• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

افزايش احتمال برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب

خانه احزاب كه در دوره اصلاحات و در دولت اول خاتمي تاسيس شد بعد از پنج دوره برگزاري مجمع عمومي با تصميم كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور دولت دهم به محاق رفت. چهار دوره رياست اين تشكل با سازوكار راي‌گيري بر عهده اصلاح‌طلبان بود كه وقتي در پنجمين دوره برگزاري مجمع عمومي هم حسين كاشفي، فعال سياسي اصلاح‌طلب مجددا سكانداري خانه احزاب را بر عهده گرفت اصولگرايان ادعاي تقلب در انتخابات، موضوعي كه از دوره سوم باعث نگراني و
بهانه تراشي شان شده بود را دوباره مطرح كردند. تكرار اكثريت اصلاح‌طلب در حلقه رياست خانه احزاب، اصولگرايان و همچنين وزارت كشور دولت گذشته را به واكنش واداشت. چند ماه بعد از برگزاري پنجمين مجمع عمومي خانه احزاب كميسيون ماده 10 وزارت كشور اعلام كرد كه انتخابات مجمع عمومي خانه احزاب را به رسميت نمي‌شناسد. گرچه وزارت كشور براي تعطيلي خانه احزاب هيچ حكم قضايي ارايه نكرد اما با بهانه عدم تمديد پروانه فعاليت و به حد نصاب نرسيدن مجمع عمومي خانه احزاب را به تعطيلي كشاند و اسناد و مدارك آن را تصاحب كرد.
حالا بعد از گذشت بيش از يك سال از روي كار آمدن دولت اعتدال و جلسات متعدد وزارت كشور با احزاب مختلف، حسين كاشفي، رييس خانه احزاب از بازگرداندن اين اسناد و مدارك خبر داده است. او همچنين برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب را بعد از باز پس‌گيري اين اسناد و مدارك محتمل دانست. كاشفي روز گذشته در مصاحبه‌يي با ايسنا گفت: «اسناد و مدارك خانه احزاب را كه پيش از اين مسوولان وزارت كشور دولت قبل مصادره كرده بودند تحويل گرفتيم و در فرصت مناسب پيگيري‌هاي لازم را براي برگزاري مجمع عمومي ادامه خواهيم داد.»
او همچنين توضيح داد: «بر اساس پيگيري‌هاي شوراي مركزي خانه احزاب و جلساتي كه با مسوولان وزارت كشور داشتيم اسناد و مدارك خانه احزاب را تحويل گرفته‌ايم و با اين روند به برگزاري مجمع ششم نزديك‌تر مي‌شويم. اميدواريم پيگيري‌هاي ما در اين راستا نيز نتيجه‌دار باشد.»  بعد از تعطيلي خانه احزاب در سال 89 بسياري از چهره‌هاي شاخص اصولگرا از بازگشايي تشكلي ديگر با عنوان «باشگاه احزاب» استقبال كردند و در بسياري از موضع‌گيري‌ها بازگشايي مجدد خانه احزاب را امري غير‌ممكن و نشدني اعلام كردند.
كاشفي در مورد تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي بر خي احزاب اصولگرا براي تشكيل تشكلي موازي با خانه احزاب اظهار داشت: «خانه احزاب متعلق به همه احزاب كشور است و يك تشكل سلفي و نه سياسي محسوب مي‌شود. اين دوستان بايد از اتفاقاتي كه در كشور مي‌افتد، درس بگيرند و در جهت رشد كشور قدم بردارند و نبايد اين طور باشد كه ما به گذشته برگرديم و همواره نگاه‌مان به پشت سرمان باشد. لازم است تا به آينده نگاه كنيم و به جاي اينكه آرزو كنيم ديگري نباشد با انسجام مسير
پيش رو  را طي كنيم.»
رييس خانه احزاب همچنين ادامه داد: «توصيه من به دوستاني كه خود را فرهيخته مي‌دانند و كار حزبي كرده‌اند، اين است كه بر اين نكته توجه كنند كه با حذف ديگري كشور را نمي‌توان اداره كرد و اگر چنين نگاهي وجود داشته باشد ما همه جا شاهد جدايي‌ها و چند‌دستگي‌ها خواهيم بود. اين در حالي است كه ما براي وصل و نه جدايي آمده‌ايم. جدا كردن خانه احزاب و به فكر تشكيل باشگاه احزاب افتادن باعث ايجاد تفرقه است و اين درحالي است كه بايد تحمل يكديگر را داشته باشيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون