• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3137 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي

بدرود بچه تهرون

  ناهيد مولوي/تهرون يكي از بچه‌هاي قديمي‌اش را از دست داد. چه كسي مرتضي احمدي را نمي‌شناسد‌؟ همه ما با صداي گرم و لحن شيوايش خاطره داريم، از كودكي تا بزرگسالي، مردي كه صدا پيشه روباه مكار بود، همان روباهي كه بارها «پينوكيو» را به دردسر انداخت، خواننده ترانه‌هاي ضربي كه يكي از خاطره‌انگيزترين ترانه‌هايش، ترانه عنوان‌بندي فيلم «حسن كچل» ساخته علي حاتمي بود. مردي كه استاد پيش پرده خواني بود و تمام همتش را گذاشت تا ترانه‌هاي لبه حوضي و ترانه‌هاي اصيل تهراني را به نسل امروز بشناساند. مرتضي احمدي در سال ۱۳۰۳ در جنوب تهران به دنيا آمد. براي تحصيل ابتدا به مكتب و سپس به دبستان منوچهري در ميدان گمرك رفت و بعد از آن به دبيرستان شرف و دبيرستان روشن رفت. اوايل پاييز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ براي نخستين بار پيش پرده‌خواني كرد و در نتيجه آن بازيگر تئاتر هم شد. مدتي بعد پدرش از فعاليت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بيرون كرد. مرتضي احمدي پس از مدتي همزمان با هنرپيشگي در راه‌آهن تهران به عنوان تعميركار استخدام شد.
 او براي نخستين بار به سبك بيات تهران در پيش پرده‌ها آواز خواند. احمدي در سال ۱۳۲۳ به راديو تهران (چندي بعد در راديو ايران و بعد از آن در راديو و تلويزيون ايران) به كار كردن پرداخت تا برنامه‌هاي كمدي اجرا كند. در دوره‌هاي مختلفي در راديو كار كرد. در نظرخواهي‌ از مردم در سال ۱۳۵۶ به عنوان محبوب‌ترين هنرپيشه راديو انتخاب شد.
عزت‌الله انتظامي، بازيگر باسابقه كشورمان كه از شنيدن خبر فوت احمدي بسيار متاثر شده درباره او به خبرآنلاين گفت: «مرتضي احمدي كسي بود كه تمام نكات ارزشمند قديمي را در كتاب‌ها و آثارش جمع مي‌كرد و بعد هم به چاپ مي‌سپرد. ما روي صحنه با هم خاطرات خيلي زيادي داشتيم و او سابقه بسيار درخشاني در تئاتر و سينما دارد.»
همچنين مرضيه برومند كه كارهاي مشتركي با مرتضي احمدي داشته در گفت گو با ايسنا گفت: آقاي احمدي يك شخصيت فرهنگي بودند كه با از دست دادن‌شان، يك فرهنگ را از دست داديم، بدون اينكه جايگزيني براي آن داشته باشيم. به همين دليل رفتن ايشان بيش از همه از منظر فرهنگي دردناك است.
زنده‌ياد مرتضي احمدي خواندن 400 ترانه ضربي را در كارنامه كاري خود ثبت كرد. اين هنرمند با سابقه توانست در دوران عمر با عزت خود چند كتاب تاليفي را هم در زمينه فرهنگ مردم تهران همچون «فرهنگ بر و بچه‌هاي ترون» و «پرسه در احوالات ترون و ترونيا» منتشر كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون