• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

حدادعادل در پاسخ به «اعتماد»:

شوراي نگهبان در رد صلاحيت ها به وظيفه‌اش عمل كرد

    مريم وحيديان/  غلامعلي حدادعادل، سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان روز گذشته و پس از اعلام نهايي ليست انتخاباتي اصولگرايان در محل خبرگزاري تسنيم آمد تا از اين ليست انتخاباتي و كم و كيف آن سخن بگويد. البته حدادعادل در اين نشست خبري تنها نبود و ميهماناني را هم به همراه خود آورده بود. بيژن نوباوه، حسين فدايي، علي قريشي، لاله افتخاري، اسماعيل كوثري، مجتبي رحماندوست، پرويز داوودي و عبدالحسين روح‌الاميني چهره‌هايي بودند كه كنار حداد نشستند تا كنفرانس خبري اصلي‌ترين كانديداي اصولگرايان تنها نباشد. حدادعادل در اين كنفرانس خبري گفت كه سهم بيشتر طيف‌هاي تندرو در ليست انتخاباتي اصولگرايان ماحصل راي‌گيري در شوراي ائتلاف بوده، هر چند در ادامه مي‌گويد نارضايتي برخي اصولگرايان ليست بهايي است كه بايد براي وحدت پرداخته شود و امري طبيعي است. او البته پيامي هم براي كساني كه در ليست قرار نگرفته‌اند دارد: «اگر مي‌خواهيم كه جريان‌هاي غير از اصولگرا پيروز نشوند نهضت انصراف را جدي بگيريد.»

  خبرگزاري تسنيم: پس از اعلام ليست اصولگرايان صحبت‌هايي مبني بر تندرو بودن و كندرو بودن ليست از برخي رسانه‌ها مطرح مي‌شد. اين تخريب‌ها با چه هدفي انجام مي‌شود؟
مشاهده تخريب عليه فهرست اصولگرايان دور از انتظار نيست چرا‌كه يك عده اميدوار بودند اصولگرايان به وحدت نرسند بنابراين تا قبل از حصول وحدت تخريب‌ها در جهت تفرقه بود و بعد از وحدت اين تخريب‌ها به شكل ديگري ادامه پيدا كرد و اين مساله نه فقط عليه كل ليست بلكه درباره تك‌تك افراد هم شروع شد. ما احتمال مي‌دهيم كه در روزهاي آينده نيز مطالبي منتشر شود اما از احزابي كه ديگران را به بداخلاقي متهم مي‌كردند و خود را مدافع اخلاق مي‌دانستند انتظار داريم وارد اين جريان تخريبي نشود.
  خبرگزاري مهر: در ماه‌هاي اخير مقامات دولتي صحبت‌هايي درباره تركيب مجلس آينده داشته‌اند. حتي رييس‌جمهور هم گفته كه ما دوست داريم در مجلس آينده جريان موسوم به اعتدال حاضر شود. اين حرف‌ها ناشي از چيست و چه آسيب‌هايي را در بر دارد؟
تجربه ما در چهار دهه گذشته بعد از انقلاب اين است كه هر دولتي دوست دارد مجلس را در اختيار داشته باشد تا وقتي لايحه‌اي به مجلس عرضه مي‌كند آن لايحه همان‌طور كه خود دولت خواسته به تصويب برسد اما عملا ثابت شده هرچه مجلس مستقل‌تر باشد هم به نفع دولت و هم به نفع كشور است. بنابراين اظهار تمايل به اينكه دوست داريم مجلس آينده چنين و چنان باشد قابل درك است اما تصور ما اين است كه مردم مجلسي كه مستقل باشد و نظارت كند را از مجلسي كه دنباله‌روي دولت باشد بهتر مي‌پسندند. بناي اصولگرايان تضعيف دولت نيست بلكه همدلي و همزباني براي پيشبرد كار كشور است. البته اين مساله مانع از نقد مشوقانه نخواهد شد و اگر در جايي ديده شود كه روشي اشكال دارد و به كشور ضربه مي‌زند، اصولگرايي ما ايجاب مي‌كند كه مجلس نقش خود را به عنوان قوه مستقل ايفا كند. مجلس آينده مجلسي مقتدر و بااقتدار باشد تا حاكميت ملت را در همكاري دولت و نقد آن نشان دهد.
  روزنامه شرق: علاوه بر ليست اصولگرايان بنا است فهرستي از صداي ملت نيز منتشر شود. تكليف حاميان اصولگرايي در شرايط وجود دو ليست چه خواهد بود؟ نبود طيف قاليباف و رضايي در ليست چه معنايي دارد؟
مخاطب ما همان كساني هستند كه در دوره‌هاي قبل نيز به اصولگرايان راي دادند و در يك كلمه اگر بخواهم مشخص سخن بگويم بايد بگويم كه با توجه به مواضع اصولگرايان و حوادثي كه در كشور اتفاق افتاد هسته اصلي مردمي كه روز 9 دي به خيابان‌ها آمدند مخاطب ما هستند چراكه ما مدافع ارزش‌هايي هستيم كه مردم آنها را مطالبه كرده‌اند. اگر فهرست‌هاي ديگري براي اصولگرايان در بيايد ما نه مخالف آن هستيم و نه اختيار داريم كه از آن جلوگيري كنيم. ممكن است عده‌اي ديگر با معيارهايي متفاوت فهرست‌هايي از جريانات ديگر را عرضه كنند اما نهايتا اين ملت است كه بايد تصميم بگيرد. ما برنامه‌اي براي تخريب فهرست‌هاي ديگر نداريم. ما به صورت اثباتي و ايجابي در جهت معرفي فهرست اصولگرايان و نه نفي ديگران قدم برمي‌داريم.
 خبرگزاري فارس: از نظر كارشناسان اقتصادي معضل بزرگ كشور اشتغال و ركود است. با فرض اينكه مجلس آينده با اكثريت اصولگرا به روي كار بيايد، براي رفع اين مشكلات چه برنامه‌هايي داريد؟
همان‌طور كه در شعار اصولگرايان نيز مشخص بود ما معيشت را بر همه‌چيز مقدم داشته‌ايم. در مجلس نهم نيز تلاش ما اين بود كه با تصويب طرح‌ها و لوايح به بهبود وضع اقتصادي، توليد و رفع موانع توليد، بهبود كسب و كار، خروج از ركود و تورم كمك كنيم. اصولگرايان براي مجلس دهم يك برنامه‌اي شامل فصل‌هاي مختلف دارند كه فصل اول آن مربوط به مسائل اقتصادي و معيشتي از جمله تورم، ركود، بازار سرمايه، حمايت از توليد داخلي، معيشت روستاييان و مرزنشينان، معدن، صنعت، انرژي، آب، نفت و سرمايه‌گذاري، كارآفريني، تجاري‌سازي فناوري و مديريت استعداد سرمايه انساني است. اين برنامه اصولگرايان در ايام تبليغات توسط نامزدها و افراد ديگري كه از فهرست پشتيباني مي‌كنند، به اطلاع مردم خواهد رسيد.
  سايت و هفته‌نامه نماينده: با وجود نهايي شدن ليست 30 نفره اين امكان وجود دارد كه افرادي در ليست‌هاي ديگر حاضر شوند؟
فهرست‌هاي انتخاباتي دو نوع است، يك نوع به جريان‌هاي سياسي مشخص تعلق دارد و نظر شوراي ائتلاف اين نيست كه افرادي كه در فهرست 30 نفره فعلي هستند در آن فهرست هم نيز باشند اما هميشه در انتخابات شاهد انواع فهرست‌ها از سوي انجمن‌هاي صنفي و تشكل‌هاي غيرسياسي بوده‌ايم كه ممكن است اين افراد تمايل نشان دهند يا افرادي از صنف خود را اعلام كنند. نظارت بر اين نوع فهرست‌ها در اختيار ما نيست اما تمايل شوراي ائتلاف اين است افرادي در اين فهرست هستند در فهرست‌هاي مشخص سياسي ديگر نباشند.
  خبرگزاري صدا و سيما: چقدر موضوع تبعيت از قانون اساسي اهميت دارد و ضرورت رعايت آن در اين انتخابات تا چه حد احساس مي‌شود؟
انتخابات يك حركت فراگير مهم ملي است. اگر در اين مسابقه بزرگ سياسي انضباط قانوني حاكم نباشد ممكن است انتخابات به جاي فرصت به تهديد مبدل شود. اميدواريم همه جريان‌هاي سياسي آنقدر بصيرت و درك ملي داشته باشند كه نخواهند وسط بازي قواعد را عوض كرده يا پس از بازي مانند آنچه كه در سال 88 شاهد بوديم جرزني كنند. ما اصولگرايان معتقد به سلامت انتخابات هستيم و كاملا به سلامت انتخابات در ايران اعتقاد داريم لذا تابع راي و نظر مردم بوده و به انتخاب آنها احترام مي‌گذاريم.
  خبرگزاري رسا: آيا تضميني وجود دارد كه ساير اضلاع اصولگرايي به ليست پايبند باشند؟ آيات مصباح‌يزدي، موحدي‌كرماني و يزدي چه نقشي در اين زمينه مي‌توانند داشته باشند؟
تشكل‌هاي اصولگراي عضو شوراي مركزي پايبند به تصميمات شورا هستند. آنها خودشان بر فرآيند انتخاب اين فهرست نظارت داشتند و در هر مرحله نيز راي دادند و در واقع اين فهرست 30 نفره به شكل اجماع به نتيجه رسيد. وحدت اصولگرايان از سوي آيات موحدي‌كرماني، يزدي و مصباح هدايت و پيگيري شده است. اين مساله با تاييد حضرات آغاز شد و صورت گرفت و جلسات شوراي مركزي ائتلاف نيز به رياست آيت‌الله موحدي‌كرماني تشكيل شد. ما در همه مراحل از راهنمايي‌هاي ايشان و روحانيت مبارز بهره‌مند بوديم.
  روزنامه قدس: باور اينكه تنها در اثر اتفاق و در نتيجه سيستم راي‌گيري وزن ايثارگران و پايداري تا اين حد بوده سخت است. چرا نهايتا لاريجاني در نتيجه وحدت حضور ندارد و طيف نزديك به او و رهروان ولايت نيز در اين ليست جايگاهي ندارند؟ آقاي باهنر گفته كه هر وقت به وحدت رسيديم شكست خورديم. اين حرف را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
تفسير سخنان آقاي باهنر دشوار است اما آقاي باهنر خودشان پاي ثابت كار گروه رسيدن به فهرست 30 نفره بودند و از اعضاي موثر در شوراي ائتلاف نيز بوده‌اند. ما از ابتدا همه اصولگرايان از جمله آقاي لاريجاني را به شوراي ائتلاف دعوت كرديم. طيف متمايل به آقاي لاريجاني در مجلس صحبت از تمايل به ساير جريانات تحت عنوان اعتدال يا حاميان دولت مي‌كردند؛ آنها خودشان استقبال نكردند اگر نه چنانچه مي‌خواستند در شورا نماينده داشته باشند از نظر ما منعي نبود. در فهرست موجود تعدادي از نمايندگاني هستند كه عضو فراكسيون رهروان ولايت هستند و به آقاي لاريجاني گرايش دارند. بنابراين نبودن نماينده از سوي آقاي لاريجاني را رد و نفي نمايندگاني كه به ايشان گرايش دارند تلقي نكرديم.
   آيا آقاي لاريجاني ليست مستقل مي‌دهد يا خير؟
بنده اطلاع دقيقي ندارم كه اين طيف با چه شكل و آرايشي در انتخابات شركت خواهد كرد.
  روزنامه فرهيختگان: اگر لاريجاني عارف و شما وارد مجلس شويد، فكر مي‌كنيد رياست مجلس به چه كسي برسد؟ به هر حال به نظر مي‌رسد ليستي كه بسته شده به رياست شما تمايل دارد. گفته شده كه درباره سرليستي نظر بين شما و آقاي ابوترابي‌فرد است. آيا اين مساله صحت دارد؟
درباره چينش اين نامزدها كارگروهي تبليغات تصميم‌گيري مي‌كند و هنوز تصميمي در اين باره گرفته نشده و ما نيز بحثي درباره سرليستي نكرده و آن را به عهده آن كارگروه گذاشته‌ايم. اخباري كه درباره رييس مجلس آينده در روزهاي اخير منتشر شد مصداق اقدامات تخريبي و تفرقه‌انگيز بود كه بنده تكذيب كردم و باز هم تكذيب مي‌كنم. بنده دروغ يك وبگاه خبري را كه گفته بود شرط حضور نامزدها در ليست تعهد به رياست بنده است مشخص كردم و گفتم كه براي رياست مجلس اين مجلس است كه تصميم مي‌گيرد و بحث‌هاي مربوط به اين موضوع زودهنگام و نابهنگام است چراكه رييس مجلس را اكثريت نمايندگان تعيين مي‌كنند. از 16 سال گذشته و از چهار دوره‌اي كه بنده نماينده مجلس بودم با نيت كسب قدرت، شهرت و رياست وارد صحنه انتخابات نشده‌ام بلكه براساس تكليف عمل كردم و بنابراين بيش از هر چيز از اصولگرايي حمايت مي‌كنم و كاري نخواهم كرد كه به وحدت اصولگرايان لطمه‌اي وارد شود.

  خبرگزاري آنا: پس از بستن ليست صحبت‌هايي مبني بر اينكه افرادي دور زده شدند منتشر شد. آيا چنين نارضايتي در بين طيف‌هاي مختلف وجود دارد؟ در فضاي مجازي درباره سر ليستي
آقا تهراني حرف‌هايي زده شده آيا اين را تاييد مي‌كنيد ؟
خود اصلاح‌طلبان اعلام كردند كه به تعداد كافي نامزد دارند و تعدادشان كم نيست، بنابراين شما هم نگران نباشيد. سرليستي فهرست اصولگرايان آنقدر مهم نيست چراكه بالاخره يك نفر سرليست مي‌شود، فرقي بين افراد ليست با سرليست وجود ندارد و همه يكي هستيم و از مردم نيز تقاضا داريم به همه 30 نفر راي بدهند. هر چيز هزينه‌اي دارد و بهاي وحدت هم اين است كه تشكل‌ها به همه آنچه مي‌خواهند نمي‌رسند و برخي افراد نيز از ليست بيرون مي‌مانند چراكه در غير اين صورت وحدت حاصل نمي‌شود و اگر مي‌خواستيم كه اين‌گونه نباشد 10 ليست جداگانه مي‌داديم تا هر كس كه ثبت‌نام مي‌كند در ليست قرار بگيرد. من به كساني كه نام‌شان در فهرست خالي است اطمينان مي‌دهم كه شوراي مركزي سعي كرد طبق معيارها عمل كند و ما از همه اصولگرايان در سراسر كشور نيز خواسته‌ايم كه با ساز و كار متناسب با وضع خود به وحدت برسند، البته در خيلي از جاها اين وحدت حاصل شده اما در برخي استان‌ها نياز به هم‌فكري وجود دارد و ما مشورت‌هايي به آنها داده‌ايم و سعي كرديم مشكلات با نوعي حكميت حل شود.
  خبرگزاري ميزان: اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 به خاطر چند صدايي شكست خوردند. چه تلاش‌هايي مي‌توانيد انجام دهيد تا چند صدايي در اردوگاه اصولگرايي به وجود نيايد؟
اعتقاد خود من اين است كه انتشار خبر وحدت اصولگرايان در تهران تاثير مثبتي در رسيدن اصولگرايان به وحدت در سراسر كشور داشت اما اگر در برخي مناطق اين حكميت كارساز نباشد شايد از مركز براي يك نوع حكميت نهايي اقدام كنيم و براي رسيدن به وحدت در آنجا نيز كمك دهيم. با اعلام وحدت اصولگرايان ديگر نبايد منتظر چند ليست از سوي آنها باشيم. اصولگرايان در تهران با فهرست واحد در انتخابات شركت مي‌كنند و چندصدايي را به يك صدا و هم‌صدايي تبديل كرده‌اند لذا اميدواريم اين وحدت در سراسر كشور نيز برقرار شود و اطمينان داريم در بسياري جاها نيز اينچنين خواهد بود.

 

اختصاصي «اعتماد»

     روزنامه اعتماد: در ليست 30 نفره‌اي كه منتشر شده هفت نفر از جبهه پايداري، شش نفر ايثارگران و شش نفر جبهه پيروان حضور دارند. اين شش نفر جبهه پيروان را چطور حساب كرديد؟ چرا سهم  اصولگرايان سنتي كم است؟
در فهرست 30 نفره كه اعلام شد اصل بر سهم‌دهي به احزاب و تشكل‌ها نبوده و آن كارگروهي كه از طرف شوراي مركزي انتخاب شد تا كار را پيش ببرد بنايش اين نبود كه به احزاب و تشكل‌ها سهميه بدهد و طبيعي است كه از بين 190 نفر با رعايت آن معيارها و راي‌گيري و نظرسنجي ما به 30 نفر نزديك شويم. در واقع اين تركيب فعلي بناي تصميم‌گيري نبود بلكه نتيجه تصميم‌گيري بود و ما با رعايت مجموع ملاحظات، انتخاب خود را براساس معيارهايي كه ذكر شد انجام داديم و اين تصميم پيشيني نبود بلكه نتيجه پسيني بود.
      مشي سياسي در بين معيارهاي‌تان مطرح نبود؟
مشي سياسي همه ما اصولگرايي بود و طبعا اختلاف سليقه هم وجود داشت اما ما براي وحدت تلاش كرديم؛ ما تعداد جاي خالي زيادي براي نمايندگان جديد نداشتيم و نمي‌توانستيم از تجربه موجود اعضاي فعلي اصولگرا صرف‌نظر كنيم و بنابراين ناچار شديم تعداد زيادي از نمايندگان فعلي مجلس و نامزدهايي را كه از نظر ما صلاحيت داشتند، كنار بگذاريم اما كنار گذاشتن آنها به معناي اين نيست كه آنها اصولگرا نبوده يا در اجراي وظايف نمايندگي دچار ضعف هستند. پيام ما به نامزدهاي اصولگرا كه نام‌شان در فهرست نيامده اين است كه با انصراف خود به راي‌آوري اين فهرست كمك كنند و اين يك تقاضا محسوب مي‌شود اما نمايندگان در اتخاذ تصميم مستقل هستند اما كساني كه خواهان پيروزي اصولگرايان باشند قطعا كاري نخواهند كرد كه راي اصولگرايان شكسته شود.
      نظرتان درباره اينكه از بين سه هزار اصلاح‌طلب در سراسر كشور تنها 30 نفر تاييد صلاحيت شده‌اند، چيست؟
اين طور نيست. خيلي از اصلاح‌طلبان تاييد شده‌اند.
      اما چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحيت شده‌اند.
شما به جاي اينكه بپرسيد چند نفر رد يا چند نفر تاييد شدند، بپرسيد چرا تاييد نشدند. شوراي نگهبان از پيش اعلام كرده بود كه خط قرمز ما فعال بودن در فتنه است و كاملا به وظيفه خودشان عمل كرده‌اند.
     به نظر شما رد صلاحيت‌ها درست‌ بود؟
كساني كه در فتنه فعال بودند و رد صلاحيت شده‌اند چون چهره‌هاي شناخته‌شده‌اي بودند، نبايد رد مي‌شدند؟ بحث ماهوي است، نه بحث تعداد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون