• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

رايزني ابوترابي‌فرد، درخواست مطهري و اعتراض پزشكيان

مجلس به شوراي نگهبان اطلاعات جديد مي‌دهد

گروه سياسي| فرصت رو به پايان است اما اميدها همچنان زنده‌اند. رايزني‌ها براي بررسي دوباره برخي صلاحيت‌ها ادامه دارند، همان طور كه اعتراض‌ها و درخواست‌ها هم ادامه دارند. ابوترابي‌فرد براي نخستين بار روايتي از ريش‌سفيدي متنفذين مجلس براي تاييد صلاحيت برخي از رد صلاحيت‌شدگان ارايه كرده است، البته رد صلاحيت‌شدگان بهارستان‌نشين، يعني همان نامزدهايي كه يا قبلا سابقه حضور در مجلس را داشته‌اند يا در دوره نهم حاضر هستند. نايب‌رييس اول مجلس معتقد است كه افزايش اطلاعات اين افراد مي‌تواند اميد آنها را براي بازگشت به صحنه رقابت دوباره زنده كند. او البته نقش خود و ديگر مقامات عاليرتبه مجلس را در جريان اين رايزني‌ها تاييد كرده است؛ نقشي كه پيش‌تر تنها خود نمايندگان از آن سخن مي‌گفتند. همزمان اما مسعود پزشكيان اعتراض جدي را نسبت به روند بررسي صلاحيت‌ها مطرح كرده و علي مطهري هم از رييس‌جمهوري خواسته تا به موضوع ورود كند. بدين‌ترتيب بحث‌هاي داغ پارلمان هنوز هم حول محور انتخابات و رد صلاحيت نامزدها مي‌گذرد.
انتقال اطلاعات مجلس به شوراي نگهبان
اينكه علي لاريجاني و هيات رييسه مجلس وارد كار رايزني با شوراي نگهبان براي باز گرداندن صلاحيت نامزدهاي رد شده هستند، موضوعي است كه از هفته قبل به شكلي جدي مطرح شده بود. لاريجاني آن روزها جديت خود را براي پيگيري موضوع با دعوت از دو عضو شوراي نگهبان براي حضور در بهارستان و ديدار چهره به چهره با نمايندگان فعلي و ادوار مجلس كه صلاحيت آنها رد شده بود، نشان داد؛ جديتي كه هنوز معلوم نيست به چه نتايجي منجر شده است و چقدر به آينده آن اميد وجود دارد. ديروز اما نايب‌رييس اول مجلس هم در همين رابطه به سخن آمد و در پاسخ به سوالي درباره نتايج رايزني مجلس با شوراي نگهبان براي تجديد نظر در برخي رد صلاحيت‌هاي انتخابات مجلس، خاطرنشان كرد: «اراده شوراي نگهبان بر اين است كه در چارچوب قانون حقوق نامزدها و كساني كه براي حضور در مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرده‌اند حفظ شود. » ابوترابي فرد ادامه داد: «در اين بين صلاحيت‌ عده‌اي احراز نشد كه با افزايش اطلاعات مي‌توان در اين زمينه اقدام كرد و با هماهنگي‌هاي انجام شده و كامل كردن اطلاعات شوراي نگهبان ممكن است اين نظر عوض شود و آنان اطلاعات كافي را به دست آورند.» وي افزود: «در همين راستا مجلس نيز اطلاعات خود را براي احراز صلاحيت‌ها به شوراي نگهبان منتقل خواهد كرد و كمك مي‌كنيم تا به نتيجه‌ برسند. » براي خيلي‌ها رايزني‌هاي علي لاريجاني با شوراي نگهبان براي بازگرداندن صلاحيت از دست رفته برخي نامزدها با توجه به مواضع سياسي اخير او قابل درك و توجيه بود. حالا اما اين ابوترابي‌فرد است كه به عنوان يك روحاني پرنفوذ و نزديك به جريان‌هاي اصولگرا همين حرف را مي‌زند. او بر خلاف علي لاريجاني جز در موضوع هسته‌اي هيچ‌گاه در زمره حاميان و هواداران سياسي دولت طبقه‌بندي نشده است و باز هم بر خلاف علي لاريجاني اصرار جدي براي بازي با همان هويت اصولگرايي سنتي خود را دارد. با اين وجود اما او از اميد براي به نتيجه رسيدن تلاش‌هايي مي‌گويد كه در بهارستان در جريان است. نشانه واضح اين اميدها هم ورود افرادي نظير خود او به روند گمانه‌زني‌هاست. آن هم در شرايطي كه طيفي از نمايندگان كه فصل مشترك‌هايي نيز با آرا و عقايد سياسي ابوترابي‌فرد دارند، بر تصميم شوراي نگهبان مهر تاييد زده‌اند و آن را «مر قانون» خوانده‌اند.
درخواست علي مطهري از رييس‌جمهور براي ورود به مساله رد صلاحيت‌ها
در همين حال علي مطهري براي ششمين بار نسبت به وضعيت رد صلاحيت‌شدگان اعتراض كرد. وضعيت همان نامزدهايي كه حالا خود او هم يكي از همان‌هاست. او بعد از آنكه اعتراض خود به رد صلاحيتش را تحويل شوراي نگهبان داد دست از كار نكشيد. يك بار با نامه سر گشاده به دبير شوراي نگهبان، يك بار با سخنراني و چند باري هم در مصاحبه‌هاي خود به‌شدت به تصميم شوراي نگهبان معترض شد. مساله اما اين است كه علي مطهري در دو اظهارنظر اخيرش نه به رد صلاحيت خودش بلكه به كل روند رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخابات هفتم اسفند معترض شده است. او حالا در آخرين دست از موضع‌گيري‌هايش در گفت‌وگو با سايت «جماران» از رييس‌جمهوري خواسته تا وارد اين موضوع شود و براي حل آن كاري كند. علي مطهري درباره اينكه آيا رايزني روساي قواي مجريه و مقننه با شوراي نگهبان مي‌تواند در پروسه اعتراض به رد صلاحيت‌ها تاثيرگذار باشد يا خير؟ گفته: «رييس‌جمهور مسوول اجراي قانون اساسي است و مي‌تواند اقداماتي را در زمينه مساله رد صلاحيت‌ها انجام دهد.» وي پيش‌بيني‌اش از تركيب مجلس آينده را اين گونه بيان كرده؛ «تركيب مجلس آينده بستگي به نتيجه بررسي رد صلاحيت‌ها و رسيدگي به اعتراض معترضان دارد.» اين نماينده مجلس درباره اقدامات احتمالي رييس‌جمهور با توجه به وعده او مبني بر استفاده از اختيارت قانوني در ارتباط با نتيجه صلاحيت كانديداها نيز افزوده: «رييس‌جمهور مسوول اجراي قانون اساسي است و مي‌تواند اقداماتي را در اين زمينه انجام دهد. » مطهري تاكيد كرد: «رييس‌جمهور با توجه به اختياراتي كه دارد، در ارتباط با رايزني با شوراي نگهبان در مساله رد صلاحيت‌ها از هر راهي كه صلاح مي‌داند، مي‌تواند وارد شود. » اين درخواست در حالي مطرح شده كه رييس‌جمهوري نيز در همان روز اعلام نتيجه بررسي صلاحيت‌ها قول رايزني براي باز گرداندن قسمتي از رد صلاحيت‌ها به ميدان انتخابات را مطرح كرده بود.
كمبود زمان براي بررسي اعتراض‌ها
با اين وجود يك نماينده اصلاح‌طلب مجلس مي‌گويد كه خيلي اميدي به ثمربخش بودن بررسي اعتراض نامزدهاي رد صلاحيت‌ شده ندارد. مسعود پزشكيان در حالي اين موضع را گرفته كه خود سد رد صلاحيت‌ها در اين مرحله را پشت سر گذاشته است. او اما بحث محدوديت زمان را براي اين كار پيش كشيده و گفته كه «متاسفانه آنقدر تعداد ردصلاحيت‌ها بالاست كه عملاً امكان بررسي مدارك و اسناد اعتراض‌ها وجود ندارد و فكر مي‌كنم نمي‌شود در عرض ۲۰ روز به اين حجم بالاي اعتراض‌ها رسيدگي كرد. » او به خبرگزاري ايلنا گفته: «بايد راهكاري وجود داشته‌باشد كه نامزدهاي ردصلاحيت‌شده حداقل بتوانند پيام‌شان را به مسوولان برسانند و مطمئن باشند اين صحبت‌ها شنيده مي‌شود اما متاسفانه باتوجه به حجم بالاي ردصلاحيت‌ها عملاً اين امكان وجود ندارد و به لحاظ اجرايي رسيدگي به اين شكايت‌ها تقريباً غيرممكن است.»
دو قوه  در حال رايزني
 نماينده مردم تبريز در مجلس ادامه داده: «متاسفانه براي اكثر نامزدهاي ردصلاحيت شده بند يك ماده ۲۸ درج شده كه به معناي عدم التزام به اسلام است و مساله اينجاست كه در ميان اين افراد كساني هستند كه سابقه امامت نماز جماعت را داشته، يا كساني كه ۸ سال در جبهه جنگيده‌اند و كساني كه تمام وجودشان اعتقاد به اسلام و انقلاب است. » اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس نهم خاطرنشان كرده: «سوال اينجاست كه چگونه بايد اين اعتقاد به اسلام را به اثبات رساند؟ از طرفي آيا مي‌توان ظرف ۲۰ روز هشت‌هزار صفحه كتاب خواند كه بتوان هزاران برگ سند و مدرك مربوط به اين ۸ هزار نامزد ردصلاحيت‌شده را مطالعه و بررسي كرد؟» پزشكيان در پاسخ به اين سوال كه باتوجه به حضورچهره‌هاي شناخته‌شده و نمايندگان مجلس ادوار گذشته درميان اين افراد ردصلاحيت شده، چگونه حكم عدم احراز صلاحيت صادر شده، گفته: «مساله اين است كه روند قضاوت بايد به گونه‌اي باشد كه از ابتدا مانع از ايجاد چنين مشكلي شود.» اين نماينده عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه از ميزان تاثيرگذاري رييس‌جمهور بي‌خبر است، گفته: «با اين وجود هم مجلس، هم دولت و هم خود كانديدا‌ها درحال رايزني با مسوولان براي حل اين مشكل هستند.»
 نبايد با صندوق راي قهر كنيم
پزشكيان همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا درصورت عدم حل مشكل ردصلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان، اين جريان اقدام به دريافت رزومه از نيروهاي غيرجناحي تاييدشده و تهيه ليست انتخاباتي خواهد كرد يا خير، گفته: «البته من مشخصاً درباره اين پيشنهاد اطلاع دقيقي ندارم اما حضور در انتخابات يك اصل است و نبايد با صندوق راي قهر كنيم. » او اضافه كرد: «درخصوص اينكه بايد با چه راهكاري با محدوديت‌هايي كه پيش‌روي مشاركت ما به وجود مي‌آيد، روبه‌رو شويم هم بايد بگويم كه نهايتا بايد براساس شرايط، موقعيت، داشته‌ها و كساني كه حضور دارند، تصميم‌گيري كنيم. » پزشكيان همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا چنين تصميمي مي‌تواند دايره اصلاح‌طلبي را به سمت مردم گسترش دهد، گفته: «سوال اينجاست كه مگر اصلاح‌طلبي روشي غيرمردمي است؟! اصلاح‌طلبان جزو مردم هستند و مرزي ميان اصلاح‌طلبان و مردم وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون