• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3460 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۸ بهمن

ديدار نهايي كوپا اسپانيا چگونه برگزار شد

فينال تاريخي كوپا‌دل‌ري در باتلاق

رئال مادريد و اسپانيول در زميني باتلاقي، يك فينال به‌يادماندني را در شهر والنسيا برگزار كردند.
لاليگا براي نخستين‌بار در سال 1929 در اسپانيا برگزار شد و به همين دليل مسابقات جام حذفي را نسبت به سال‌هاي گذشته زودتر برگزاركردند. فينال اين بازي‌ها در سوم فوريه آن سال تعيين شد.
يك هفته بعد از اين تاريخ، لاليگا با حضور 10 تيم شروع مي‌شد. 18 بازي اين مسابقات قبل از شروع تابستان، پايان مي‌يافت. رئال مادريد و اسپانيول با اقتدار به ديدار نهايي كوپا رسيده بودند. مادريد هشت بازي‌اش را با پيروزي پشت سر گذاشته و اسپانيول با هفت برد و يك تساوي، به اين مرحله رسيده بود. فينال در والنسيا برگزار مي‌شد. انتخاب اين شهر، انتخاب درستي بود اما در ادامه مشكلاتي به وجود آمد.
در آن روزها در شهر والنسيا باران شديدي مي‌باريد. علاوه بر اين، يك فرد سياسي در ساعت‌هاي اوليه صبح آن روز به اين شهر وارد شده بود. خوسه سانچس گررا يكي از سياسي‌هاي بزرگ آن دوران بود. او پيش از اين رييس حزب محافظه‌كار، رييس كنگره، رييس انجمن وزرا و وزير كشور بود. سانچس گررا مخالف «پريمو د ريورا»، ديكتاتوري آن زمان بود و به همين دليل به پاريس تبعيد شد و سفرش به والنسيا با هدف سرنگوني او انجام گرفته بود اما تلاش گررا بي‌نتيجه ماند و به محض رسيدن به والنسيا، دستگير شد.
اين قضيه در شهري كه هواداران هر دو تيم براي تماشاي بازي به آنجا سفر كرده بودند، جنجال به پا كرد. بارندگي شديد باعث شد مسوولان برگزاري به تعويق بازي فكر كنند اما حاكم شهر، داور و نمايندگان تيم‌ها را براي بازي فرداي آن روز (فينال) فرا خواند و گفت: شما تصميم مي‌گيريد كه بازي فردا انجام شود يا نه. نمي‌خواهم نظم را برهم بزنم. اگر بازي لغو شود، ديگر نمي‌توان در والنسيا اين بازي را برگزار كرد.
با توجه به آنكه ليگ اسپانيا نيز درست يك هفته بعد آغاز مي‌شد، در نهايت تصميم به برگزاري بازي گرفتند اما بين ساعت يك تا سه، آسمان به آبشار تبديل شده بود. زمين پر از آب بود ولي بايد بازي برگزار مي‌شد. عكس‌هايي كه از تيم‌ها پيش از شروع بازي گرفته شد، نشان‌دهنده وضعيت زمين بود. در اين نبرد اسپانيول پيروز شد.
بابي سامورا دروازه‌باني كه خيلي زود و در سال 1930 به رئال مادريد پيوست، در اسپانيول بازي مي‌كرد. پادرون و بوش براي تيم كاتالاني و لاسكانو براي مادريد گلزني كردند. اسپانيول نخستين جامش را فتح كرد. پس از اين ديدار، اتفاقي عجيب افتاد. رافائل سانچس گررا، فرزند خوسه سانچس كه پدرش را در آن سفر همراهي مي‌كرد، كمي بعد حاكم شهر مادريد شد. در زمان او جنگ داخلي به پايان رسيد و چند ماه بعد مشاور رياست‌جمهوري شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون