• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

چگونه مي‌توان اصولگرايان را شكست داد؟

يك راي، 30 نام

 

احزاب| دو هفته ديگر در چنين روزي تكليف تعداد زيادي از كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي روشن شده است. حالا در فاصله‌اي حدودا 12 روزه تا انتخابات بايد راه‌هاي پيروزي بزرگ را شناخت و به مردم معرفي كرد. اصلاح‌طلبان پيروزي خود را در شكست رقيب نمي‌بينند اما خاصيت رقابت آن هم رقابتي مانند انتخابات اين است كه يك سوي ماجرا با كسب آراي مردم لقب پيروز به خود مي‌گيرد و يك سوي ديگر بازنده خواهد بود. با اين حال همه گروه‌هاي سياسي فارغ از هر مشي و مرامي برنده واقعي انتخابات را مردم مي‌دانند اما به هر حال نفس رقابت سياسي همين است.
آخرين دوره انتخابات مجلس در تهران ملاك نسبتا مناسبي براي ارزيابي پايگاه اجتماعي جريان اصولگراست. در طول 12 سال گذشته مجالس هفتم تا نهم دربست در اختيار جريان اصولگرا بوده و در هشت سال از اين 12 سال آنها دولت اصولگرا را هم در اختيار داشتند. اما آيا وضعيت معيشت مردم در اين دوران بهبود داشت؟ اين سوالي است كه روز جمعه 7 اسفند به آن پاسخ داده خواهد شد. ميزان مشاركت راي‌دهندگان تهراني و آراي منتخبين اصولگرا در اين سه دوره گوياي نكات عجيب ولي درس آموزي است. ميانگين مشاركت مردم تهران در انتخابات مجالس هفتم تا نهم ٣٦ درصد است. رقمي كه از يك سو نشان از تداوم قهر تهراني‌ها با صندوق دارد و از سوي ديگر نمايش‌دهنده پايگاه اجتماعي حداقلي جريان اصولگراست.
در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در تهران ١٨ نماينده با ٢٥٠ تا ٣٥٠ هزار راي به مجلس راه يافتند. معناي اين گزاره اين است كه اگر شهروندان تهراني همچنان بخواهند از امكان حضور پاي صندوق راي و استفاده از اين فرصت بي‌رغبتي نشان دهند 18 اصولگرا با راي كمتر از 350 هزار تهراني بيش از 10 ميليون نفر را نمايندگي مي‌كنند. آيا در اين 350 هزار راي تفكر و سليقه اكثريت شهروندان تهران لحاظ شده است؟
با گسترش بازه آراي نمايندگان تهران به 600 هزار راي در مي‌يابيم 26 نماينده اصولگرا راهي مجلس شده‌اند. تهران 11 ميليون نفري در مجلس شوراي اسلامي 26 نماينده با راي كمتر از 600 هزار نفر دارد.
اگر اين رقم را به يك ميليون نفر افزايش دهيم 29 نماينده اصولگراي تهران در آن جاي مي‌گيرند و اين يعني يك دهم مردم تهران و چيزي حدود كمتر از يك‌پنجم واجدين شرايط.
در ميان اصولگرايان تهراني مجلس نهم تنها غلامعلي حداد عادل بود كه توانست با راي يك ميليون و 96 هزار شهروند راهي مجلس شود.
حال اگر در ميان بيش از پنج ميليون تهراني واجد حق راي، تنها يك ميليون و 200 هزار نفر ليست 30 نفره ارايه شده توسط اصلاح‌طلبان را در برگه راي بنويسند حتي سرليست اصولگرايان هم از رسيدن به مجلس باز مي‌ماند.
رمز موفقيت در انتخابات مجلس همين است. حضور حداكثري و نوشتن نام هر 30 كانديداي فهرست انتخاباتي مي‌تواند سرنوشت انتخابات را تغيير دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون