• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3463 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ بهمن

رييس‌جمهور:

مجلس براي تصويب لايحه بودجه زمان كافي دارد

گروه سياسي| از نگاه رييس‌جمهور فرصت كافي است. بحث بر سر فرصت بررسي لايحه بودجه براي نمايندگاني است كه اين روزها دغدغه‌اي به نام انتخابات هم دارند. رييس‌جمهور كه خود و معاونانش روزگاري بر صندلي‌هايي كه اين روزها نمايندگان مجلس نشسته‌اند حضور داشتند با همين تجربه مي‌گويد كه فرصت براي بررسي لايحه بودجه كافي است. هرچند دولت در ارايه لايحه بودجه به مجلس آن تاخيرهاي تاريخي دولت سابق را نداشته است اما تاخيري كه دولت آن را به دليل انتظار براي نهايي شدن برجام مي‌داند باعث شده بود كه در ماه‌هاي اخير مجلس درخواست ارايه لايحه دو دوازدهم براي بودجه را ارايه كند. حالا اما رييس‌جمهور نگاه ديگري در اين مورد دارد. به گزارش ايرنا، حسن روحاني در آيين بهره‌برداري همزمان از 138 طرح استاني كه در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور برگزار شد، گفت: شبي كه برجام اجرايي شد ما صبح آن روز هم لايحه برنامه پنج ساله ششم و هم لايحه بودجه سال آينده را بدون تاخير حتي يك روز تقديم مجلس كرديم. از اين رو، امسال هم ما مي‌توانيم با صداي بلند بگوييم كه حتي يك روز در ارايه لايه بودجه سال 95و همچنين لايحه مقررات ضروري براي اجراي برنامه مدون دولت براي برنامه ششم تاخير نداشتيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه دولت توانسته است در سر موعد خود لايحه را ارايه كند، يادآور شد: البته، از نظر برخي، امسال ما يك مقدار تاخير داشتيم، اما دليلش اين بود كه مي‌خواستيم موضوع برجام عملياتي شود، چون بودجه را بر مبناي اداره كشور با حذف زنجير تحريم برنامه‌ريزي كرده بوديم. وي با اشاره به چند دوره سوابق نمايندگي خود و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يادآور شد: من و آقاي نوبخت قبل از اينكه دولتي باشيم، مجلسي هستيم وساز و كار را براي اينكه كميسيون‌هاي تخصصي مجلس كار كنند، پيشنهادها ارايه و لايحه بودجه تقديم هيات رييسه شود، مي‌دانيم. رييس قوه مجريه ادامه داد: زمان همه اينها از نظر آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مشخص است وما هم تجربه كافي را داريم و در پنج و شش دوره مجلس اين كار را كرده‌ايم. روحاني اظهار كرد: نمايندگان اين روزها سرشان شلوغ است، «ليله القدر خير من الف شهر» بعد ازاين كه از انتخابات بازمي‌گردند، فرصت هست تا لايحه بودجه تصويب شود تا آخر سال كارها طبق معمول انجام شود. وي افزود: بر همين مبنا ممكن بود با سليقه‌هاي گذشته متفاوت باشد وهم برنامه و هم اسناد آن و هم لايحه و هم تبصره‌هاي دايمي كه پيش از اين به مجلس تقديم شده بود و هم تبصره‌هاي برنامه وهم لايحه بودجه 95، بودجه هم امسال سبك‌تر از سابق است چرا كه تبصره‌ها در گذشته تصويب شده ومجلس شوراي اسلامي زمان كوتاهي براي تصويب بودجه لازم دارد.
همه روابط ما با جهان بر مبناي برد- برد خواهد بود
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه امروز ما در دوران پسابرجام و پساتحريم قرار گرفته‌ايم، گفت: كار بسيار عظيم و بزرگي انجام شده است، اگر صدها و هزاران گوينده و نويسنده بخواهند درباره اين كاري كه در اين 30 ماه انجام شد، سخن بگويند، سخن زياد است، اينكه با شش قدرت جهاني درمورد اين پرونده پيچيده و سخت بين‌المللي حرف بزنيم، مذاكره كنيم و پاي ميز مذاكره بنشينيم، اولين بار در تاريخ ايران است. روحاني افزود: بعد و قبل از انقلاب هر چه مي‌خواهيد تاريخ ايران را ورق بزنيد، اين اولين بار در تاريخ ايران است كه ما در يك توافق بين‌المللي با قدرت‌هاي بزرگ قرار مي‌گيريم و موفقيت ما آنچنان است كه يك كشور در دنيا نتوانسته و نخواهد توانست كه بگويد ايران در اين معامله ضرر كرده است. وي خاطرنشان كرد: از آن روزي كه اين توافق شده است يعني از 23 تيرماه تا امروز كه توافق نهايي شده است، حتي آنهايي كه مخالف و ضد ما هستند و ضد اين توافق هستند، آنهايي كه در امريكا ضد اين توافق هستند، رژيم نامشروعي مانند اسراييل كه مخالف اين توافق است، برخي كشورهاي منطقه كه نگران و ناراحت از اين توافق هستند، آنها وقتي حرف مي‌زنند جوري حرف مي‌زنند كه ايران سر آنها كلاه گذاشته است، آنان هم مي‌گويند شش قدرت بزرگ ضرر كرده‌اند. وي تاكيد كرد: آنها كه دوست هم هستند معلوم است، به قول روساي كشورهايي كه تلفني در اين مدت با من صحبت كردند يا براي تبريك برجام به من نامه مي‌نوشتند، مي‌گويند برجام يك توفيق بين المللي و به نفع همه بود، آن حرفي كه از روز اول ما مي‌گفتيم برد- برد براي خيلي‌ها روشن نبود. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: بعد از برجام هم اين طور است، همه روابط ما با جهان بر مبناي برد- برد خواهد بود، اگر با همسايگان كار مي‌كنيم نمي‌خواهيم كلاه سر كسي بگذاريم، آن زمان كه كسي مي‌گفت مي‌خواهم كلاه سر كسي بگذارم گذشت، اگر هم كسي موفق شود كلاه سر طرف بگذارد، آن معامله به هم مي‌خورد، بعد از يك‌سال يا دو سال فرصت پيدا مي‌كنند كه آن را به هم بزنند.
كسي از اينكه چيزي را كه نياز داريم بخواهيم بخريم ناراحت نيست
روحاني تاكيد كرد: قراردادي مي‌تواند پايدار در مقام انصاف باشد كه برد- برد باشد، يعني منطقي و عادلانه و بر مبناي انصاف و بر مبناي احقاق حقوق مردم باشد، اگر بر اين مبنا باشد آن قرارداد پايدار مي‌ماند. وي تصريح كرد: ملت بزرگ ما با ايستادگي، مقاومت و احقاق حقوق هسته‌اي، رفع تحريم‌هاي غلط و ظالمانه كار بزرگ و عظيمي انجام داد، فكر نمي‌كنم كسي در كشور ما باشد از اينكه اقتصاد ما از حصر خارج شده ناراحت باشد، كسي در مملكت ما باشد از اينكه غل و زنجير در پاي اقتصاد بوده و ما توانستيم آن را‌برداريم ناراحت شود. رييس‌جمهوري همچنين گفت: فكر نمي‌كنم، كسي باشد از اينكه آنچه ما با دنيا در تبادل پولي، مالي و كالايي با قيمت ارزان‌تر هستيم تا بتوانيم در خدمت مردم قرار دهيم ناراحت باشد، فكر نمي‌كنم كسي از اينكه بانك‌هاي ما بتوانند فعال باشند، ناراحت باشد، كسي از اينكه بتوانيم حق خودمان را استيفا كنيم، نفتي را كه مي‌خواهيم بفروشيم ناراحت نيست، كسي از اينكه چيزي را كه نياز داريم بخواهيم بخريم ناراحت نيست. روحاني گفت: دهه فجر امسال بعد از 37 سال با موفقيت و پيروزي‌هاي ملي ديگري توام است كه باعث سرافرازي ملت و فضاي باز براي رقابت در اقتصاد منطقه‌اي و جهاني شده است.
اولويت‌هاي پسابرجام در ستاد اقتصادي دولت
روحاني افزود: البته ما بعد از برجام در ستاد اقتصادي براي اولويت‌هاي پسابرجام برنامه‌ريزي مي‌كنيم؛ در ستاد دكتر نوبخت حضور دارد كه در هفته‌هاي گذشته چند موضوع مهم را به تصويب رسانديم، يك جلسه در اين هفته به خاطر حضور وزرا در استان‌ها به مناسبت دهه فجر تعطيل شد كه آن را جبران مي‌كنيم. رييس‌جمهوري گفت: ما در برنامه هسته‌اي ناچار بوديم يكسري برنامه‌ها را ناقص يا غيرناقص عرضه كنيم و به صحنه بياوريم؛ امروز برنامه هسته‌اي ما يك برنامه قانوني است و همه دنيا نيز قبول دارند، در فناوري‌هاي نو ديگر نيز همينطور است و برنامه ما مشخص است. يك زماني مي‌خواستيم قطعه‌اي بخريم و نمي‌شد و ناچار بوديم سرمايه‌گذاري بزرگي كنيم تا قطعه را بسازيم. وي ادامه داد: اكنون فضايي است كه مي‌توانيم درست برنامه‌ريزي كنيم، آنچه لازم است بخريم، آنچه لازم است بفروشيم و آنچه لازم است توليد كنيم. شرايط امروز ما با ديروز و گذشته كاملا متفاوت است، امروز تعامل ما با دنيا؛ با 10 سال پيش، 20 سال پيش، 30 سال پيش و قبل از انقلاب كاملا متفاوت است. رييس‌جمهوري تصريح كرد: ما در مساله فسادمشكل داريم، بايد با فساد بجنگيم و مبارزه كنيم. تا فساد در كشور ما هست پيشرفت دلخواه و واقعي ايجاد نخواهد شد. وي ادامه داد: وقتي مي‌خواهيد توليد كنيد، يك دستگاه فاسدي هم كه نمي‌خواهم نام ببرم چگونه مي‌تواند كالاي قاچاق وارد كند، نمي‌گذارد كشور رشد كند. بايد جلوي فساد گرفته شود و بايد شرايط سيستم گمركي ما بهتر شود. روحاني با تاكيد براينكه شرايط بانك‌هاي داخلي خوب نيست، افزود: بايد بانك‌هاي ما احيا شوند. در دنياي امروز كسي سرمايه نقد ندارد كه بخواهد سرمايه‌گذاري كند. بايد از طريق بانك‌ها اين فعاليت انجام شود و بانك‌هاي ما كار بانكي انجام دهند، بنگاه‌داري كنند. پس بايد بانك‌هاي ما و سيستم ارزي كشور اصلاح شود و به سمت تك نرخي شدن ارز حركت كنيم.
انتقاد‌هاي دستگاه‌هاي نظارتي
وي خاطرنشان كرد: الحمدالله هرچه بخواهيد دستگاه نظارتي هست كه نشستند و فقط ايراد مي‌گيرند و هركاري كنيد مي‌گويند اين طرف آن كج بود و يا آن طرفش ايراد داشت. البته اصل دستگاه‌هاي نظارتي براي كشور لازم است اما به شرطي كه در چارچوب قانون عمل كنند و بگذارند كشور پيشرفت كند و به پيشرفت كشور كمك كنند. روحاني با تاكيد بر اينكه بايد پروژه‌هاي عمراني نيمه‌تمام را كه صرفه اقتصادي دارد به مردم واگذار كنيم، اظهار كرد: البته ممكن است در برخي موارد اين كار را نتوان انجام داد و دولت ناچار است آن را تكميل كند. وي تصريح كرد: البته در كنار آن بايد بخش پولي و مالي ما اصلاح شود و بايد بتوانيم مقررات را ساده كنيم. آنقدر مشكلات داريم مانند بروكراسي‌هاي پيچيده و به هم تنيده كه نمي‌گذارد مردم حركت كنند. اين زنجير فقط زنجير تحريم كه نيست بلكه بروكراسي هم يك زنجير است كه بايد يك روز پاره كرد. بنابراين همه ما بايد تلاش كنيم براي اينكه شرايط را براي فعاليت اقتصادي در كشور در شرايط جديد آماده كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون