• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

روز هواي پاك بدون هواي پاك

اعتماد| روز هواي پاك است،
‌29 دي ماه ‌و هواي تهران آنقدر آلوده است كه دو روز مياني هفته را به خاطر حجم آلودگي، مدارس ابتدايي را تعطيل كرده‌اند. مهدهاي كودك و پيش‌دبستاني‌ها هم تعطيل شدند و مدارس متوسطه و ادارات هم، ‌امروز قرار است با دو ساعت تاخير شروع به كار كنند. شاخص آلاينده‌ها در روز دوشنبه هنوز ناسالم براي گروه‌هاي حساس است، ‌اما پيش‌بيني پايداري هوا توسط سازمان هواشناسي، ‌باعث شد كميته اضطرار آلودگي هواي تهران، ‌پيش‌دستي كند و از دو روز پيش امروز و ديروز را به خاطر آلوده‌تر شدن، ‌تعطيل اعلام كند. تصميمي كه نسبت به تصميمات قبلي اين كميته نشان از تغيير سياست‌هاي گروه تصميم‌گير و تغيير مثبت استانداردها مي‌دهد. اين پيش‌بيني در روز گذشته به پنج شهر افزايش يافت و سازمان هواشناسي هواي شهرهاي تهران، قم، كرج، اصفهان و اراك را براي روز سه‌شنبه آلوده اعلام كرد.
در اين ميان، ‌كمپيني هم راه افتاده با هدف كاهش آلودگي هوا به كمك مردم، ‌با فرهنگ‌سازي‌هايي چون استفاده نكردن از خودروي شخصي و استقبال از حمل و نقل عمومي. طرح «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو» يكي از راهكارهايي است كه اين كمپين داده است، ‌راهكاري كه رييس سازمان محيط زيست هم در همايش روز هواي پاك، ‌به آن اشاره كرد. او همچنين از فرصت شش ماهه به صنايع براي رسيدن به استانداردها سخن گفت و تاكيد كرد: به صنايع كشور فرصت شش ماهه‌اي داده شده تا استانداردها را به‌طور كامل اعمال كنند. بنابراين وظايف بخش‌هاي مختلف صنعتي، رعايت استانداردها و رعايت مصوبه جديد براي كاهش آلودگي هوا است. مهلتي كه ابتكار از آن سخن مي‌گويد، ‌مربوط به بحث خروجي‌هاي مربوط به صنايع است كه از سال 74 تاكنون استانداردهاي خروجي مربوط به آلودگي صنايع اصلاح نشده و بسيار عقب مانده بود، به گفته او با همكاري همه دستگاه‌ها به ويژه وزارت نفت و صنايع براي نخستين بار اين موضوع مطرح شد كه آلاينده‌هاي جديدي چون اكسيدها مورد ارزيابي و شاخص‌دهي قرار گيرند. براي نخستين بار فلزات سنگين، اكسيدهاي ازد (ناكس) لحاظ خواهند شد. به گفته وي با وجود همه مشكلات مالي و اقتصادي، عقب‌ماندگي برنامه‌هاي كاهش آلودگي در هشت سال گذشته و پيچيدگي مسائل ناشي از بي‌توجهي در يك دوره، اقدامات خوبي انجام شده، توجه به آلودگي هوا در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه مشخص است. برنامه ششم توسعه برنامه‌اي است كه فصلي براي مديريت فرابخشي محيط زيست با عددگذاري مشخص در آن لحاظ شده است كه اتفاق بزرگي براي برنامه‌ريزي كشور محسوب مي‌شود.
تصويب لايحه هواي پاك به صورت اصل 85 در مجلس
مجلس هم قرار است به عنوان بازوي كمكي سازمان تعجيلي در تصويب لايحه هواي پاك داشته باشد. معاون رييس‌جمهور از در دستور كار قرار گرفتن لايحه هواي پاك در مجلس خبر داد و گفت: امروز لايحه هواي پاك به صورت اصل 85 در دستور كار مجلس است. اميدواريم اين لايحه كه يكي از موارد آن بحث تغيير سن معاينه فني است، تصويب شود كه گام مهمي خواهد بود تا بتوانيم هرچه سريع‌تر قانون روزآمد براي آلودگي هوا را جايگزين قانون قبلي كنيم.
رييس فراكسيون محيط زيست مجلس هم با اشاره به مصوبه روز دوشنبه مجلس براي تشكيل كميسيون مشترك رسيدگي به لايحه اصلاح قانون نحوه مبارزه با آلودگي هوا بر لزوم تسريع در تشكيل اين كميسيون براي به سرانجام رساندن موضوع آلودگي هوا تاكيد كرد. محمدرضا تابش در اين خصوص به ايسنا گفت: سابقه لايحه هواي پاك به يكي، دو سال گذشته برمي‌گردد. ابتدا نمايندگان طرحي را تهيه كردند كه در آن دولت ملزم به انجام اقداماتي براي مقابله با تخريب محيط زيست مي‌شد، اما دولت به دليل بار مالي اين طرح اعلام كرد كه بايد لايحه‌اي در اين زمينه داده شود و اين لايحه را تهيه و تقديم مجلس كرد. رييس فراكسيون محيط زيست با اشاره به ويژگي‌هاي اين لايحه يادآور شد: در اين لايحه جرم‌انگاري صورت گرفته و فعل و انفعالاتي كه در محيط زيست انجام مي‌شود و منجر به تخريب محيط زيست مي‌شود به عنوان جرم تلقي شده و سطح جرايم نيز افزايش پيدا كرده است. همچنين بر اساس اين لايحه كشور بايد هواي پاك را منطبق بر استانداردهاي روز دنيا تعريف كند و براي دستيابي به هواي پاك مجموعه اقدامات خود را سامان دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون