• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

اثبات موفقيت روسيه در سوريه

  اندرو روت/ چهار ماه پس از آغاز حملات هوايي روسيه در سوريه، كرملين درباره بزرگ‌ترين مداخله نظامي خود پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي مطمئن است. روسيه اين اقدام را زير پرچم مبارزه بين‌المللي با تروريسم انجام مي‌دهد اما ولاديمير پوتين اين شانس را به نيروهاي نظامي وفادار به بشار اسد رييس‌جمهور سوريه ايجاد كرد كه در طول چهار ماه برخلاف گذشته مناطق بيشتري را از مخالفان پس بگيرند. نيروهاي دولتي سوريه هفته گذشته توانستند به مهم‌ترين پيروزي‌هاي خود طي چند سال گذشته دست پيدا كنند و شهر استراتژيك شيخ مسكين را از شورشيان مخالف دولت باز پس گيرند. به گفته تحليلگران، روسيه توانسته بدون هزينه زياد و تلفات انساني از طرف خود تا حد زيادي افكار عمومي را به سمت خود جلب كند.
يك ژنرال بازنشسته و تحليلگر مركز مطالعات سياسي در مسكو مي‌گويد كه عمليات‌هاي روسيه در سوريه كاملا موفق بوده است و احتمالا اين حملات براي يك سال يا بيشتر به طول انجامد اما اين موضوع بستگي به موفقيت‌هايي دارد كه در زمين به وجود مي‌آيد. اما به دوره‌اي كه روسيه بخواهد نيروي زميني خود را وارد ميدان سوريه كند زمان زيادي باقي مانده تا شاهد آن باشيم. اين در حالي است كه باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا سال گذشته و همزمان با آغاز حملات هوايي روسيه به اين كشور با يادآوري حمله شوروي به افغانستان هشدار داده بود كه روسيه وارد باتلاق سوريه شده است.
با اين حال اگرچه مذاكرات ديپلماتيك در ژنو روز چهارشنبه نيز به شكست انجاميد اما نيروهاي اسد به پيشروي‌هاي خود ادامه دادند و فشار ويژه‌اي روي كرملين براي اين اقدام وجود نداشت. كنستانتين فون اگرت يك تحليلگر سياسي مستقل در مسكو مي‌گويد: پوتين يك بازي شطرنج ژئوپولتيكي را در منطقه آغاز كرده چرا كه اين موضوع ارزش بسياري براي او دارد. وي مي‌افزايد: ورود پوتين به درگيري‌هاي سوريه جلوي سياست تغيير رژيم در سوريه را گرفت و توان نظامي خود را به نمايش گذاشت و از طرف ديگر به همپيمانان و شركاي خود اطمينان داد كه مسكو شريك وفاداري است. اما فون اگرت تاكيد دارد كه آخر بازي روسيه در سوريه همچنان
نامشخص است. او مي‌گويد: هيچ كس نمي‌پرسد كه پوتين در اوكراين چه مي‌كند زيرا دلايل آن واضح است اما اين موضوع در خاورميانه چندان روشن نيست زيرا مداخله نظامي روسيه در سوريه براي اين كشور هزينه‌هايي نيز داشته است كه از جمله آن مي‌توان به بمبگذاري در يك هواپيماي مسافربري گردشگران روسي اشاره كرد كه در آن 224 شهروند اين كشور جان خود را از دست دادند كه مسووليت آن را شاخه داعش در مصر به عهده گرفت. همچنين يك جنگنده روسيه توسط تركيه در ماه نوامبر مورد هدف قرار گرفت كه منجر به مرگ يكي از خلبانان روسي شد و يك تفنگدار دريايي روسيه نيز در طول عمليات نجات اين خلبانان توسط شورشيان كشته شد. همچنين هفته گذشته وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه يك مشاور نظامي اين كشور بر اثر اصابت گلوله خمپاره جان خود را از دست داد كه عامل آن داعش معرفي شد.
با اين حال وقايع سوريه مانند اوكراين از پوشش تلويزيوني برخوردار نيست و روسيه نيز برعكس سوريه همواره دخالت خود در اوكراين را به صورت رسمي تكذيب كرده و دخالت در اوكراين مانند سوريه نيست. ماكسيم شوچنكو، يك روزنامه‌نگار روسيه كه از مداخله نظامي دولت در سوريه دفاع كرده و از آغاز سال جديد به سوريه سفر داشته و با مبارزان حزب‌الله همراهي مي‌كند، مي‌گويد: اين يك جنگ محدود است كه يك اثر واقعي در روسيه دارد. او مي‌گويد جرياني از جنازه در اينجا وجود ندارد. او با اشاره به مرگ و مير در شرق اوكراين با فرض حضور نظاميان روسيه در اوكراين مي‌گويد هيچ چيز قابل مقايسه‌اي حتي با دونتسك در اينجا وجود ندارد.
با اين وجود مقامات روسيه از جمله پوتين و سرگئي لاوروف نيز همواره متهم هستند كه
بمب افكن‌هاي روسيه عليه مخالفان ميانه‌روي دولت سوريه به جاي داعش استفاده مي‌شوند. اما به هر حال مداخله روسيه باعث شد تا نسخه دولت امريكا در خصوص حل و فصل بحران سوريه با كناره‌گيري بشار اسد تغيير كند. حتي مخالفان را مجبور كرد تا به مذاكرات صلح ژنو بپيوندند زيرا اكنون در مورد آينده اسد مردد شده‌اند. از بسياري جهات، مداخله جنگي پوتين در سوريه تبديل به يك ابزار ديپلماتيك براي حل بحران سوريه شده است. تحليلگران در مسكو معتقدند كه چهارماه پس از حضور روسيه، دولت اسد توانسته دو درصد از خاك سوريه را مجدد پس بگيرد.
استيو سايمون استاد دانشگاه و مدير ارشد خاورميانه و شمال آفريقا در شوراي امنيت سازمان ملل در سال‌هاي 2012- 2011 در اين خصوص مي‌گويد: مداخله روسيه در سوريه باعث حصول اطمينان، انسجام و ثبات رژيم اين كشور شده است. وي مي‌افزايد كه اگرچه سوال در مورد پتانسيل و توانايي ارتش سوريه كماكان وجود دارد اما مداخله روسيه يك تاثير بزرگ در روند مذاكرات صلح سوريه گذاشته است. سايمون مي‌گويد: مقامات واشنگتن روي تاثير مداخله روسيه در جنگ سوريه غافل هستند. من فكر مي‌كنم كه آنها درگير درك گزينه‌ها و جاه طلبي‌هاي اپوزيسيون هستند كه قطعا بايد آن را كاهش داد. الكساندر آكسنيونوك ديپلمات سابق شوروي در سوريه هم معتقد است روسيه در ماه‌هاي آينده سياست خود را روي ديپلماسي تغيير خواهد داد. او همچنين مي‌گويد كه براي ادامه اين روند عمليات نظامي نقش بسزايي را ايفا مي‌كند. او مي‌گويد: من فكر مي‌كنم كه اگر اين فشار نظامي اعمال نمي‌شد هيچگاه شاهد فعاليت‌هاي سياسي حال حاضر نبوديم. وقتي كه به من مي‌گويند روسيه چه دستاوردي داشته اين موضوع در ذهن من متبادر مي‌شود. ٭منبع: واشنگتن پست

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون