• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3443 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۸ دي

مرعشي، رييس كارگروه استان‌هاي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان:

در بسياري از حوزه‌ها حتي يك كانديدا هم نداريم

اخباري كه از شوراي نگهبان به دست فعالين سياسي رسيده و نامه‌هايي كه خبر از عدم احراز يا رد صلاحيت كانديداهاي انتخابات براي آنها ارسال شده موجي از نگراني را در ميان اصلاح‌طلبان به وجود آورده است. آنها با وجود حيرت از اين حجم
رد صلاحيت حالا به روزنه‌هاي باقيمانده قانوني و چانه‌زني‌هاي سياسي چشم دوخته‌اند. حسين مرعشي، رييس كارگروه استان‌هاي شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نيز در ميان همين اصلاح‌طلباني است كه هنوز اميدوارند. او در گفت‌وگويي كه روز گذشته با خبرآنلاين داشت پيرامون اين موضوع صحبت كرد:
  بايد لغو تحريم‌هاي ظالمانه غرب عليه ايران را به رهبري و رييس‌جمهور و تيم مذاكره‌كننده، ظريف به‌طور خاص و آقاي صالحي، بزرگمردان سياست ايران و همه ملت ايران، تبريك بگويم. كار ماندگاري در تاريخ شد و سنگ بزرگي از پيش پاي ملت ايران برداشته شد. من اميدوارم مديران اجرايي ايران در بخش خصوصي و دولتي قدردان اين شرايط جديد باشند و خيلي با دقت و سرعت استفاده از اين شرايط را براي ساماندهي مجدد به اقتصاد ايران با اولويت دادن به اقتصاد مقاومتي دنبال كنند.
  در دنيا بيش از همه اسراييل و دولت‌هاي ارتجاعي عربي و همين‌طور تندروهاي جمهوريخواه در امريكا مخالف برجام بودند و هنوز هم تلاش مي‌كنند از هر فرصتي براي ضربه زدن به اين روند استفاده كنند. در داخل هم عده‌اي كه عمدتا برداشت‌هاي غلطي از روابط بين‌الملل دارند با هر نوع گشايشي در زندگي مردم و در كار ايران مخالفند. من هيچ‌وقت نتوانستم بفهمم اينها چه مي‌گويند و چه مي‌خواهند؟ ما از تحريم استقبال نمي‌كرديم. ما خودمان كه خودمان را تحريم نكرديم. دنيا ما را ظالمانه تحريم كرده بود. خوب وقتي اين تحريم‌ها رفع مي‌شود، اين براي ما مثبت است. چرا عده‌اي از اين موضوع ناراحتند؟!
‌ با اين وضع پيش بيني من اين است كه از اين به بعد اين گروه هر نوع مساله كوچكي در رابطه ايران و غرب را بزرگ مي‌كنند. آنها از هر فرصتي استفاده مي‌كنند كه به اين رابطه لطمه بزنند. از جمله ديديم كه چه استفاده بسيار نابجايي در مورد سفارت عربستان كردند و از قضا همه عقلا و بزرگان نظام را با اين كار رنجاندند و به سياست‌هاي منطقه‌اي كشور ضربه زدند. اينها در نهادهاي مختلفي هم حضور دارند و در يك جاي خاص جمع نشده‌اند. در همه نهادها ممكن است چنين افرادي باشند. فكر مي‌كنم هوشياري دولت و رسانه‌ها براي نيفتادن در دام اين تندروها و فرار از بازي بچه گانه افراطي‌ها راهكار مناسبي است. مردم بايد مثل قبل پشتيبان دولت و نظام باشند.
‌ همانطور كه آقاي روحاني هم تاكيد كرد و من هم باور دارم، برجام يك پيروزي ملي بود. اين حرف درستي است. اما اين پيروزي ملي را رييس‌جمهوري كه خردگرا و اهل تعامل، گفت‌وگو و تعادل بود، توانست به ارمغان بياورد. حتما اين موضوع بر انتخاب مردم، انتخاب نه به معناي جناحي آن بلكه انتخاب مردم به معناي كيفي آن اثر خواهد گذاشت. به نظر من مردم مي‌توانند از اين موضوع اين پيام را دريافت كنند كه اگر كار را به خردمندان بسپارند، خردمندان با هزينه كم مشكلات را حل مي‌كنند. پيام برجام به انتخاب‌كنندگان انتخاب افراد خردمند و غيرافراطي است.
‌ براساس اخباري كه به ما رسيده هيات‌هاي نظارت شوراي نگهبان در استان‌ها در بررسي صلاحيت كانديداها ما شاهد رد صلاحيت و عدم احراز گسترده صلاحيت‌ها بوديم. به‌طوري كه در خيلي از حوزه‌هاي انتخابيه حتي يك نفر از كانديداهاي ما كه متفاوت با ديدگاه‌هاي خاص هستند را تاييد نكرده‌اند. اين كار از نظر ما كاملا برخلاف سياست‌هاي كلي نظام و سياست‌هاي رهبري معظم انقلاب در برگزاري انتخابات باشكوه است و فكر مي‌كنم حتما با عكس العمل به موقع و به جاي مقامات عاليرتبه كشور مواجه مي‌شود.
‌ ما اصلاح‌طلبان تا اين نقطه از مراحل انتخابات خودمان را خيلي سربلند مي‌بينيم. ما تمام تدابيري كه بايد براي برگزاري يك انتخابات خوب و به دور از دغدغه براي كشور و نظام، انديشيده مي‌شد را انجام داديم. در نخستين قدم جمع زيادي از دوستان اصلاح طلب و طرفدار دولت كه صلاحيت كافي براي حضور در انتخابات مجلس را داشتند، براي رعايت بعضي از نقطه نظرات و حساسيت‌ها در نظام؛ داوطلبانه ثبت نام نكردند تا فضاي انتخابات، فضاي تعاملي باشد و نه فضاي تقابلي. در گام دوم هم چهره‌هاي زيادي از اصلاح‌طلبان با مشي‌هاي تعادلي و قابل قبول اعلام آمادگي كردند و
ثبت نام كردند.
‌‌ ما فكر مي‌كرديم و هنوز هم فكر مي‌كنيم كه اين انتخابات فرصت بسيار مناسب براي تقويت نظام براي بازسازي روابط دروني خانواده انقلاب، خانواده نظام و خانواده خط امام بوده و هست. فكر مي‌كرديم كه متناسب با تدابير مناسبي كه اصلاح‌طلبان انديشيده بودند دوستان ما در شوراي نگهبان هم براي تحقق منويات مقام معظم رهبري از اين شرايط بهترين استفاده را مي‌كنند و فرصت رقابت در انتخابات ايجاد مي‌شود. تا اينجا هيات‌هاي نظارت دايره رقابت را در خيلي از حوزه‌هاي انتخابيه بسته‌اند و در بعضي حوزه‌ها كاملا محدود كرده‌اند. انتظار ما اين است در فرصت باقي مانده با ورود شوراي نگهبان و ورود رييس‌جمهور به عنوان مجري قانون اساسي و رايزني با مقام معظم رهبري و حمايت ايشان شاهد برخورد با اين رويكرد هيات‌هاي نظارت در استان‌ها باشيم. ما اصلاح‌طلبان اطمينان داريم كه مردم با راي خود، افراطيون را پشيمان خواهند كرد. البته ما به هيچ‌وجه اميد خودمان را از دست نمي‌دهيم. ما در هر شرايطي در انتخابات نقش آفريني خواهيم كرد و پيش بيني مي‌كنيم مردم اين افراد تنگ نظر را پشيمان خواهند كرد.
‌ اعتراضات قانوني هم مي‌توان داشت. اما اعتراضات قانوني در مسيري قرار مي‌گيرد كه معلوم نيست چه سرانجامي داشته باشد. اينكه در يك حوزه انتخابيه هر كس را كه متعلق به جناح اصلاح‌طلبان و حاميان دولت بوده‌، رد كرده‌اند و حتي يك نفر را باقي نگذاشته‌اند، نشان‌‌دهنده رفتار خوبي نيست. ما جز رايزني و اعتراضات قانوني هيچ ابزار ديگري را براي اصلاح اين روند مناسب نمي‌دانيم. به هيچ‌وجه اميدمان را هم از دست نمي‌دهيم. مطمئن هستيم اين اقدام هيات نظارت در استان‌ها مورد تاييد نظام و مقامات عاليرتبه كشور نخواهد بود. مطمئن هستم كه بخش زيادي از اين تندروي قابل اصلاح و برگشت  است.
‌ در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه حتي يك كانديدا هم براي اصلاح‌طلبان باقي نمانده و تاييد نشده‌اند. ولي ما نااميد نمي‌شويم.
 فعلا كه با كانديداهاي اعتدال و توسعه و اعتدالگرايان همانند كانديداهاي اصلاح‌طلب برخوردكرده‌اند. و در اين رابطه هيچ تفاوتي وجود ندارد؛ اما مطمئن باشيد مجموعه اصلاح‌طلبان و ياران دولت در هيچ شرايطي از هم جدا نخواهند شد. هر تصميمي كه گرفته شود قطعا اين تصميم به‌طور مشترك گرفته مي‌شود. با اين وجود من مطمئن هستم مجلس خوبي شكل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون