• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

سلامت

وزير بهداشت: برخي در برنامه پنجم توسعه آرزوهاي خود را به قانون تبديل كردند
ايرنا|سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت كاهش تصدي دولت در حوزه سلامت، تقويت جايگاه وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت، تجميع منابع مالي سلامت، حمايت از بخش خصوصي و هيات امنايي شدن بيمارستان‌هاي دولتي را از اولويت‌هاي برنامه ششم توسعه دانست و گفت: «اين طور كه افرادي از دولت و مجلس گذشته هم مي‌گفتند، از كل برنامه‌هاي توسعه سوم، چهارم و پنجم حدود 30 درصد اجرا شده است و 70 درصد مواد اين قوانين اجرا نشده است. در مورد برنامه پنجم توسعه، افرادي در گذشته، بيشتر آمال و آرزوهاي خود را به قانون تبديل كردند، بدون اينكه ابزار اجراي آن را فراهم كنند و خواستند در طول يك برنامه به همه آرزوهاي كشور در حوزه سلامت برسيم. در حالي كه منابع مورد نياز براي اجراي قانون برنامه توسعه پنجم تامين نشده بود. اگر بخواهيم ارزيابي كلي از برنامه توسعه پنجم داشته باشيم، واقعيت اين است كه بندهاي برنامه توسعه با هم هم وزن نيستند و نمي‌توان درصد مشخصي را اعلام كرد اما در كل، بخش عمده اين قانون به دليل اينكه ابزار آن فراهم نبود، اجرا نشد.

پس از برجام، منتظر افزايش بودجه سلامت باشيد
اعتماد| ايرج حريرچي،سخنگوي وزارت بهداشت گفت: با گشايش‌هاي مالي دولت و ملت و رشد اقتصادي پس از اجراي برجام، بودجه‌هاي بخش بهداشت و درمان نيز بالا مي‌رود، ضمن اينكه هزينه‌هاي واردات دارو و تجهيزات پزشكي نيز به طور نسبي كاهش مي‌يابد. انتظار دولت هم اين است كه با گشايش‌هاي مالي دولت و ملت و رشد اقتصادي حدود پنج درصدي، تمام بخش‌هاي كشور از جمله بخش سلامت به علت افزايش توليد ناخالص ملي رشد مي‌كند. قيمت داروها و تجهيزات پزشكي خارجي كه مستقيما متاثر از تحريم‌هاي بانكي بودند نيز به علت كاهش هزينه‌هاي بانكي كه حداقل سه و نيم درصد قيمت تمام شده اين اقلام بود، به طور نسبي كاهش مي‌يابد. البته داروهايي كه طي شش ماه يا 9 ماه گذشته خريداري شده‌اند، مشمول اين كاهش قيمت نسبي نخواهند بود ضمن اينكه با اقداماتي كه طي دو سال گذشته انجام شده، داروهاي خارجي با حداقل قيمت وارد كشور مي‌شوند و از اين نظر قيمت داروهاي وارداتي در ايران يك رفرنس و مرجع براي كشورهاي مختلف است. وي درباره بودجه سال 95 وزارت بهداشت نيز گفت: آن بخش از بودجه وزارت بهداشت كه از درآمد نفت و ماليات به دست مي‌آيد نسبت به سال گذشته 10درصد افزايش پيدا مي‌كند. همچنين بودجه 4 هزار و 800 ميليارد توماني هدفمندي يارانه‌ها براي بخش سلامت حدود چهار درصد رشد خواهد داشت.

حكم قضايي براي تبليغ‌كنندگان فرآورده‌هاي دارويي در ماهواره
ايرنا|رسول ديناروند، رييس سازمان غذا و دارو از مشاهده موارد عوارض و مرگ در پي مصرف داروهاي تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي خبر داد و گفت: در حال حاضر براي برخي از اين خط‌هاي مخابراتي حكم قضايي گرفتيم تا با شناسايي اين شركت‌ها با آنها برخورد شود و به دنبال اين هستيم كه راه‌هاي تبليغ اين داروها از طريق اپراتورهاي داخلي را ببنديم. بيشتر تبليغات انجام شده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي از خط 3000 و 1000 انجام مي‌شود كه در اختيار نهادهاي دولتي هستند، در واقع حتي فرآورده‌هاي قاچاق رسما با خط 3000 تبليغ مي‌شوند و متاسفانه بسيار پيچيده عمل كرده‌اند يعني اين خط‌ها، اجاره در اجاره در اجاره است و شما به اينكه بالاخره اين خط به نام چه كسي است، نمي‌رسيد.

هشدار به مشكلات محيط زيستي براي بيماران مركز روانپزشكي رازي
فارس| اميد رضايي، رييس مركز آموزشي و درماني روانپزشكي رازي از بي‌توجهي سازمان محيط زيست به انفجارهاي كارخانه سيمان در جوار محل بستري بيماران اعصاب و روان انتقاد كرد و گفت: هر روز حدود ساعت 12 زلزله‌اي در اين مجموعه به وقوع مي‌پيوندد كه ناشي از انفجارهاي انجام گرفته در كارخانه سيمان نزديك مركز آموزشي درماني روانپزشكي رازي است. بارها از سازمان محيط زيست دعوت كرده‌ايم كه به اين مركز آمده و مشكل را بررسي كنند. حتي نامه‌اي به آقاي مجابي، معاون محيط زيست نوشتيم ولي ايشان تلفن دكتر حيدرزاده را براي ما پيامك كردند و زماني كه ما اين موضوع را براي‌شان مطرح كرديم پاسخي نداده و ظاهرا به دليل كثرت كار در اين مركز نيامدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون