• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

در مراسمي ويژه از لوح ثبت جهاني روستاي ميمند رونمايي شد

سلطاني‌فر: بايد سالانه 25 هتل در كشور ساخته شود

 

تيرماه گذشته بود كه تعداد آثار ثبت شده ايران در فهرست جهاني يونسكو به 19 رسيد. تيرماه گذشته محوطه باستاني شوش و منظر فرهنگي ميمند به عنوان هجدهمين و نوزدهمين اثر در سي و نهمين نشست كميته ميراث جهاني يونسكو، در فهرست آثار جهاني ثبت شدند. روز گذشته هم پس از حدود هشت ماه از لوح و تمبر يادبود اين ثبت در ميمند رونمايي شد، به گفته محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، لوح ثبت چشم‌انداز ميمند به همراه سه لوح شهر تاريخي شوش و دو لوح ثبت كليات سعدي و مسالك المالك استخري در فهرست حافظه جهاني، در پايان ديدار مديركل يونسكو با رييس‌جمهور در سفر اخيرشان به فرانسه به دكتر روحاني هديه شد. اين لوح با امضاي رييس يونسكو زمان ثبت اثر را هشتم جولاي 2015 مصادف با 17 تير 1394 عنوان مي‌كند. در اين لوح سنگي ثبت شده است: «كنوانسيون مربوط به حفاظت ميراث فرهنگي و طبيعي جهاني كميته ميراث جهاني، منظر جهاني ميمند را در فهرست ميراث جهاني ثبت كرده است.» اين لوح به دو زبان فارسي و انگليسي روي سنگ حك شده است. سيزدهم تيرماه براي ميراث فرهنگي ايران روز خوبي بود. روزي كه روستاي باستاني ميمند با قدمتي هشت هزار ساله، به عنوان يكي از معدود روستاهاي دستكند كه هنوز زندگي روستايي و معمولي در آنها جريان دارد، بعد از چغازنبيل و تخت جمشيد و نقش جهان و بسياري آثار فاخر ديگر از ايران، جهاني شد و بر مسووليت متوليان امر ميراث فرهنگي در كشور افزود؛ چرا كه چنانچه اين اثر بر اساس استانداردها مديريت نشود، از فهرست جهاني خارج مي‌شود.
روز گذشته آيين رونمايي از لوح و تمبر يادبود اين ثبت در ميمند توسط مسوولان ارشد سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد. در اين مراسم محمد حسن طالبيان با بيان اينكه ايران با پيشنهاد ثبت جهاني منظر فرهنگي و تاريخي روستاي ميمند توانست براي نخستين‌بار بحث مناظر فرهنگي كويري را در كميته ميراث جهاني يونسكو مطرح كند، گفت: روستاي ميمند دستاوردي بي‌نظير از نبوغ هنري بشر با معماري دستكند ويژه خاص خود به دليل ارتباط تنگاتنگ سنت زيست و معيشت و سنت ساخت از طبيعت پيرامون است كه در طول سال‌ها به صورت نسبتا سالم باقي مانده است. طالبيان با اشاره به اينكه ميمند در مرز بيابان لوت قرار گرفته و داراي منظر نيمه‌بياباني است و كوچ سه مرحله‌اي اهالي اين روستا از ويژگي‌هاي خاص اين روستاي تاريخي است، گفت: «تفاوت كوچ اهالي ميمند با ديگر كوچ‌ها در اين است كه در ديگر كوچ‌ها دام‌ها همراه انسانند در حالي كه در ميمند دام‌ها ثابت و انسان‌ها در حركتند.» معاون ميراث فرهنگي كشور با اشاره به اينكه ٤٥ اثر در فهرست انتظار يونسكو قرار دارد و ٢٠٠ اثر ديگر قابليت ثبت جهاني دارد، گفت: «پرونده ميمند بسيار پيچيده بود، منظر فرهنگي مفهوم جديدي بود كه در يونسكو مطرح شد، ثبت منظر فرهنگي ميمند يك تحول در مفهوم اثر جهاني ايجاد كرد.»
مسعود سلطاني فر معاون، رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني منظر فرهنگي ميمند با اشاره به اينكه تاكنون با غناي فرهنگي موجود در كشور 19 بنا، مكان، سايت و محوطه تاريخي در يونسكو به عنوان آثار جهاني ثبت شده و ثبت ميمند در اين آثار افتخار بزرگي است، گفت: «ثبت جهاني روستاي ميمند يك اتفاق بزرگ است، زماني كه مكاني به عنوان ميراث جهاني در يونسكو ثبت مي‌شود تاثيرات ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي دارد و به يقين در انتقال ارزش‌هاي فرهنگي به ساير نقاط دنيا تاثيرگذار است و در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي نيز تاثيرات بسزايي دارد. چهار سال براي پرونده ثبت جهاني ميمند تلاش و زحمت كشيده شده تا امروز ايران به اين افتخار بزرگ دست يافته است.» معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: «محتواي اصلي گردشگري خارجي در كشور فرهنگي، تاريخي، مذهبي و زيارتي است. 50درصد گردشگران خارجي به دنبال حضور در اماكن زيارتي كشور هستند.» سلطاني‌فر همچنين در سفر به كرمان كه به بهانه شركت در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني ميمند بود در مورد وضعيت گردشگري كشور گفت: «11 هتل پنج ستاره در كشور راه‌اندازي شده و طبق سند چشم‌انداز فرهنگي 20 ساله ايران در افق 1404، بايد سالانه 25 هتل در كشور احداث شود.»  معاون رييس‌جمهوري از افزايش سهم دريافت اعتبارات از صندوق توسعه ملي خبر داد و گفت: كمبود هتل‌هاي پنج ستاره يكي از دغدغه‌هاي حوزه گردشگري است.» سلطاني‌فر به احداث هتل‌هاي جديد در استان كرمان اشاره كرد و گفت: «بايد هتل‌هاي پنج ستاره اين استان را افزايش داد زيرا كرمان ظرفيت‌هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي و غيره را دارد كه مي‌تواند به عنوان بهترين مقاصد گردشگران خارجي تبديل شود.»
احمد جلالي، سفير ايران در يونسكو نيز در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني ميمند سخنراني داشت كه در آن با اشاره به اهميت منظر فرهنگي ميمند گفت: «ميمند ظرفيت چندين پژوهش در سطح رساله دكترا را دارد. زماني كه ميراث خود را مي‌شناسيم به درياي تاريخ خود متصل شده و عمر كوتاه ما بلند مي‌شود و مي‌توانيم زمينه‌اي را ايجاد كنيم كه فرزندان ما در مقابله با توفان‌ها و يورش‌هاي فرهنگي به اين تاريخ و فرهنگ متصل شوند. با ثبت منظر فرهنگي ميمند در فهرست ميراث جهاني صداي گمشده هزاران سال تاريخ را اكو و آن را به آواز روز زندگي خود متصل مي‌كنيم.» جلالي در ادامه گفت: «٦ ملاك براي ثبت جهاني وجود دارد كه نخستين آن» ارزش منحصر به فرد جهاني» است پس نبايد به اين اثر كهنسال و داراي ارزش منحصر به فرد فشار وارد كرد.» خانم لاروش، رييس دفتر نمايندگي يونسكو در منطقه نيز در اين برنامه حاضر بود و در مورد اهميت ثبت جهاني ميمند گفت: «با ثبت جهاني ميمند مسووليت هر گونه ساخت و ساز و توسعه و دخل و تصرف در اين روستا با سازمان ميراث فرهنگي خواهد بود. بايد سنت‌هاي كشاورزي و دامداري در ميمند حفظ شده و از تبديل ميمند به يك موزه جلوگيري كنيم.»
مهناز اشرفي، مسوول پايگاه ثبت جهاني ميمند در آيين رونمايي از لوح ثبت جهاني ميمند گفت: «برنامه اصلي در روستاي تاريخي ميمند تبديل اين منطقه به يك مركز تحقيقات بين‌المللي است. گام‌هاي نخست از سال 90 براي تهيه پرونده ثبت جهاني روستاي تاريخي ميمند برداشته شد و با رفت و آمدها و تلاش‌هاي انجام شده اين زحمات 14 ساله به بار نشست و روستاي تاريخي ميمند ثبت جهاني شد.» افشاري همچنين در مورد برنامه‌هاي آينده اين پايگاه گفت: «درباره آبادي‌ها و سرآغل‌هاي اين روستا نيز برنامه‌ريزي‌هايي در دست انجام است تا بتوانيم برنامه ارزنده اين سايت را در آبادي‌ها و كشاورزي مطرح كرده و در ادامه به سرآغل‌ها بپردازيم. پايگاه ميراث فرهنگي آمادگي حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي را در دستور كار دارد و سير تحقيقات به اين بخش كشيده مي‌شود. ارتباطات بين‌المللي با سايت‌هاي گردشگري نيز در حال برقراري است.»
پرونده ثبت جهاني روستاي ميمند دو سال قبل نيز در كميته ميراث جهاني يونسكو مطرح شد اما از آنجا كه نواقصي در اين پرونده وجود داشت، ايران موفق به ثبت اين اثر در فهرست يونسكو نشد. اما بعد از رفع اين نواقص در سي و نهمين نشست اين كميته در شهر بن آلمان، خارج از نوبت توانست با راي اعضاي كميته ميراث جهاني در فهرست جهاني ثبت شود. روستاي صخره‌اي و دستكند ميمند با قدمت چند هزارساله از نخستين سكونتگاه‌هاي بشري و از مواريث باستاني ايران است كه در 38 كيلومتري شمال شرقي شهرستان شهربابك در استان كرمان واقع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون