• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

غفوري‌‌فرد، صدر، بيات و سبحاني‌نيا به نهضت انصراف اصولگرايان «نه» گفتند

ليست‌هاي 2 و 3 اصولگرايان در راه

گروه احزاب|دست بحران به اين راحتي‌ها يقه جناح راست را رها نمي‌كند. آنها كه طي يك سال گذشته همه توان و تمركزشان را براي رسيدن به ائتلاف انتخاباتي به ميدان آورده بودند وتوانستند ليست انتخاباتي خود را زودتر از ديگرجريان‌هاي سياسي تنظيم كنند حالا بايد راه چاره‌اي براي كانديداهاي جامانده از ليست خود پيدا كنند كه با ارايه ليست‌هاي جديد انتخاباتي همه نقشه‌هاي‌شان را نقش بر آب نكنند. مديران جناح راست هرچند براي پيشگيري از اين اتفاق و اعلام رسمي ليست انتخاباتي خود امضاي همه كانديداهاي جريان خود پاي تعهدنامه كناره‌گيري از انتخابات در صورت نبودن در فهرست نهايي انتخاباتي‌شان را گرفته بودند اما خبرها حكايت از آن دارد كه برخي از اين كانديداهاي اصولگراي جامانده از ليست نهايي به اين راحتي‌ها دست از بازي انتخابات برنخواهند داشت.
نه هاشمي و غفوري‌‌فرد به نهضت انصراف
سيدمهدي هاشمي و محمد‌حسن غفوري‌‌فرد را بايد جزو نخستين كانديداهاي اصولگرايان دانست كه اعلام كردند از انتخابات انصراف نمي‌دهند. اين تصميم سيد مهدي هاشمي و غفوري‌‌فرد در حالي است كه كارگردانان اين جناح پيش از اين راهبرد «نهضت انصراف» را در اردوگاه اصولگرايان و براي نمايش حداكثري وحدت در ميان جريان خود دنبال مي‌كنند. اما محمد‌حسن غفوري‌‌فرد تنها چهره اصولگرايي نيست كه به نهضت انصراف اصولگرايان «نه» گفته است.
جبهه مستقلين انقلاب اسلامي؛ ليست دوم اصولگرايان
رفعت بيات يكي ديگر از اصولگرايان است كه روز گذشته اعلام كرد به همراه محمد‌حسن غفوري‌‌فرد و حسن سبحاني‌نيا ليست 30 نفره جداگانه‌اي براي انتخابات تهيه خواهند كرد. رفعت بيات در گفت‌وگو با ايلنا و در توضيح چرايي انتشار ليست مجزا از اصولگرايان براي انتخابات مجلس گفته است: «ما در پس بازي‌هاي جناحي و گروهي نبوده و نيستيم، چراكه معتقديم رفيق‌بازي‌ها و حزب‌بازي‌هاي برخي اشخاص در طول سال‌هاي حضور در مجلس باعث شده كه منافع مردم تحت‌الشعاع قرار بگيرد و اينها عملا نتوانستند در مجلس بخش اقتصادي را رونق ببخشند و بخش خصوصي را به درستي به سمت اقتصاد مقاومتي هدايت كنند. اين افراد پاسخگوي نياز مردم نبوده‌اند و نتوانستند درست قانونگذاري كنند و متاسفانه مسائل رانتي و فساد اقتصادي از ميان همين رفيق‌بازي‌ها در آمد و اكنون كشور را با مشكلات عظيم اقتصادي مواجه كرده است.» به گفته رفعت بيات ليست جديد اصولگرايان تحت عنوان نيروهاي مستقل انقلاب اسلامي منتشر خواهد شد.
نارضايتي شهاب‌الدين صدر و ليست سوم
اما ليست انتخاباتي نيروهاي مستقل انقلاب اسلامي تنها انشعاب ليستي اصولگرايان نيست چرا كه شهاب‌الدين صدر چهره شناخته شده اصولگرا هم تلاش دارد ليست انتخاباتي جداگانه‌اي تنظيم كند. صدر كه در انتخابات مجلس نهم هم ليست انتخاباتي‌اي را با عنوان ليست جبهه بصيرت و بيداري اسلامي «منتشر كرده بود پس از همه همراهي‌هايش با اصولگرايان از ليست نهايي اصولگرايان جاماند تا روز گذشته طي گفت‌وگويي با باشگاه خبرنگاران بر صحت و سقم برخي خبرها مبني بر تلاش وي براي ارايه ليست جداگانه مهر تاييد زده باشد. شهاب‌الدين صدر در همين رابطه گفته است: «ارايه ليست مستقل به ادامه رايزني‌ها با جبهه متحد و پايداري بستگي دارد.» نايب‌رييس دوم مجلس شوراي اسلامي گفت: آنچه تاكنون انجام شده، همفكري بيش از 25 گروه در كنار يكديگر براي ارايه نقطه نظرات خود به جبهه متحد و جبهه پايداري بوده است تا فعاليت بيشتري در جهت نزديك‌تر كردن جبهه‌هاي مختلف در گفتمان اصولگرايي داشته باشيم. سيدشهاب‌الدين صدر در اين گفت‌وگو گلايه خود از شوراي ائتلاف اصولگرايان را اعلام كرده و مي‌گويد: «آنچه تاكنون انجام شده، همفكري بيش از 25 گروه در كنار يكديگر براي ارايه نقطه نظرات خود به جبهه متحد و جبهه پايداري بوده است تا فعاليت بيشتري در جهت نزديك‌تر كردن جبهه‌هاي مختلف در گفتمان اصولگرايي داشته باشيم.»
تكذيب حداد عادل
اخبار ارايه ليست‌هاي جديد انتخاباتي در اردوگاه اصولگرايان در حالي منتشر شد كه غلامعلي حداد عادل، سخنگوي شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان در گفت‌وگو با تسنيم انتشار اين ليست‌ها را بعيد دانسته است. حداد عادل گفته است: ممكن است يك عده‌اي كه اصولگرا هستند در ليست‌هايي با نام اعتدال و حاميان دولت باشند، اما من پيش‌بيني نمي‌كنم كه يك ليست اصولگراي ديگري در جنب ليست ما شكل بگيرد. غلامعلي حدادعادل با اشاره به ليست ائتلاف اصولگرايان براي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: بناي ما اين است كسي كه در ليست ائتلاف است، در ليست جريانات سياسي ديگري كه اصولگرا نيستند، نباشد.
چه كساني جا ماندند؟
از سوي ديگر غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز طي گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد كه «كساني كه براساس خط‌مشي اصولگرايان تحت عنوان انحرافي تعريف مي‌شدند، اجازه حضور در ليست ائتلاف اصولگرايان نيافتند.» اشاره مصباحي‌مقدم از جريان انحرافي بي‌ترديد به چهره‌هاي نزديك به دولت سابق و شخص اسفنديار رحيم مشايي است. اين اظهارنظر مصباحي‌مقدم در حالي است كه سوابق غفوري‌‌فرد، سبحاني‌نيا، شهاب‌الدين صدر و رفعت بيات از نزديكي آنها به جريان انحرافي خبر نمي‌دهد.  مصباحي‌مقدم همچنين در گفت‌وگو با سايت خبري آريا وابسته به امير محبيان درباره پايبندي تشكل‌هاي اصولگرا به ليست 30 نفره اصولگرايان گفت: اصولگرايان ليست واحد دادند و ميثاق نامه‌اي ميان اصولگرايان امضا شد تا در صورتي كه در ليست 30 نفره اصولگرايان در تهران گنجانده نشدند، انصراف خواهند داد. خبرها هم حكايت از آن دارد كه تعدادي از اصولگرايان انصراف داده‌اند. اميدواريم ليست دومي از جبهه اصولگرايان براي انتخابات مجلس دهم ارايه نشود.
جدال درون جناحي اصولگرايان
انتشار خبر ارايه ليست جديد انتخاباتي با واكنش هم‌كيشان سياسي اين كانديداهاي اصولگرا روبه‌رو شد. تا جايي كه محسن كوهكن، نايب‌رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري اعتراض به نحوه تدوين ليست ائتلاف اصولگرايان را كاري غلط و مخالف موازين اصولگرايي دانست. كوهكن در گفت‌وگو با خبرآنلاين در واكنش به نحوه تدوين ليست ائتلاف اصولگرايان براي دهمين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي و حضور پررنگ جبهه پايداري و جبهه ايثارگران نسبت به ديگر تشكل‌هاي جناح اصولگرا گفت: وقتي خروجي يك مجموعه و گروه با همفكري و تفاهم يك ليست واحد مي‌شود، ديگر آناليز و بررسي درستي و غلطي نحوه گردآوري آن ليست، چندان كار صحيحي نيست، چرا كه اعضاي ائتلاف از ابتدا پيمان بسته بودند به قواعد كارجمعي پايبند باشند و در اين ليست نيز سعي شده است كه تمام سليقه‌ها پوشش داده شود. وي در مورد احتمال ارايه ليست‌هاي موازي از سوي اصولگرايان  در آستانه انتخابات اظهار كرد: كساني كه درصدد انجام چنين كاري باشند تحليل درستي از اوضاع ندارند و خودگرايي را به جمع‌گرايي و خردگرايي ترجيح مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون