• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

عربستان: به سوريه نيروي زميني اعزام مي‌كنيم

تغيير در شرايط ميداني سوريه

دستاوردهاي ارتش سوريه در پي آزادسازي شهرك‌هاي مقاوم نبل و الزهراء در حومه شمال غربي حلب افزايش يافته و يك تغيير و تحول بزرگ در شرايط ميداني در حال رخ دادن است؛ تغيير و تحولي كه حاميان شورشيان سوري را به آرايش جديد نظامي در سوريه ترغيب كرده است. در حالي كه نيروهاي دولت سوريه با پشتوانه حملات هوايي روسيه همزمان به پيشروي در شهر درعا ادامه مي‌دهند، در طرف مقابل پس از توقف مذاكرات صلح سوريه موسوم به ژنو3، سعودي‌ها اعلام كرده‌اند ممكن است مقامات اين كشور چند هزار نفر از نيروهاي مسلح ويژه خود را براي اجراي عمليات زميني به سوريه اعزام كنند. اين طرح با واكنش مثبت وزارت دفاع امريكا روبه‌رو شده و اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا قصد رياض را مثبت ارزيابي كرده است. در همين حال منابع روسي از وجود طرح مشابه در تركيه خبر داده‌اند. اين در حالي است كه رياض و آنكارا چند هفته قبل نهاد هماهنگي نظامي خود را تشكيل داده‌اند و به نظر مي‌رسد صف‌آرايي جديد در سوريه در حال شكل‌گيري است.

پيشروي ارتش سوريه در حلب
استان حلب كه به لحاظ تاريخي نقطه سوق الجيشي مسير بازرگاني از درياي مديترانه تا رود فرات بوده و تا قبل از بحران سوريه در سال 2011 به پايتخت تجاري اين كشور مشهور بود، اكنون به آوردگاه بزرگ دولت سوريه و مخالفان بشار اسد تبديل شده است. ارتش سوريه از هفته قبل در تلاش است اين منطقه استراتژيك را كه در جريان جنگ داخلي پنج ساله به بزرگ‌ترين كمينگاه شورشيان تبديل شده بود، بازپس بگيرد. از هفته پيش نيروهاي ارتش سوريه با پشتيباني هوايي روسيه توانسته‌اند كنترل بخش‌هاي مهمي از منطقه را در اختيار بگيرند. پس از ورود نيروهاي ارتش و متحدانش به شهرك‌هاي نبل و الزهراء كه با استقبال گرم و گسترده مردم اين مناطق روبه‌رو شد، ارتش سوريه توانسته است جاده نظامي منتهي به نبل و الزهراء را بازگشايي كند و كمربند امنيتي اطراف شهر حلب از سمت جنوب به سمت شرق، شمال و شمال غربي را تكميل كرده و زمينه جدايي كامل آن از حومه غربي و در نتيجه قطع تمام راه‌هاي پشتيباني شورشيان را فراهم كند. آزادسازي نبل و الزهراء‌از محاصره همچنين مهم‌ترين خطوط كمك‌رساني به شورشيان از سمت مرزهاي تركيه به سمت حومه غربي حلب و مخفيگاه‌هاي آنها در داخل شهر حلب را مسدود كرده و همچنين يك خط امن از فرودگاه نظامي كويرس در حومه شرقي حلب ايجاد كرده است؛ جايي كه ارتش سوريه همچنان به تكميل عمليات خود ادامه مي‌دهد.
بر اساس گزارش منابع سوري، روز گذشته نيز ارتش سوريه و كميته‌هاي مردمي اين كشور توانستند شهر «رتيان» در حومه شمالي حلب را تحت كنترل خود درآورند. بر اساس اين گزارش‌ها ارتش و هم پيمانانش در شهر «ماير» واقع در حومه شمالي حلب در حال پيشروي هستند. ديده بان سوري، اين پيشروي ارتش سوريه در استان حلب را مهم‌ترين پيشروي از سال 2012 تاكنون ارزيابي و تاكيد كرد كه گسترش قلمرو دولت سوريه در اين استان، تهديدي براي شورشيان در شهر حلب خواهد بود.

عمليات در درعا
همزمان با افزايش متصرفات در حلب، از روز چهارشنبه، ارتش سوريه و متحدانش در منطقه درعا نيز پيشروي قابل توجهي داشته‌اند و توانسته‌اند نيروهاي داعش را از جنوب منطقه به عقب برانند. نيروهاي ارتش سوريه در ادامه پيشروي‌هاي خود روز گذشته كنترل شهرك «عتمان» در «درعا» را به دست گرفتند. بر اساس گزارش‌ها كنترل اين شهرك چندين مسير تداركاتي را به درعا بازكرده است. گروه ديده‌بان حقوق بشر سوريه از تصرف يكي از پايگاه‌هاي شورشيان مخالف از سوي نيروهاي وابسته به دولت سوريه در شهر درعا در جنوب اين كشور خبر داده است. به گزارش اين گروه اين شهر اكنون بين نيروهاي دولتي و مخالفان تقسيم شده است.

 

شادي پس از آزادي

با آزادسازي دو شهرك نبل و الزهراء پس از چهار سال محاصره، مردم اين دو شهرك با ابراز شادماني گسترده از شكسته شدن محاصره شهرهاي خود، با شاخه‌هاي گل از نيروهاي نظامي استقبال كردند، مردم شهرهاي نبل و الزهراء با اداي احترام به نيروهاي سوريه و هم پيمانان آنها، از جانشفاني اين نيروها براي آزادسازي شهرهاي خود تقدير و سپاسگزاري كردند. گفتني است با انتشار خبر شكسته شدن محاصره چهارساله از شهرك‌هاي نبل و الزهراء كه شهرك‌هاي شيعه‌نشين هستند، مردم در زينبيه در جنوب دمشق از شادي به خيابان ريختند. شماري از مردم كه مسلح هستند به نشانه شادي به شليك هوايي اقدام كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون