته‌اي كه شهرداري تهران تابلوهاي شهري را به اين امر انساني و خداپسندانه اختصاص داده و مردم هم از آن استفاده كرده‌اند، مي‌توانست در اختيار ثروت اندوزي و كسب درآمد عده‌اي خاص قرار بگيرد. وزارت بهداشت هيچ هزينه‌اي براي اجراي كمپين شهروند سالم انجام نداده كه بخواهد حمايت كند، فقط از شهرداري تهران و مجموعه‌اي از هنرمندان كه آنها هم بدون دريافت وجه به ميدان آمده‌اند، تشكر مي‌كنيم و آرزو مي‌كنيم كه در بهار هم در حوزه سلامت به ويژه پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير مرتبط با نمك، شكر، چربي، فشار خون، سيگار، اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي از جمله ايدز شاهد ادامه تبليغات شهري باشيم. اگر هم در اين نوبت از نظر هنري يا زمان اكران مشكلي وجود دارد، حتما در نوبت دوم رفع مي‌شود، بايد حوصله كنيم و منافع مردم را ببينيم و به جاي اينكه سطحي‌نگري كنيم، عميق نگاه كنيم. فكر كنيم و منصفانه قضاوت كنيم.»
در حالي كه يكي از اعتراضات مطرح به كمپين شهر سالم، متوجه شعارهاي مربوط به اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي جامعه عمومي درباره مصون ماندن از ابتلا به ايدز بوده و منتقدان گفته‌اند كه انتشار عمومي اين شعارها، تشويق جامعه به رفتارهاي جنسي خارج از چارچوب خانواده است، قاضي‌زاده هاشمي در پاسخ به اين انتقادات مغرضانه گفت: «مساله ايدز با پنهان‌كاري و پرده پوشي حل نمي‌شود. عفت عمومي در اين است كه اين پديده‌ها را نداشته باشيم، مگر مي‌شود در حالي كه ايدز را داريم، آن را نبينيم يا آسيب‌هاي اجتماعي را نبينيم. براي همه سخت است كه اين مسائل را به زبان بياوريم ولي با پنهانكاري و نگفتن، مشكلي حل نمي‌شود. اينكه برخي مي‌آيند و با اشاره به تبليغاتي كه براي هوشيار كردن مردم در برابر ايدز يا برخي آسيب‌هاي اجتماعي بهانه‌جويي مي‌كنند، چه حاصلي دارد، وجود ايدز در كشور يك واقعيت است. روزگاري متهم مي‌كرديم كه ايدز يك بلاي خانمانسوز است كه فقط در اروپا و امريكا وجود دارد، غافل از اينكه جهان امروز با جهان صد سال پيش فرق كرده است، ديگر نمي‌توانيم چشم‌مان را روي واقعيت‌ها ببنديم. واقعيت اين است كه هر سال درصدي از رشد بيماري ايدز را در كشور داريم، اين مساله را بايد چه كار كنيم؟ بايد به مردم بگوييم يا نبايد بگوييم؟ آيا نگفتن اين مسائل موضوعي را حل مي‌كند؟ آيا نگفتن اين مسائل خيانت به مردم و سلامت مردم نيست؟ چرا برخي مي‌خواهيم جاي مردم تصميم بگيريم؟ آيا فكر مي‌كنيم مردم متوجه مسائل نيستند و خودشان نمي‌توانند راه درست را از نادرست تشخيص دهند؟ يك وقت ممكن است به شكل كار ايراد بگيريم و بگوييم فونت آن، رنگ آن يا عبارت آن اشكال دارد و اگر اين طور باشد بهتر است اما اول از اين كار انساني حمايت كنيم و بعد بگوييم اگر براي دوره‌هاي بعد اين طور باشد، بهتر است.»
علاوه بر وزير بهداشت مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران هم در توضيح علت اقدام شهرداري تهران به نصب 400 بيلبورد تبليغاتي با شعارهاي سلامت محور گفت: نصب ۴۰۰ بيلبورد بهداشتي وظيفه محيطي شهرداري و اقدامي شايسته و گامي براي فرهنگ‌سازي اصلاح الگوي مصرف و سبك زندگي بود. به دنبال اجراي كمپين شهر سالم از سوي شهرداري تهران طي روزهاي 15 تا 25 دي ماه و نصب شعارهاي سلامت محور در معرض ديد عموم، جمعي از نمايندگان مجلس هم طي پيامي از اقدام شهرداري تهران در نصب پيام‌هاي آموزش‌محور در حوزه سلامت بر سازه‌هاي تبليغاتي شهر تهران تقدير و تشكر كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون