• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

جلسه‌ دادستان، شهردار و فرمانده پليس تهران درباره آسيب اجتماعي

ريشه‌يابي آسيب‌هاي اجتماعي به دستور رهبر انقلاب

اعتماد| «شنيدم رهبري خودشان شش ساعت وقت گذاشته‌اند و گزارش را شنيدند و در آخر گفتند كه خودشان مسوولند و در برخي حوزه‌ها نيز اشك ريخته و گريه كرده‌اند. اين نشان مي‌دهد اين مساله مهمي است و حاكي از نفوذ فرهنگي است.» اينها گفته‌هاي علي مطهري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بود كه پاييز امسال و پس از ارايه گزارش آسيب‌هاي اجتماعي در خصوص افزايش نرخ طلاق، اعتياد و حاشيه‌نشيني شهرها به رهبري ارائه شد. چند روز پس از ارايه اين گزارش، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به پيشنهاد انجام طرح‌هاي سنجش خانواده گفت: «ريشه‌يابي آسيب‌هاي اجتماعي به دستور رهبر انقلاب در دستور كار نظام قرار گرفته است.» و از آن پس جلسات مشترك براي بررسي اين موضوع ميان نهادها و سازمان‌هاي مختلف در حال برگزاري است. اين هفته جلسه‌ مشترك دادستاني، شهرداري تهران و پليس تهران براي بررسي راهكارهاي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي با حضور شهردار تهران، فرمانده پليس تهران و جمعي از معاونان دادستان تهران و برخي مسوولان شهرداري تهران در دفتر دادستاني و به رياست جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران برگزار شد. دادستان عمومي و انقلاب تهران به اعتياد، تكدي، كودكان كار، طلاق و بيكاري به عنوان مصاديق آشكار آسيب‌هاي اجتماعي اشاره كرد؛ آسيب‌هايي كه در حالت آشكار خود چهره شهر را نيز تحت‌تاثير قرار مي‌دهند. جعفري دولت‌آبادي ضمن انتقاد از وضعيت شهر به گونه‌اي كه در برخي محلات و ساعات شبانه‌روز افراد معتاد در ملأعام اقدام به استعمال مواد مخدر و روان‌گردان مي‌كنند، از صحنه‌هاي جريحه‌دار‌كننده احساسات عمومي مانند كودكاني كه به جاي تحصيل در چهارراه‌ها به كارهاي متفرقه و بعضا گدايي مي‌پردازند، گلايه كرد و گفت: «غالب متكديان و فروشندگان خياباني به كارهاي كاذب مشغول‌اند و درصد بزرگي از آنها نيازمند نيستند.» او همچنين آسيب‌هاي بي‌خانماني و كارتن‌خوابي را نمونه‌هاي ديگري از آسيب‌هاي آشكار برشمرد و خاطرنشان كرد كه آسيب‌هاي غير آشكار مانند طلاق، و كاهش سن اعتياد كه زير پوست شهر موجود است، نشان از دگرديسي جامعه دارد و اگر چه نمود ظاهري ندارد، اما آسيب‌ بزرگي محسوب مي‌شود. وي وضعيت نامناسب عفاف و حجاب را از آسيب‌هاي اجتماعي بر شمرد كه مخل امنيت اخلاقي و اجتماعي جامعه است: «متاسفانه امروزه در برخي مناطق شهر، وضعيت عفاف و پوشش به گونه‌اي است كه بعضا حضور مردم متدين و مقيد به ارزش‌هاي ديني را با مشكل مواجه ساخته است.»
دادستان تهران مهار آسيب‌ها را منوط به افزايش همكاري سازمان‌هاي مذكور كه از آنها تحت‌عنوان عدليه، بلديه و نظميه ياد كرد دانست و افزود: برنامه‌ريزي‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه بتوان ظرف چند سال آينده، آسيب‌ها را مهار كرد. به گفته جعفري دولت‌آبادي همكاري مناسب اين مراجع، نيازمند برنامه‌ريزي منظم و عملياتي كردن آن است و با عنايت به گسترش طول و عرض شهر تهران، تسريع در اين امر ضروري است.
نبايد به انتظار مديريت يكپارچه شهري ماند
در ادامه‌ جلسه، قاليباف شهردار تهران با اشاره به تجربه‌ سي ساله‌ خود در امور شهري و اجتماعي اظهار داشت: نبايد به انتظار مديريت يكپارچه شهري ماند. يكپارچگي از همدلي و همكاري ارگان‌هاي ذي‌ربط ايجاد مي‌شود. شهردار تهران به برنامه‌هاي سوم تا پنجم توسعه‌ اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كه به آسيب‌هاي اجتماعي توجه كرده، اشاره كرد و ضمن انتقاد از عدم پيگيري براي اجرايي شدن اين قوانين در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي، پيشنهاد كرد كه جلسات مشترك دادستاني، شهرداري، پليس و ديگر مراجع ذي‌ربط به‌طور مشترك و ماهانه برگزار شود پيشنهادي كه مورد استقبال دادستان تهران قرار گرفت. قاليباف برقراري انضباط شهري را وظيفه‌ مهم شهرداري دانست و از مناطقي كه كانون آسيب‌هاي اجتماعي است مانند هرندي و دره‌ اسلام‌آباد، تحت عنوان حفره‌هاي شهري ياد كرد و نظارت دادستاني، پليس و شهرداري را بر اين مناطق ضروري دانست. پس از شهردار نوبت به سردار ساجدي‌نيا، فرمانده نيروي انتظامي تهران رسيد. او صدور احكام قضايي قاطع در موضوعات مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي را در رفع مشكل تاثيرگذار دانست و گزارشي از نتايج اقدامات ناجا پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي ارايه داد كه در بخشي از آن اعلام كرد: «36 مورد آسيب اجتماعي شناسايي شده است. در اين جلسه، معاونان دادستان و سرپرستان نواحي دادسراي تهران و برخي مسوولان شهرداري به مشكلات شهري اشاره و راهكارهايي ارايه دادند.» دادستان تهران با تاكيد بر اينكه اقدامات پليس و شهرداري مانند نصب دوربين‌ها در معابر و تامين روشنايي پارك‌ها و خيابان‌ها در رفع آسيب‌هايي مانند تجاهر به استعمال مواد مخدر و سرقت تاثيرگذار است، با اشاره به بازديدهاي شبانه معاونان دادستان از سطح شهر، از آنان خواست كه از مراكز ايجاد شده توسط شهرداري در رفع آسيب‌هاي اجتماعي مانند مركز بهاران بازديد به عمل آورند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون