• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3465 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ بهمن

پرسش روز: چرا بايد در انتخابات مجلس شركت كرد؟

قهر از انتخابات خواست جريان تندرو
عبدالله ناصري٭

شرايط فعلي اصلاح‌طلبان به‌گونه‌اي نيست كه بگوييم در سراسر كشور نامزدي نداريم. در برخي حوزه‌ها نامزدهاي تاييد صلاحيت‌شده‌اي هستند كه مي‌توان روي آنها حساب كرد. جريان اصلاحات معتقد است تضمين حفظ جمهوريت نظام با صندوق راي امكان‌پذير است. اگر در انتخابات مشاركت نكنيم عملا عدم پايبندي و باورمان به جمهوريت نظام را نشان داده‌ايم. بنابراين اين تنها راهي است كه وجود دارد و اصلاح‌طلبان از اين طريق مي‌توانند اعتقادشان را علاوه بر اسلاميت به جمهوريت نظام نشان دهند. با وجود تنگناها، محدوديت‌ها و ردصلاحيت‌ها گفته‌ايم كه با حضور لايه‌هاي مختلف در انتخابات شركت مي‌كنيم. از همان ابتدا نيز كف و سقفي از مطالبات‌مان را مشخص كرديم. كف خواسته اين بود كه تندرو‌ها وارد مجلس نشوند. تا الان نيز اصلاح‌طلبان در راه رسيدن به اين خواسته گام‌هاي موفقيت‌آميزي برداشته‌اند. در فرآيند انتخابات به‌طور طبيعي در هر حوزه‌اي كه نامزد اصلاح‌طلب يا اعتدال‌گراي مناسبي باشد كه بتوان از او حمايت كرد، از اين كار دريغ نمي‌كنيم. همچنين در صورتي كه نامزد اصلاح‌طلب داشته باشيم، ليست رسمي خواهيم داد. قهر اصلاح‌طلبان يا عدم شركت در انتخابات خواست جريان تندرو رقيب است. اگرچه در گذشته گاهي شاهد بوديم كه اصلاح‌طلبان ليست رسمي ندادند اما از مجلس هشتم به بعد تصميم اصلاح‌طلبان اين بوده كه به طور جدي تحت هر شرايطي ليست دهند و در انتخابات شركت كنند. در اين انتخابات اصلاح‌طلبان توانمندي خوبي از خود نشان دادند و با وجود اينكه تقريبا تمام چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحيت شدند اما حضور فعالي در اين انتخابات خواهند داشت. اين را مردم و طرفداران اصلاحات بايد بدانند كه هميشه با وجود مشاركت حداكثري است كه اصلاح‌طلبان پيروز انتخابات هستند. بنابراين ما بايد تحت هر شرايطي در انتخابات شركت كرده و پاي صندوق برويم.
٭عضو بنياد باران

 

فصل تازه حضور
الياس حضرتي٭

به فاصله كوتاهي پس از پيروزي بزرگ ملت ايران در پايان مساله هسته‌اي حالا در آستانه اتفاقي مهم قرار داريم و كمتر از دو هفته ديگر ملت بزرگوار ايران پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند و منتخبين خود را براي دو مجلس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي معرفي مي‌كنند. اگر چه در مسير رسيدن تا امروز تلخي‌ها و گلايه‌هاي ريز و درشتي براي ما به جا ماند اما حالا جاي سخن از آن تلخي‌ها نيست. ما در غياب چهره‌هاي خدوم و پرتلاشي كه مي‌توانستند مجلسي در تراز و شان ملت ايران بسازند باز هم در صحنه مانده‌ايم و چهره‌هايي را برگزيديم كه توانمندي و تخصص‌شان نياز به ضمانتنامه ندارد.  اين وظيفه‌ همه ما است كه به خاطر كشور و روي كار آمدن مجلسي خردورز، اصلاح‌طلب و اعتدال گونه حضوري حداكثري و پرشور در هفتم اسفند داشته باشيم. ما مي‌دانيم رمز پيروزي انقلاب و اعتلاي نظام‌مان همين حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي است. ملتي كه نه جنگ و نه تحريم آنها را از نظام‌شان نااميد نكرد و اميدوارانه زيستند تا فصل روشن ديگري در تاريخ ايران بزرگ بسازند.
در منطقه بحران زده خاورميانه كه نزاع‌هاي خونين تكفيري‌هاي دست پرورده حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي روز به روز دامنه بيشتري گرفته است، كشور ما از چنين آسيب‌هايي در امان مانده و پشتوانه مردمي اين نظام باعث شده تا هيچ قدرتي نتواند چشم طمع به اين خاك داشته باشد.
درست در همين شرايط بحراني، ما بايد دوباره پاي صندوق‌هاي راي حاضر شويم و اين‌بار انتخاب‌مان به گونه‌اي باشد كه پرچم افراط را از سر در مجلس شوراي اسلامي‌برداريم وعلم خردورزي و توجه به منافع ملي را بر دوش نمايندگاني بگذاريم كه مي‌خواهند با «اميد و آرامش» رونق اقتصادي بيافرينند و كمك حال دولتي باشند كه بي‌گمان مظلوم‌ترين دولت تاريخ جمهوري اسلامي است.
٭عضو  شوراي مركزي حزب اعتمادملي

 

پشتوانه راي بالا به ليست اصلاح‌طلب
رسول منتجب‌نيا٭

اصل شركت در انتخابات يك امر طبيعي بلكه ضروري است. به لحاظ اينكه مردم بايد در سرنوشت خود مستقيما دخالت كنند و مظهر دخالت مردم، حضور پاي صندوق راي است. جناح‌هاي مختلف از جمله جناح راست و افراطي درصدي از آرا را در اختيار دارد؛ كمااينكه اصلاح‌طلبان نيز درصد بيشتري از آرا را دارند. بخش قابل‌توجهي از مردم كه معمولا آنها را صاحبان راي خاكستري مي‌نامند امروز تمايل به اصلاحات دارند و منتظر هستند تا فرصتي پيش آيد كه بتوانند نظر خودشان را اعلام كنند. اگر آنها وارد صحنه شوند، اصلاح‌طلبان برنده ميدان هستند. در غير اين صورت جناح‌هاي مختلف مي‌توانند راي اصلاح‌طلبان را بشكنند يا متزلزل كنند. بنابراين رمز پيروزي اصلاح‌طلبان در مشاركت فعال و گسترده مردم است. از اين جهت همه ما تاكيد داريم كه مردم حضور فعال داشته باشند. البته در شرايط فعلي اغلب چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحيت شده‌اند اما اين دليل نمي‌شود كه اصلاح‌طلبان در صحنه حضور نداشته باشند و ميدان را براي رقيب خالي بگذارند. در حدي كه بتوانيم فهرست‌هايي را از كانديداهاي تاييدصلاحيت‌شده تعيين كرده و در اختيار مردم قرار مي‌دهيم. مردم در صورتي كه حضور گسترده در انتخابات داشته باشند و كانديداهاي اصلاح‌طلب را با راي بالا به مجلس بفرستند، هم آگاهي و اثرگذاري خودشان را نشان مي‌دهند و هم مانع ورود جريان‌هاي تندرو و غيرمردمي به خانه ملت مي‌شوند. بنابراين ما بيشترين تمركز خود را بر لزوم مشاركت حداكثري مردم در انتخابات پيش رو مي‌گذاريم و اجازه نمي‌دهيم كساني كه به دليل منافع جرياني خودشان به دنبال مشاركت كم مردم هستند در اين انتخابات به پيروزي برسند. مشاركت بالاي مردم مي‌تواند پشتوانه بسيار خوبي براي نظام باشد و در شرايطي كه بعد از اجراي برجام چشم‌ها به ايران دوخته شده است بايد با مشاركت بالا در انتخابات بار ديگر شرايط كشور در عرصه بين‌المللي را ارتقا دهيم.
٭قائم‌مقام حزب اعتماد ملي

 

مسير توسعه از شاهراه انتخابات مي‌گذرد

مجيد فراهاني٭

اصلاحات يك جريان عميق تاريخي و متعلق به مردم است. اين جريان در طول زيست خود با ايجاد محدوديت و حذف هرگز از بين نرفته و نخواهد رفت. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه مردم به تحول و اصلاح گرايش بيشتري دارند و هر جا كه مردم و اصلاحات همسو عمل كرده‌اند و مردم حمايت كرده‌اند نيز پاسخ مثبت گرفته‌اند. هرجا كه اين‌طور نبوده مردم آسيب ديده‌اند. در طول اين سال‌ها مشاهده كرديم كه ميزان آگاهي مردم بالا رفته است و خردگرايي در ميان مسوولان و مردم به وجود آمده است. جريان تحول‌خواه اساسا به خشونت اعتقادي ندارد و مبارزه و رقابت پارلماني را از طريق صندوق راي دنبال مي‌كند. صندوق راي و شركت در انتخابات مهم‌ترين رويكرد اصلاح‌طلبان براي تداوم فرآيند توسعه كشور است. اصلاحات رويكرد دموكراتيك را برگزيده كه مسير توسعه را از شاهراه انتخابات مي‌داند. اصلاحات به معناي ذاتي خود نمي‌تواند با صندوق راي قهر كند يا انتخابات را ناديده بگيرد. از طرفي اصلاح‌طلبان نسبت به مشكلات كشور احساس تعهد مي‌كنند و نمي‌توانند در مواجهه با مشكلات بي‌شماري كه امروز گريبانگير كشور شده است بي‌تفاوت باشند. اگرچه مسير فعلي اصلاح‌طلبان پرفراز و نشيب است و متاسفانه تلاش شده تا حضور مردم انتخابات آينده تحت‌تاثير قرار بگيرد اما نهايتا اگر قرار است با شيوه مسالمت‌آميز براي ساختن كشورمان تلاش كنيم راهي جز حضور در انتخابات و فعاليت سياسي با حركت آهسته و پيوسته نداريم. بايد به كساني كه رفتارهايي داعش‌گونه در مجالس هفتم، هشتم و نهم داشتند، نه بگوييم و نگذاريم آنهايي كه زمينه را براي فشار به ملت فراهم كردند دوباره راهي مجلس شوند و همان راه پيشين را طي كنند.
٭دبيركل حزب نداي ايرانيان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون