• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

تاكتيك حمايت از اوباما در مقابل تاكتيك انتقاد از اوباما

هيلاري و ساندرز در راند آخر

هر چه امريكا به زمان نخستين راي‌گيري در روز اول فوريه در ايالت آيووا نزديك مي‌شود، هيلاري كلينتون، نامزد پيشتاز دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تلاش مي‌كند خود را مدافع و ادامه‌دهنده ميراث سياسي باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا معرفي كند؛ ميراث اوباما در بهداشت و خدمات درماني، كنترل اسلحه، سياست خارجي و مديريت ماليات. در اين ميان رقابت در بين دو نامزد اصلي دموكرات‌ها براي يكي به عنوان معرفي خود به عنوان وارث واقعي اوباما و ديگري منتقد رييس‌جمهور دموكرات امريكا جدي‌تر شده است.
در كل رقابت در اردوگاه دموكرات‌ها به پيچيدگي رقابت در اردوگاه پركانديداي جمهوريخواهان نيست. برني ساندرز، سناتور اهل ورمانت، هيلاري كلينتون وزير خارجه و سناتور سابق و مارتين اومالي فرماندار سابق ايالت مريلند سه مدعي دموكرات رياست‌جمهوري هستند اما تقريبا مسجل است كه رقابت اصلي بين هيلاري كلينتون و برني ساندرز است.
آخرين مناظره آنها در كاروليناي جنوبي كه شبكه «ان‌بي‌سي» ميزبان آن بود نيز عمدتا متمركز بر نظام بيمه درماني و مساله كنترل سلاح براي كاهش جرايم خشن بود و هيلاري تلاش كرد استراتژي حمايت از اوباما را در پيش بگيرد و ساندرز به‌شدت به نخستين رييس‌جمهور رنگين‌پوست امريكا حمله كرد و بر همين اساس نيز از سوي رقيب متهم به نگاه نژادپرستانه شد.
    نظام درماني
كلينتون كه پيشنهاد افزايش سرعت اجراي قانون بهداشت و درمان اوباما را مطرح مي‌كرد، با درخواست وفاداري به باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا، بار ديگر قلب راي‌دهندگان امريكايي آفريقايي‌تبار را نشانه گرفت. اما ساندرز با بي‌معني خواندن تمجيدهاي هيلاري از اوباما، به سخن او كه قانون بهداشت و درمان اوباما را يكي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي رييس‌جمهور خوانده بود، انتقاد كرد.
ساندرز كه بيشتر روي حمايت راي‌دهندگان سفيد و جوان حساب مي‌كند، بحث را از خدمات درماني به ماليات كشاند و جبهه‌گيري تندتري عليه رقيب خود گرفت و گفت: «همه بايد ماليات بدهند اما امريكايي‌هاي فقير نه. سناتور ورمانت گفت مراقبت‌هاي بهداشتي حق همه مردها و زنان و كودكان است، اما او معتقد است با افزايش ماليات مي‌توان تا حدي بودجه پوشش بيمه را تامين كرد.»
     ماليات
ساندرز كه متمايل به حمله به كلينتون بود، در اين بخش از سخنان خود گفت: «آيا مي‌دانيد چرا ما نمي‌توانيم اقداماتي كه كشورهاي بزرگ انجام مي‌دهند، را انجام دهيم؟» بعد افزود: «براي اينكه سيستم مالي ما براي رقابت‌هاي انتخاباتي فاسد است. صنعت دارو‌سازي و شركت‌هاي بيمه خصوصي كه بايد حافظ جان ميليون‌ها نفر باشند، بودجه خود را براي اعمال نفوذ در انتخابات اختصاص مي‌دهند» و بعد با همان تم تهاجمي ادامه داد كه تفاوت‌ها با طعم اختلاف بر سر اقتصاد است. ساندرز كه تلاش مي‌كرد خود را رهبر جنبش كنوني عليه نظام سياسي امريكا معرفي كند؛ اين‌بار با شدت بيشتري به كلينتون حمله كرد و گفت: «من از بانك‌هاي بزرگ پول نمي‌گيرم. براي سخنراني از گلدمن ساكس پول دريافت نمي‌كنم. كميته كنش سياسي ندارم و پول وال‌استريت را هم نمي‌خواهم. تكيه من بر طبقه متوسط و خانواده‌هايي است كه كار مي‌كنند.» بعد اين سناتور اهل ورمانت افزود: «اگر تئودور روزولت زنده بود به جمهوريخواهان بي‌اعتماد مي‌شد، آنهايي كه بيش از حد ثروتمند هستند.»
   كنترل اسلحه
كلينتون در حالي كه از سيستم مالي خود دفاع مي‌كرد و با نيم‌نگاهي كه به آراي راي‌دهندگان امريكايي آفريقايي‌تبار داشت، احساسات راي‌دهندگان از خشونت‌هاي مسلحانه را نشانه گرفت و گفت: «نظام عدالت كيفري به نژادپرستي سيستميك آلوده است.» كلينتون گفت: «هر روز 90 نفر بر اثر خشونت مسلحانه در كشور ما مي‌ميرند، فراموش نكنيم كه اين يعني 33 هزار نفر در سال.»
وزير خارجه سابق امريكا بعد با اشاره به عملكرد رقيب خود در مجلس سنا به ويژه در ارتباط با قانون اسلحه گفت: «من بر اساس گفته‌هاي خود سناتور ساندرز اين موضوع را روشن كردم كه او در همراهي با لابي اسلحه تاكنون پنج بار عليه بيل برادي راي داده است. او به قانون مصونيت دلالان اسلحه كه انجمن ملي سلاح آن را مهم‌ترين قانون سلاح گرم در بيست سال گذشته خوانده، راي مثبت داده است.»
ساندرز كه قبلا اعتراف كرده بود در سال 2005 به طرح مصونيت توليدكنندگان اسلحه از پيگرد قانوني راي داده، در اظهارات اخير خود اشاره كرد كه اين قانون نيازمند اصلاح است.
    سياست خارجي
اما اين دو نامزد دموكرات درباره سياست خارجي تفاهم بيشتري از خود نشان دادند. هر دو با تمجيد از توافق هسته‌اي ايران، اختلاف‌نظرها را در حل مسائل منطقه نشان دادند. ساندرز در مورد سياست امريكا در منطقه خاورميانه گفت: «در مورد اولويت‌هاي ما در منطقه بايد بگويم كه اولين اولويت ما بايد نابودي داعش باشد. اولويت دوم ما بايد خلاص شدن از دست اسد باشد، از طريق راه‌حلي سياسي در همكاري با ايران و روسيه.»
اما كلينتون گفت: «سناتور ساندرز پيشنهاد كرده است كه نيروهاي ايراني در تلاش براي پايان جنگ سوريه به كار گرفته شوند كه من از آن انتقاد دارم.»
    دستاورد ساندرز
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند برني ساندرز در حمله به هيلاري كلينتون اين‌بار نتيجه مطلوب‌تري گرفته است هر چند كمپين انتخاباتي هيلاري برني ساندرز را در برابر چالش ارايه گواهي سلامت در 74 سالگي قرار داده است. اما با آنكه كلينتون در نظرسنجي‌ها همچنان پيشتاز است، با اين حال سناتور ساندرز تهديدي جدي براي او در ايالات مهمي است كه اولين انتخابات را برگزار مي‌كنند. اما اومالي به فاصله زياد از اين دو عقب است و ناظران شانس زيادي براي او قايل نيستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون