• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

ياهو و گوگل تحريم را برداشتند، اپل و سامسونگ لغو تحريم را در دستور كار دارند

گوگل، مايكروسافت و ياهو نام و پيش شماره ايران را به فهرست كشورهايي كه امكان بهره‌مندي از خدمات ارايه شده توسط اين شركت‌ها را دارند، اضافه كردند. همزمان با لغو تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي عليه ايران، تحريم‌هاي نرم‌افزاري هم لغو شد. روز گذشته اين شركت‌ها با اعلام اينكه نام ايران را پس از هشت سال در ليست كشورهاي دريافت‌كننده خدمات خود اضافه كرده‌اند، نخستين شركت‌هايي بودند كه تحريم‌هاي نرم‌افزاري عليه كاربران ايراني را لغو كردند.
سال 86 بود كه تركش تحريم‌هاي يك جانبه به نرم‌افزارها هم گرفت و نام ايران از فهرست سرويس‌هاي مربوط به
ثبت نام ايميل ياهو (Yahoo) و هاتميل (Hotmail) حذف شد. سخنگوي شركت ياهو بعد از اعمال اين محدوديت عليه كاربران ايراني اعلام كرد: «ما اجازه نداريم به اتباع كشورهايي كه در معرض محدوديت‌هاي اعلام شده توسط امريكا هستند اجازه ثبت‌نام دهيم. بنابراين شما نمي‌توانيد ايران را به عنوان يك گزينه - در سرويس‌هاي ثبت‌نام ايميل - انتخاب كنيد به اين دليل كه ما از انجام فعاليت‌هاي تجاري در آنجا معذور هستيم.» اين اتفاق در آبان ماه سال 86 باعث شد تا كاربران ايراني از ثبت‌نام و درج ايميل جديد در سايت ياهو محروم شوند. همچنين امكان دانلود نرم‌افزارهايي كه به صورت رايگان در سايت گوگل قرار داشتند براي كاربران ايراني ممنوع شد. به اين معني كه IPهايي را كه از ايران Routing مي‌شدند را در مورد دسترسي براي دانلود بسته نرم‌افزاري خود محدود كرده بود و البته محدوديتي براي مابقي سرويس‌هاي Google  و مخصوصا موتور جست‌وجوگر آن براي كاربران ايراني به وجود نيامد. در راستاي لغو تحريم‌هاي نرم‌افزاري، شركت اپل نيز تحريم‌هاي خود عليه ايران را لغو كرد. لغو تحريم‌هاي مربوط به شركت اپل به معناي صدور مجوز استفاده از خدمات نرم‌افزاري اين شركت است كه به تمام كاربران محصولات اين كشور در تمام دنيا ارايه مي‌شود و در پي لغو اين تحريم كاربران ايراني محصولات اپل مي‌توانند از طريق كارت اعتباري از App Store كه خدمات نرم‌افزاري اين شركت را ارايه مي‌دهد، خريد مستقيم داشته باشند.
شركت سامسونگ هم از سال 92 فروش نرم‌افزار در App Store خود را براي ايرانيان محدود كرد. خرداد 92 بود كه ايميلي براي كاربران App Store خود ارسال كرد و اعلام كرد خدمات برنامه‌هاي كاربردي سامسونگ به جهت برخي موانع حقوقي موقتا متوقف خواهد شد. اما همچنان گوشي‌هاي تلفن همراه اين برند در ايران جزو پرفروش‌ترين برندهاست و هنوز خبري از لغو اين تحريم از سوي سامسونگ اعلام نشده است.
اي‌بي و آمازون چه مي‌كنند
اخيرا اميدواري‌هاي جديدي در عرصه اينترنت براي كاربران ايراني ايجاد شده است كه انتشار خبر دسترسي كاربران به فروشگاه‌هاي eBay  و Amazon  يكي از اين خبرهاست كه بازتاب گسترده‌اي هم در ميان كاربران ايراني داشت. حال بايد ديد پس از لغو تحريم‌هاي نرم‌افزاري شركت‌هاي بزرگي چون مايكروسافت و گوگل شركت‌هاي ديگر كه كاربران فراواني در سراسر جهان دارند تمايل به ارايه خدمات به كاربران ايراني هم پيدا مي‌كنند يا نه. رفع تحريم‌هاي نرم‌افزاري شركت‌هاي بزرگ دنيا در حالي صورت گرفته است كه بخشي از خدمات ارايه شده توسط شركت‌هاي بزرگ در ايران همچون فيس‌بوك و توييتر، شاهد اعمال محدوديت‌هايي براي كاربران، از طرف مسوولان داخلي كشور هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون