• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

تازه‌هاي كتاب چه خبر؟

كورت ونه‌گات، سايمون بلك برن و غلامحسين ساعدي بخوانيم

 

«در ميان تاريكي»؛ داستان‌هاي موجز ادبيات كهن فارسي در يك كتاب، رماني از كورت ونه‌گات، آثاري از غلامحسين ساعدي و كتاب «تفكر» نوشته سايمون بلك برن از تازه‌هاي كتاب اين روزها به حساب مي‌آيند.
«در ميان تاريكي» عنوان كتابي است از علي اسدي و مهرداد بذرگر كه انتشارات هرمس منتشر كرده است. گردآورندگان اين كتاب دست به گزينش داستان‌هايي موجز از ادب فارسي زده‌اند، كه همگي داراي خصيصه ايجاز و عناصر ميني‌ماليستي است. در پشت جلد اين كتاب مي‌خوانيم: «مجموعه داستان حاضر نتيجه خوانشي متفاوت از متون كهن فارسي است. در اين مجموعه پيرنگ و طرح ساده داستاني از ميان پيچيدگي‌هاي متون كهن بيرون كشيده شده و ضمن حفظ اصالت و زبان متن اصلي، گزيده‌يي از داستان‌هاي ناب گرد آمده است كه با وجود تاويل‌پذيري متن، «ايجاز» مهم‌ترين ويژگي آنهاست. ايجاز در اين داستان‌ها عنصر مشترك با داستان‌هايي است كه در قرن بيستم متاثر از سبك ميني‌ماليسم پديد آمده است.» منابع اين كتاب، «طوطي‌نامه»، «عجايب المخلوقات و غرايب الموجودات»، «سندبادنامه»، «قابوس نامه»، «چهار مقاله»، «گلستان سعدي»، «مرزبان نامه»، «اسرار التوحيد»، «جوامع الحكايات و لوامع الروايات»، «سياستنامه»، «نوروزنامه»، «فرج بعد از شدت» و «امثال و حكم» علي‌اكبر دهخدا بوده كه در قسمت «معرفي منابع» اين كتاب درباره هر كدام از اين كتاب‌ها توضيحات مختصري ارايه شده است. اين كتاب در 1500 نسخه و با قيمت 15 هزارتومان منتشر شده است. همچنين «صبحانه قهرمانان» نوشته كورت ونه گات با ترجمه راضيه رحماني توسط نشر ققنوس منتشر شد. در سرآغاز كتاب مي‌خوانيم: «صبحانه قهرمانان نام انحصاري نوعي برشتوك صبحانه از شركت جنرال ميلز است. هرگونه استفاده از اين عبارت در سراسر كتاب و براي عنوان آن نه مبني بر ارتباط با شركت جنرال ميلز و بهره‌مندي از حمايت ايشان است و نه براي بي‌اعتبار ساختن محصولات خوب‌شان.» نسخه اصلي اين كتاب با نام «Breakfast of Champions» در سال ۱۹۷۳ به چاپ رسيده و ترجمه پيش رو از روي نسخه چاپ ۲۰۰۶ اين رمان انجام شده است. اين كتاب در 1650 نسخه؛ 312 صفحه و 24 فصل، به قيمت 14 هزارتومان وارد بازار شد. از سوي ديگر نمايشنامه «واي بر مغلوب» براي نخستين‌بار از سوي نشر نگاه منتشر شد. همچنين سه اثر ديگر از غلامحسين ساعدي با عناوين «عزاداران بيل»، «آشفته حالان بيدار بخت» و «غريبه در شهر» تجديد چاپ شدند. آثار ديگري نيز از اين نويسنده در دست چاپ است. «واي بر مغلوب» نمايشنامه‌يي است در 112 صفحه‌ كه با بهاي 6000 تومان در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. «عزاداران بيل» مجموعه‌يي از هشت داستان پيوسته درباره فلاكت‌هاي مدام مردمان روستايي به نام بيل است. اين كتاب با 208 صفحه در چاپ سيزدهم (سوم نگاه) با بهاي 10000 تومان راهي كتابفروشي‌ها شده است. «آشفته حالان بيدار بخت» كه دربرگيرنده 10 داستان كوتاه است، با 272 صفحه و قيمت 14000 تومان براي دومين بار از سوي انتشارات نگاه منتشر شد. «غريبه در شهر» رماني شامل سه بخش با 286 صفحه در دومين چاپ خود از سوي انتشارات نگاه با قيمت 15000 تومان منتشر شده است. آثار ديگري از غلامحسين ساعدي با عناوين «ديكته و زاويه»، «واهمه‌هاي بي‌نام و نشان»، «خانه روشني»، «عافيتگاه» و «گاو» در دست چاپ هستند. و در آخر كتاب «تفكر» با مضامين عمده زندگي از قبيل حقيقت، ايمان و آگاهي سروكار دارد و پس از استدلال‌هاي قانع‌كننده، مخاطب را با نحوه نگرش فيلسوفان بزرگ آشنا مي‌كند.
اين كتاب داراي هشت فصل است: شناخت، ذهن، اراده آزاد، خود، خدا، استدلال، دنيا، چه بايد كرد؟ نويسنده در ابتدا استدلالي متقاعدكننده در تاييد مطالعه فلسفه ارايه مي‌كند و در ادامه خواننده را با نحوه نگرش فيلسوفان بزرگي چون هيوم، كانت و ويتگنشتاين و با مضامين عمده فلسفه آشنا مي‌كند. هر فصل كتاب به تبيين يكي از اين موضوعات محوري اختصاص دارد. در قسمتي از كتاب مي‌خوانيم: «اگر افكارمان را به دنياي فيزيكي محدود كنيم، گزينه‌يي جز جبرگرايي يا عدم جبرگرايي تصادفي براي‌مان باقي نمي‌ماند و بصيرت به آزادي واقعي را از دست مي‌دهيم. ولي فرض كنيد كه سطح ديگري هم هست... اين طرز فكر بين من از يك سو و مغز و جسمم از سوي ديگر را به عنوان تعاملي دو جانبه مفهوم‌پردازي مي‌كند. مغز و جسم پيام‌ها را به من واقعي منتقل مي‌سازند و من واقعي دستورات را براي آنان صادر مي‌كند...» كتاب تفكر 1650 شمارگان در 335 صفحه با قيمت 15هزار تومان در ايران منتشر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون