ادامه حمايتهاي هنرمند چيني از پناهندگان سوري
«آي ويوي» جسد بيجان آيلان را دوباره خلق كرد
بهار سرلك/ «آي ويوي» هنرمند و فعال اجتماعي- سياسي چيني در يك پرفورمنس، تصوير «آيلان كردي» را دوباره خلق كرد. آيلان كودكي بود كه حين مهاجرت از سوريه به تركيه از راه دريا، امواج او را به كام مرگ كشاندند و جسدش روي شنهاي ساحل بدروم به نماد موقعيت پناهندگان سوري تبديل شد. آيويوي براي خلق دوباره اين تصوير روي ساحل شني جزيره لسبوس يونان و همانند جسد بيجان آيلان دراز كشيد. آيويوي هنرمند معاصر، مجسمهساز، معمار، عكاس، فيلمبردار و منتقد اجتماعي، سياسي و فرهنگي چيني است. او سال ۱۹۸۱ به ايالات متحده امريكا رفت و در سال ۱۹۸۳ به نيويورك سيتي نقل مكان كرد؛ جايي كه براي گذران زندگي به باغباني و نگهداري از كودكان مشغول بود، اما به مطالعه هنر غربي ميپرداخت و تحت تاثير آثار آلن گينزبرگ، جسپر جانز، اندي وارهول و مارسل دوشان قرار گرفت و يكي از نخستين كارهاي معروفش را در سال ۱۹۸۵ خلق كرد. وي طي سالها عكس، چيدمان و هنر اجرا (پرفورمنس) خلق كرد و به شهرت جهاني رسيد. از اكتبر ۲۰۱۰ تا آوريل ۲۰۱۱ اثر هنري او با نام «تخمه آفتابگردان» در موزه تيت مدرن لندن به نمايش گذاشته شد. آيويوي در ۳ آوريل ۲۰۱۱ پيش از پرواز به هنگكنگ در فرودگاه بينالمللي پكن دستگير شد. او پس از آزادي به اتهام فرار از پرداخت ماليات ممنوعالخروج و گذرنامه او نيز ضبط شد. آيويوي سرانجام در ۲۲ جولاي ۲۰۱۵ گذرنامهاش را پس گرفت و بلافاصله پس از آن نخستين نمايشگاهش را در آكادمي سلطنتي هنر لندن برگزار كرد. نكته جالب توجه در مورد نمايشگاه چيدمانهاي آيويوي حضور اين هنرمند در كنار آثارش بود و اين هنرمند بعد از پنج سال توانست در مراسم افتتاحيه نمايشگاه آثارش حضور داشته باشد. آيويوي در حاشيه حضورش در لندن در حمايت از پناهندگان سوري به همراه آنيش كاپور، مجسمهساز هندي- بريتانيايي در تظاهرات بزرگ حمايت از اين پناهندگان شركت كرد. اين دو هنرمند، به عنوان نماد يكي از نيازهاي پناهندگان پتويي كهنه را بر دوش گرفته بودند. در حال حاضر آيويوي در استوديوي جزيره يونان روي چندين پروژهاي كه با بحران پناهندگان سروكار دارد، كار ميكند. اين جزيره براي هزاران پناهنده نقطه اصلي ورود به اتحاديه اروپا به شمار ميرود. براساس گزارش روزنامه واشنگتنپست، اين عكس آيويوي در حمايت از پناهندگان سوري (با بازسازي عكس آيلان) را «روحيت چاولا» براي مجله «اينديا تودي» و نمايشگاهي هنري در هند گرفته است. «سندي آنگوس»، يكي از برگزاركنندگان اين نمايشگاه به واشنگتنپست گفته است: «اين عكس بسيار نمادين است چون بسيار سياسي و انساني است و هنرمند مهمي همچون آيويوي خود را درگير اين موضوع كرده است. اين تصوير تسخيركننده است و بحران پناهندگان و نااميدي و يأس مردمي را كه سعي در فرار از گذشتهشان دارند تا به آيندهاي بهتر دست يابند، ارايه ميكند.» پنجشنبه گذشته، آي به پناهجوياني كه با قايقي خود را به ساحلي نزديك لسبوس رسانده بودند، كمك كرد. عكسها و ويديوهايي روي صفحه فيسبوك استوديوي آيويوي با هشتگهاي «refugees» و «lesvos» قرار گرفت كه در اين تصاوير زنها، مردها و بچهها جليقهنجات به تن دارند و به آنها غذا و نوشيدني داده ميشود. پيش از آن نيز، آيويوي در اعتراض به قانوني كه به مقامات دولتي دانمارك اجازه ميداد اشياي باارزش پناهجويان را تصرف كنند، نمايشگاه آثارش در كپنهاك را لغو كرد. ويوي روز پنجشنبه به خبرنگار روزنامه انگليسي گاردين گفت: «در ماههاي گذشته لحظات دردناكي را با پناهجويان گذراندم. بچهها، كودكان، زنان باردار و پيرزنها هر روز از راه ميرسند. آنها دست خالي و پابرهنه در اين هواي سرد به ساحل ميرسند و بايد از روي ساحل سنگي عبور كنند. بعد خبر تصويب اين قانون را ميشنوي؛ اين خبر عصبانيام كرد.» او درباره لغو نمايشگاهش در كپنهاك گفت: «تنها راهي كه ميتوانستم به اين قانون اعتراض كنم اين بود كه برگزاري نمايشگاهم را لغو كنم. خيلي ساده و خيلي نمادين است. من نميتوانم همراه آنها باشم، نميتوانم جلوي اين مردم بايستم و اين قوانين را ببينم. اين يك اقدام فردي و ساده بود؛ يك هنرمند نه تنها سعي دارد اين قبيل وقايع را ببيند بلكه با عملش واكنش هم نشان ميدهد و من تصميم لغو برگزاري نمايشگاه را همزمان با شنيدن خبر گرفتم.»