• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

گفت‌وگو با شيخ علي واشقاني فراهاني

مسجد نبض نظام است

 

حجت‌الاسلام واشقاني فراهاني، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) است. او جزو امام جماعاتي است كه تمام اوقات خود را در مسجد سپري مي‌كند. مسجدي كه در بلوار دهكده المپيك تهران است و در تمام ساعات شبانه روز باز است و مردم مي‌توانند از آن استفاده كنند و با مسوولان مسجد در ارتباط باشند. او جزو امام جماعاتي است كه در ساخت مسجد امام رضا(ع) مشاركت داشته و از ابتداي ساخت تا به امروز در اين مسجد فعال بوده است.
 
   چه ويژگي‌هايي در رابطه با حضور در مسجد بايد مراعات شود؟
در اين رابطه بايد بگويم كه بخشي از آداب مسجديان به ظاهر آنها ارتباط پيدا مي‌كند كه به تعبير قرآن، هنگامي كه مي‌خواهيد به مسجد برويد خود را زينت كنيد. به اين مفهوم كه لباس زيبا، تميز ومرتب بپوشيد كه بهتر است لباس حضور در مسجد لباسي روشن و سفيد باشد. همچنين لباسي براي حضور در مسجد بايد مورد استفاده قرار گيرد كه تمام بدن را فرا گرفته باشد و نكته ديگر هم اينكه به تعبير قرآن مال و فرزند براي انسان زينت هستند بنابراين وقتي مي‌خواهيد كه به مسجد برويد با مال و فرزند به مسجد برويد. اين گونه هم فرزند شما با محيط مسجد آشنا مي‌شود و هم به تعمير و آباداني مسجد كمك خواهد شد. مزد اين كار قطعا خانه‌اي در بهشت خواهد بود.
   دليل اينكه مي‌گوييد فرزند خود را به مسجد ببريد چيست؟
به اين دليل كه مسجد نهادي مقدس است. در مسجد افراد با كار ديني آشنا مي‌شوند و از طرفي نيز با مردم معاشرت مي‌كنند و فرزندان ياد مي‌گيرند كه زندگي و خدمت در مسجد به چه شكل است.
   از منظر اسلام قبل از نماز و بعد از نماز، بهتر است كه نمازگزاران وقت خود را به چه مواردي اختصاص دهند؟
در مورد سوال شما بايد بگويم كه آنچه از نگاه دين بيان شده است به اينكه هر نشستي در مسجد بيهوده است مگر به اينكه نمازگزار در مسجد قبل يا بعد از نماز حضورش در مسجد بيهوده نباشد يا به اينكه نماز بخواند يا به اينكه قرآن بخواند. حتي مي‌شود به اين مورد هم اشاره كرد كه نمازگزار در مسجد در رابطه با علم و دانش تحقيق و سوالات علمي مطرح كند. نمازگزار مي‌تواند در مسجد كار خير انجام دهد. اما از امور دنيوي در مسجد صحبت كردن در شأن مسجد نيست.
   در اين ميان حضور زنان در مسجد به چه شكل بايد باشد؟
اگرچه زنان هرجا كه مي‌خواهند بروند بايد با همسرشان هماهنگي انجام دهند و رضايت آنها را داشته باشند اما در رابطه با سوال شما بايد بگويم كه زن هنگامي كه براي عبادت به سوي مسجد مي‌رود نبايد مانع حضور آنها در مسجد شد چرا كه بالاخره زنان هم سهمي از مسجد دارند اما به هر حال آنها بايد آداب ظاهر را مراعات كنند و از آرايش و عطر نبايد استفاده كنند و نكته ديگر اينكه حجاب را هم بايد مورد دقت قرار دهند.
   در حال حاضر كه به ايام انتخابات نزديك مي‌شويم، مسجد چه نقش و جايگاهي در انتخابات دارد؟
از اساسي‌ترين نقش‌هاي مسجد در انتخابات اين است كه مدافع نظام باشد و به مردم اطلاع‌رساني كنند تا اينكه مردم آنچه در شأن مسجد و نظام اسلامي است را با توجه به رهنمودهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و پيروي از مقام معظم رهبري برگزينند. در اين راستا ائمه جماعات نقش تعيين‌كننده‌اي دارند. اين نقش نه‌تنها در زمان انتخابات بلكه در همه زمان‌ها تعيين‌كننده است. مسجد بايد فراجناحي باشد و به رسالت خود به درستي عمل كند. بايد به اين مهم توجه داشت كه مسجد جايگاه و دستاويز سياسيون قرار نگيرد. سياست مسجد سياست حمايت است و حمايت، سياست اسلام است. مسجد يك نهاد سياسي ديني است و مسجد نبض نظام است. بر همين اساس بايد با دقت در مسجد تصميم گرفت چرا كه تصميمات مسجد با سرنوشت نظام و مردم گره خورده است.
   وضعيت عمراني مساجد به چه شكل است؟
مسجد داراي دو موضوع است، يكي موضوع ظاهر است كه ساختمان مسجد است و مسجد از آنجايي كه داراي قداست است بايد بهترين نهاد در شهر باشد. پس ايجاب مي‌كند نماد مسجد داراي كتيبه‌هايي باشد كه فضايل مسجد و جايگاه مسجد و كاربرد مسجد و حتي صفات مسجديان را تداعي كند و داراي نماد معماري مذهبي و سنتي باشد. اين گونه مردم جذب اسلام و مسجد مي‌شوند. همچنين وضوخانه مسجد بايد به گونه‌اي باشد كه مردم به راحتي بتوانند وضو بگيرند و از امكانات صنعتي براي تردد استفاده كنند.
    شما معتقديد كه مسجد پويا بايد داراي چه ويژگي‌هايي باشد؟
مسجد پويا، مسجدي است كه امام جماعت پويا داشته باشد و مردم هم موقعيت امام جماعت را بشناسند و در موارد شخصي امام جماعت و مسجد تعاون لازم را ايفا كنند كه اين تفكر محبت و وفاداري و زمينه خدمت در مسجد را هر چه بهتر شكوفا مي‌كند. همچنين بايد بگويم كه مسجدي پوياست كه فهرست برنامه‌هاي مسجد را در محلي كه عموم بتوانند آن را مشاهد كنند نصب كرده باشد. ديگر اينكه مسجد پويا بايد در نشر و ترويج قرآن و عترت فعال باشد. از طرفي بايد به اين موضوع هم اشاره شود كه مطبوعات و رسانه‌ها در نشر و ترويج فرهنگ مسجد نقش بسزايي دارند. انقلاب اسلامي مولود مسجد است و خدمتگزاران پويا و نظام پويا از سايه‌سار مسجد استمرار خواهند يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون