• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

پيامدهاي تغيير در ميدان جنگ سوريه

با تغيير پر شتابي كه در تحولات ميداني سوريه رخ داد، نشست ژنو 3 به‌شدت تحت تاثير قرار گرفته و بامداد پنجشنبه گروه‌هاي مخالف نشست ژنو را ترك كردند تا دي‌ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه مجبور شود تعليق اين مذاكرات به مدت سه هفته را اعلام كند. همزمان نيز طرف‌هاي منطقه‌اي شورشيان سوريه از طرح‌هاي جديد براي وارد شدن به جنگ سوريه خبر داده‌اند.
  عربستان | احمد عسيري، سخنگوي عربستاني ائتلاف عربي در يمن اعلام كرده رياض آماده شركت در عمليات زميني عليه گروه موسوم به داعش در خاك سوريه در تركيب ائتلاف تحت رهبري امريكاست. وزير دفاع امريكا با استقبال از اين پيشنهاد اعلام كرده قصد دارد مقاصد رياض را هفته آينده در بروكسل با نماينده عربستان مورد بحث قرار دهد. اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا گفت كه افزايش فعاليت و همكاري نظامي ساير كشورهاي عضو ائتلاف به ايالات متحده امكان آن را خواهد داد تا به روند جنگ عليه داعش شتاب بيشتري بدهد. اين در حالي است كه تاكنون اعضاي ائتلاف بين‌المللي در سوريه اعلام كرده بودند كه واحدهاي زميني به سوريه اعزام نمي‌كنند و عمليات زميني عليه داعش را به گروه‌هاي مخالف حكومت بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه واگذار مي‌كنند تا در دو جبهه با نيروهاي دولتي و داعش مقابله كنند.
  تركيه | پيشروي‌هاي ارتش سوريه با حمايت هوايي روسيه به موضوع جديد در جنگ لفظي مسكو و آنكارا تبديل شده است. ايگور كوناشنكوف، سخنگوي رسمي وزارت دفاع روسيه در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد، رويدادهاي فعلي در مرز تركيه و سوريه حاكي از آن هستند كه تركيه در حال فعاليت مخفيانه در منطقه مرزي است. اما آنكارا روسيه را متهم به آواره ساختن شهروندان حلب كرده و در همين حال مرزهاي خود را روي پناهجويان جديد سوري بسته است. احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه گفته كه نزديك به 60 تا 70 هزار تن از ساكنان حلب قصد دارند به سمت تركيه فرار كنند و دليل آن نيز گسترش حملات هوايي روسيه در منطقه است. اما به گزارش خبرگزاري فرانسه مرز ميان تركيه و سوريه در بخش جنوبي شهر كيليس واقع در تركيه از روز گذشته روي هزاران پناهجو بسته شده است.
  امريكا | همزمان با تغيير و تحولات جديد در ميدان جنگ سوريه، بالگردهاي نيروي هوايي امريكا محموله بزرگي از تسليحات را به پايگاهي هوايي در استان حسكه سوريه منتقل كرده‌اند. سه بالگرد نيروي هوايي ارتش امريكا روز پنجشنبه، اين تسليحات را كه شامل مهمات و تسليحات سبك بوده به پايگاه هوايي رميلان در شمال شرق سوريه منتقل كرده‌اند. قرار است اين تسليحات به شهر كرد نشين كوباني (عين العرب) در مرز سوريه-تركيه رسانده شود كه در نزديكي اين پايگاه هوايي قرار دارد. اين تسليحات در اختيار تشكيلات نظامي كرد قرار داده خواهد شد كه در قالب ائتلافي تحت عنوان نيروهاي سوريه دموكرات براي پيشروي به سوي شهر حلب در شمال سوريه آماده مي‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون