• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

وزير اقتصاد ايران در ژاپن

هيات‌هاي اقتصادي ايران و ژاپن در رفت و آمد


گروه اقتصادي| سرزمين آفتاب تابان ميزبان وزير اقتصاد ايران بود؛ وزيري كه هنوز گرد سفر از ايتاليا و فرانسه را نتكانده، چمدانش را براي پرواز سوي ژاپن بست. او در سفرش با وزير اقتصاد ژاپن، پژوهشگران اقتصادي ژاپن و برخي صاحبان صنايع اين كشور ديدار كرد و در گفت‌وگو با يك نشريه ژاپني از احتمال انعقاد قراردادي ميان شركت خودروسازي رنو و سايپا خبر داد. هيات اقتصادي ژاپني هم احتمالا هفته آينده به ايران مي‌آيند تا بازديد ايراني‌ها را پس دهند. شينزو آبه، نخست وزير ژاپن در ديدار با علي طيب نيا، ايران را كشور فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و اقتصادي دانست و از احتمال سفر هيات اقتصادي از ژاپن به ايران در هفته آينده خبر داد. او گفت: دو موافقتنامه در مورد حمايت از سرمايه‌گذاري بين دو كشور امضا مي‌شود.
روز دوم سفر صداي وزير اقتصاد ايران در موسسه اقتصاد انرژي ژاپن در توكيو به گوش مي‌رسيد. علي طيب‌نيا در سخنراني‌اش نسبت به حضور سرمايه‌گذاران ژاپني در ايران به قصد مشاركت در اجراي پروژه‌هاي كشور به اشكال مختلف در ايران ابراز علاقه كرد و خواهان تقويت زمينه روابط راهبردي دو كشور شد. او همچنين از برنامه‌ريزي‌هاي وزارت اقتصاد و دارايي در راستاي بهبود محيط كسب و كار سخن گفت و اظهار كرد: در دو سال گذشته رتبه جهاني ايران در فضاي كسب و كار بهبود يافته و انتظار داريم رتبه ايران در سال آينده 14 يا 15 رتبه ديگر نيز ارتقا پيدا كند و قصد داريم تا پايان برنامه ششم توسعه، يعني پنج سال آينده، ايران را در ميان 50 كشور برتر در حوزه كسب و كار قرار دهيم.
طيب‌نيا كه در جمع پژوهشگران اقتصادي و روزنامه‌نگاران سخن مي‌گفت، از آمادگي ايران براي ارايه پروژه‌هاي مختلف كشور به سرمايه‌گذاران خارجي سخن گفت و بيان كرد: اين پروژه‌ها در صنايع بالادستي و پايين‌دستي نفت، صنايع پتروشيمي، خودروسازي، ماشين‌سازي، داروسازي، گردشگري و معادن تعريف شده‌اند.
در ادامه سفر طيب‌نيا به ژاپن، او با برخي از سياسيون از جمله نمايندگان مجلس ژاپن ديدار كرد كه در اين ديدارها، بر افزايش همكاري‌هاي دو كشور تاكيد شد. همچنين طيب‌نيا با نمايندگان 60 شركت مطرح ژاپني از جمله شركت‌هاي خودروسازي و صنايع الكترونيك، نفت و بانك ديدار كرد و در گفت‌وگو با يك نشريه‌ ژاپني از احتمال انعقاد قرار دادي ميان سايپا و رنو خبر داد. او فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران را براي اين نشريه ژاپني تشريح كرد.
وزير اقتصاد، در ادامه سفر كاري خود به ژاپن با «تارو آسو» وزير دارايي ژاپن ديدار و با او درباره زمينه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور گفت‌وگو كرد. وزير اقتصاد ايران در اين گفت‌وگو به علل عقب‌ماندن ژاپن از چين در خودروسازي اشاره و اظهار كرد: مشكل ژاپن در صنعت خودرو‌سازي قيمت تمام‌شده بالاست كه همين موضوع قدرت رقابت با چين را از ژاپن گرفته است.
او با تشويق ژاپني‌ها به سرمايه‌گذاري در ايران گفت: انرژي و نيروي كار ارزان در ايران و وجود بازار بزرگ منطقه، مزيت خوبي براي ژاپني‌ها محسوب مي‌شود تا با استفاده از توان فني خود، بتوانند محصولات خود را رقابتي كنند.
تارو آسو، وزير دارايي ژاپن هم از آمادگي كشورش براي انتقال تكنولوژي از جمله سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك در پروژه‌هاي زيربنايي و اقتصادي به ايران خبر داد و اظهار كرد كه سفر طيب‌نيا تاثير فراواني در افزايش سطح مناسبات سياسي ايران و ژاپن و همچنين توسعه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور بر جاي خواهد گذاشت. وزير اقتصاد و دارايي همچنين در جريان سفر خود به ژاپن، روز پنجشنبه با ايرانيان مقيم ژاپن ديداري داشت و با بيان اينكه دولت ايران از ايرانيان مقيم خارج از كشور براي سرمايه‌گذاري در كشور حمايت مي‌كند، از آنها براي سرمايه‌گذاري در ايران دعوت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون