• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3452 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۸ بهمن

نظرسنجي چه نقشي در انتخاب كانديداهاي نهايي جناح راست دارد؟

رد صلاحيت 99 درصدي اصلاح‌طلبان و«نهضت انصراف» اصولگرايان

گروه احزاب| تلخي قصه پرغصه ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان با انتشار خبر رد صلاحيت 99 درصدي كانديداهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان به داستاني شيرين تبديل شد. كارگردانان و بازيگران سياسي اين جناح كه همه هم و غم‌شان اين بود كه همه گروه‌ها و احزاب خود را بتوانند زير يك سقف و دور يك ميز بنشانند و به تفاهم و اشتراكي براي رقابت با اصلاح‌طلبان برسند حالا بازهم به لطف رانت سياسي‌اي كه در ادوار گذشته بهره‌مند از آن بودند براي جلوگيري از تفرق جديد در تهران نهضت انصراف راه انداخته‌اند تا به بدنه محمدود اجتماعي خود اين پيام را منتقل كنند كه اصولگرايان با يك ليست واحد به انتخابات مجلس مي‌آيند. اين بازي سياسي اصولگرايان آنچنان شفاف بود كه پرويز سروري، قائم مقام جمعيت ايثارگران را به اظهارنظر درباره آن وادار كرد. سروري با بيان اينكه نهضت انصراف در ميان اصولگرايان جهت اجماع براي انتخاب كانديداهاي اصلح راه‌اندازي شده اظهار داشت: با راه‌اندازي نهضت انصراف از ديگر افراد خواهش كرده‌ايم كه براي خدمت به انقلاب از حضور در انتخابات به عنوان كانديدا انصراف دهند.

آمادگي حدادعادل براي كناره‌گيري
پس از اعلام رسمي راه‌اندازي نهضت انصراف به عنوان يك دستور تشكيلاتي در جناح راست غلامعلي حدادعادل، سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كه اين روزها با عليرضا زاكاني، دبير جمعيت رهپويان ولايت دست برتر را در ميان اصولگرايان براي انتخاب ليست انتخاباتي اصولگرايان بر عهده دارد طي اظهاراتي اعلام كرد: «با عنايت به سازوكار منطقي رسيدن به ليست نهايي در شوراي ائتلاف اصولگرايان و همچنين لزوم حفظ وحدت ايجادشده، چنانچه شوراي ائتلاف كه شامل فقهاي عظام، شخصيت‌ها و تشكل‌هاي اصولگرا هستند، تصميم بگيرند تا بنده در ليست نهايي نباشم بي‌درنگ كناره‌گيري خواهم كرد.»

انصراف اصولگرايان به نفع اصولگرايي
بيژن نوباوه يكي ديگر از چهره‌هاي سياسي جناح راست هم طي اظهاراتي با بيان اينكه در مقطع كنوني انصراف به نفع ائتلاف اصولگرايان وظيفه است، گفت: بايد بر گزينه‌هايي كه از شاخصه اصولگرايي برخوردار و راي‌آور هستند متمركز شويم. نوباوه كناره‌گيري ساير گزينه‌ها به نفع نامزد اصلح در جريان اصولگرا را امري منطقي دانست و اظهار كرد: اين اقدام مستلزم ارايه فهرست واقع‌گرايانه در انتخابات است چون در اين دوره رقابت خيلي فشرده شكل خواهد گرفت بنابراين فهرست انتخاباتي بايد واقع‌بينانه باشد و رويكرد‌هاي سهم‌خواهانه نيز در آن دخيل نباشد. وي با بيان اينكه در مقطع كنوني انصراف به نفع ائتلاف اصولگرايان وظيفه است، افزود: ليستي كه رويكرد واقع‌گرايانه داشته باشد به همه افكار نزديك مي‌شود و در اين صورت وقتي فردي در فهرست اصولگرايان قرار نگرفت انصراف خواهد داد. نوباه خاطرنشان كرد: به اعتقاد بنده بايد به افرادي كه داراي راي هستند ولي در بعضي شاخصه‌ها به شكل ايده‌آل در مرحله پايين‌تر قرار دارند، راي داد. بنابراين بايد بر گزينه‌هايي كه از شاخصه‌هاي اصولگرايي برخوردار و راي‌آور هم هستند متمركز شويم.
آمادگي موتلفه‌اي‌ها براي انصراف
محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي هم با اشاره به تاكيدات آيت‌الله موحدي‌كرماني درباره انصراف نامزدهاي اصولگرا در صورت نبودن در ليست نهايي، اظهار داشت: بنده در حزب موتلفه اسلامي اگر در ليست اصولگرايان قرار نگيرم، حتما انصراف مي‌دهم. وي ادامه داد: دوستان ما در حزب موتلفه اسلامي نيز تقريبا همگي اين تصميم را دارند كه اگر در ليست اصولگرايان قرار نگيرند حتما انصراف دهند.

انصراف براي حفظ وحدت
الياس نادران، عضو هيات موسس جمعيت ايثارگران هم تاكيد كرد: مهم‌ترين رويكرد و برنامه اصولگرايان در انتخابات مجلس ارايه برنامه خوب و فرستادن افرادي است كه بتوانند در مجلس در راستاي حل مشكلات كشور با در نظر گرفتن منافع ملي و مصالح كشور فعاليت كنند. وي سازوكارهاي انتخاب‌شده براي رسيدن و پالايش نامزدهاي اصولگرا در تهران جهت تهيه فهرست 30نفره را منطقي و قابل قبول دانست و گفت: همه نامزدهاي اصولگرا نسبت به اين سازوكار اتفاق نظر دارند بنابراين همه بايد به‌شيوه پالايشي كه صورت مي‌گيرد اعتماد كنند. وي با اشاره به انصراف برخي از گزينه‌ها به‌نفع ائتلاف اصولگرايان، تصريح كرد: بودن و نبودن اسم افراد در ليست انتخاباتي براي ورود به مجلس آنقدر حايز اهميت نيست كه حفظ وحدت اصولگرايان است، از اين رو مجموعه اصولگرايان بايد بتوانند منويات رهبر انقلاب، اصول قانون اساسي، معيشت مردم و مشكلات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي جامعه را برطرف كنند. نادران ضمن تاكيد بر وحدت و انصراف ساير گزينه‌ها به‌نفع ائتلاف اصولگرايان، مي‌گويد: به‌اعتقاد بنده همه بايد تلاش كنيم در مجموعه اصولگرايي گزينه‌هايي وارد فهرست شوند كه هم بهتر بتوانند جامعه را نمايندگي و از حقوق مردم دفاع كنند و هم بهتر بتوانند براساس مباني اصولگرايي از آرمان‌هاي نظام در مجلس دفاع كنند، به‌عبارتي افرادي بايد راهي مجلس شوند كه بتوانند وظيفه نمايندگي را به‌نحو مطلوب انجام دهند.

شرط غفوري‌فرد و عباسي براي انصراف از انتخابات
محمدحسن غفوري‌فرد يكي ديگر از چهره‌هاي قديمي جناح راست هم طي اظهاراتي مشابه گفت: مردم در انتخابات مي‌خواهند نمايندگان خود را انتخاب كنند به همين جهت بايد افرادي در فهرست اصولگرايان حضور پيدا كنند كه مردم به آنها علاقه داشته باشند. غفوري‌فرد كه در انتخابات مجلس دهم از حوزه تهران ثبت‌نام كرده است درباره انصراف به نفع ائتلاف اصولگرايان گفت: قاعدتا وقتي يك جمع با هم فعاليت مي‌كنند بايد به تصميمات گروهي تمكين كنند از اين رو بنده اعلام مي‌كنم اگر در فهرست اصولگرايان قرار نگيرم انصراف مي‌دهم و در هيچ فهرست ديگري هم قرار نخواهم گرفت چرا كه بايد به تصميمات و نظر جمع متعهد و به آن پايبند بود البته به شرط آنكه تصميم‌گيران نظرات جمع و نه نظر شخص و گروه خاص را اعمال كنند.  از سوي ديگر فريدون عباسي از اعضاي اصلي جبهه غيرقانوني يكتا و از چهره‌هاي نزديك به محمود احمدي‌نژاد طي اظهاراتي گفت: من طبعا به اصولگرايان نزديك هستم و اگر قرار باشد در ليست اصولگرايان قرار بگيرم به درخواست خودشان، من اختلافي ندارم و حتما در آن وارد خواهم شد. اگر قرار باشد اصولگرايان يك ليست واحد بدهند و من در آن نباشم قطعا و حتما انصراف مي‌دهم.
پايداري پايداري‌ها بر قول و قرارهاي انتخاباتي
همزمان با راه‌اندازي نهضت انصراف در اردوگاه اصولگرايان براي جلوگيري از سهم‌خواهي احزاب و گروه‌هاي سياسي اصولگرا سقاي بي‌ريا، سخنگوي جبهه پايداري را وادار ساخت تا اعلام كند كه جبهه پايداري به همه قول و قرارهايش با اصولگرايان پايبند است. او در همين رابطه گفته است: جبهه پايداري تحت هر شرايطي نسبت به ائتلاف اصولگرايان وفادار و پايبند خواهد بود.

لزوم پرهيز از سهم‌خواهي
حسين سبحاني‌نيا، عضو فراكسيون رهروان ولايت مجلس اما در اظهارات ديروز خود بر لزوم پرهيز از سهم خواهي در تعيين ليست ائتلاف اصولگرايان به ويژه در كلانشهرها تاكيد كرد. سبحاني نيا عملكرد ائتلاف اصولگرايان را تاكنون مثبت دانست و افزود: بازتاب عملكرد ائتلاف در استان‌ها و شهرستان‌ها نيز مثبت بوده است. نفس حركت به سمت ائتلاف هم يك ضرورت است و هم قدم مثبتي است. همين كه اين اقدام بتواند از ارايه ليست‌هاي متعدد جلوگيري كند آثار مثبتي به خصوص در شهرستان‌ها خواهد داشت. وي با بيان اينكه در شهرستان‌ها مجموعه اصولگراها فاصله چنداني با يكديگر ندارند. افزود: ائتلاف اصولگرايان هم بايد در مورد تهران به جمع بندي مناسب برسند. تا الان آنها به يك ليست 40، 50 نفره رسيده‌اند كه همين گام مثبتي است كه مي‌توانند به جمع‌بندي خوبي برسند. سبحاني‌نيا ادامه داد: من حركت كلي ائتلاف را مثبت مي‌بينم و اميدوارم آثار آن هم در حوزه‌هاي انتخابيه مثبت باشد؛ البته ممكن است در كلانشهرها قدري اختلاف ديدگاه وجود داشته باشد، اما نهايتا اين اختلافات خيلي زياد نخواهد بود.  اين نماينده اصولگراي مجلس خاطرنشان كرد: در تعيين ليست كلانشهرها قطعا بايد از سهم خواهي پرهيز شود و ملاك صلاحيت افراد باشد. اگر اين طور باشد مشكل چنداني بروز نمي‌كند اما اگر هر گروه بخواهند مدعي شوند و سهمي بخواهند اين، كار را سخت مي‌كند. البته در ائتلاف اصولگرايان بنا بر اين است كه سهم‌خواهي نشود و ما اميدواريم همين رويكرد عملي شود.

نظرسنجي، معيار انتخاب كانديداهاي نهايي
 كارگردانان جناح راست در حالي براي پيشگيري از تجادل كانديداهاي انتخاباتي خود نهضت انصراف را راه‌اندازي كرده‌اند كه بر اساس سياست‌هاي تصويبي هفتمين جلسه شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كانديداهاي نهايي اين جناح بر اساس نظرسنجي از افكار عمومي و رصد محبوبيت اجتماعي كانديداهاي‌شان انتخاب خواهند شد. مكانيزم نظرسنجي در حالي است كه جبهه پايداري با مديريت آيت‌الله مصباح‌يزدي طي يك سال گذشته همواره بر انتخاب كانديداي اصلح نامقبول بر صالح مقبول پافشاري كرده‌اند و انتخاب نظرسنجي عمومي برخلاف اصولي است كه پايداري‌ها تا پيش از اين به دفاع تمام قد از آن برخاسته بودند. با توجه به چراغ قرمزي كه پيش روي 99 درصد از كانديداهاي اصلاح‌طلب براي ورود در انتخابات مجلس دهم روشن شد بايد به انتظار نشست و ديد آيا اصولگرايان با همه رانت‌هاي سياسي و حذف رقيب مقتدر خود، مي‌توانند به يك ليست انتخاباتي برسند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون