• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3459 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ بهمن

تصويري كه در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد

رفتگران خبـرساز پايتخت

  حميدرضا خالدي / هفته گذشته، باز هم رفتگران شهرمان، خبرساز شدند. اين‌بار نه به خاطر پس دادن پول كلاني كه پيدا كرده بودند كه به خاطر حركتي آموزنده و اخلاقي بار ديگر درصدر اخبار اجتماعي قرار گرفتند. چند روزي است كه تصاوير نه چندان واضح دو رفتگر سبزپوش شهرمان، به يكي از پربازديدترين خبرهاي فضاي مجازي بدل شده است. خبر و عكسي از دو رفتگر خسته كه با وجود خالي بودن اتوبوس، به خاطر كثيف بودن لباس‌هاي‌شان، حاضر نشدند روي صندلي‌هاي نو و تميز اتوبوس بنشينند. اين خبر كه از سوي شهروندي كه خود شاهد اين صحنه بود، منتشر شده و مصداقي از اخبار «شهروند- خبرنگار» بود، در كمتر از چند ساعت با چنان استقبالي از سوي شهروندان مواجه شد. اين موج خبري تا بدانجا بالا گرفت كه شهردار تهران هم در صفحه شخصي اينستاگرامش به اين رخداد واكنش نشان داد و نوشت: احتمالا هم شما روايت دو همكار رفتگر من را در شبكه‌هاي مجازي ديده‌ايد. رفتار اخلاقي و منش اين دو همكار عزيز مرا تحت تاثير قرار داد. دست اين دو عزيز را به گرمي مي‌فشارم. همچنين اين خبر واكنش‌هاي مختلفي را هم در بين جامعه‌شناسان و روان‌شناسان به دنبال داشت. سيدمحسن طباطبايي مزدآبادي، دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران روز گذشته در يادداشتي درخبرگزاري مهر نوشت: چند روزي است تصويري از دو رفتگر محجوب شهرداري تهران در يك اتوبوس همگاني كه به دليل كثيف بودن لباس‌هاي خود به جاي صندلي روي زمين نشسته‌اند در شبكه‌هاي اجتماعي لايك مي‌خورد.
وي در ادامه يادداشتش آورده است: وقتي همه ما در تلاشيم تا فرهنگ شهروندي و حقوق و وظايف متقابل شهروند – حاكميت را در رساله‌هاي‌ دكترا بگنجانيم درمي‌يابيم كه اين رفتگرها در درك و احترام به حقوق شهروندي شايد از همه ما پيشروتر باشند؛ مساله‌اي كه ما در غفلت‌ ناشي از توده‌اي شدن اطلاعات به طور كل فراموش كرده‌ايم!
وي همچنين در بخشي از يادداشتش با طرح اين سوال كه: چرا اين رفتگران بيش از ديگر شهروندان نسبت به رعايت حقوق و شهروندي جدي‌تر و حساس‌تر عمل مي‌كنند؟!، نوشته است: پاسخ به اين سوال شايد راهگشاي حل و فصل بسياري از چالش‌هاي اجتماعي ما باشد. آسيب‌هايي كه روز به روز گسترش پيدا كرده و به مثابه يك مشكل لاينحل پيش روي مديران و تصميم‌سازان و تصميم‌گيران كشور خودنمايي مي‌كنند. ما معتقديم رفتگران بيش از همه تكاليف شهروندي را رعايت مي‌كند چون بيش از همه از عدم رعايت آن متحمل هزينه مي‌شوند. اجازه دهيد با افتخار لحظه‌اي خود را در جاي يك رفتگر محجوب و زحمتكش شهرداري قرار دهيم و از پشت عينك او به شهرمان نگاه كنيم. مطمئنا شهري كه يك رفتگر بدان نگاه مي‌كند با شهري كه ما از پشت شيشه خودروي شخصي‌مان مي‌بينيم بسيار متفاوت است. وي در انتهاي يادداشت خود ضمن اداي احترام به اين دو كارگر نوشت: اينك همه ما بايد به احترام اين دو رفتگر كلاه‌هاي‌مان را از سر‌برداريم و تمام‌قد براي‌شان بايستيم. اگر قرار است امروز شهرهايي براي فردا بسازيم تنها راه چاره آن است كه گاهي خود را جاي ديگران قرار دهيم. جاي آن فردي كه بيرون در بي‌آر‌تي و مترو ايستاده است! جاي آن رفتگري كه ما تنها ذهنيت‌مان از او صداي جاروهاي شبانه است! جاي راننده تاكسي كه بيش از 12 ساعت را در خيابان‌هاي تهران با خستگي رانندگي كرده است و از شنيدن صداي محكم بسته‌شدن در خودرويش پرخاش مي‌كند. بياييد براي يك بار هم كه شده سيماي شهرمان را با عينك‌هاي ديگران ببينيم. ما چاره‌اي جز مهرباني به يكديگر نداريم. اما هنوز هم واكنش‌هاي پراكنده به اين اقدام خودجوش اجتماعي و فرهنگي ادامه دارد، به طوري كه شهرام گيل‌آبادي، مديركل روابط عمومي شهرداري تهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد»، با تاكيد بر اينكه اقداماتي اينچنيني بايد اطلاع‌رساني و تشويق شود تا به فرهنگي در بين مردم شهرمان بدل شود گفت: در همين راستا، به دستور شهردار تهران از اين دو كارگر زحمتكش تقدير خواهد شد. ما هم به نوبه خود ضمن اداي احترام به اين دو رفتگر، اميدواريم تقدير شهرداري از اين نيروهاي كمتر ديده‌شده واقعا اجرايي شود، چرا كه اين تشويق مي‌تواند بهانه‌اي باشد براي ترويج و تبليغ و تشويق اقداماتي كه جامعه كنوني ما به‌شدت از كمبود آنها رنج مي‌برد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون