• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

ايران دروازه ورود به اروپا مي‌شود

گاردين طي گزارشي نوشت: با ورود يك قطار باري از چين به ايران كه مسير 10399 كيلومتري را كمتر از 14 روز و يك ماه كمتر از مسير دريايي پيمود، احياي جاده ابريشم گامي به پيش رفت. محموله‌اي به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي احياي راه‌ باستاني ابريشم، يك مسير تجاري ترنس- ايشين كه شرق را به اروپا و درياي مديترانه متصل مي‌كند، با قطار از چين به ايران رسيد. اين قطار با 32 كانتينر روز دوشنبه به تهران رسيد و 14 روز زمان برد تا مسير 6462 مايلي (10399 كيلومتري) از استان چجيانگ در شرق چين و گذشتن از قزاقستان و تركمنستان را بپيمايد. اين مسير يك ماه كمتر از مسير دريايي از شانگهاي تا بندرعباس زمان مي‌برد. مقامات ايراني تصريح كردند هدف نهايي اين است كه اين خط آهن تا اروپا توسعه يابد و ايران در اين قاره به موقعيت كليدي دست مي‌يابد. اين قطار كه از «ايوو» قطب تجاري چجيانگ حركت كرده است، به‌طور متوسط روزانه بيش از 700 كيلومتر طي كرده است. محسن پورسيد آقايي، رييس شركت راه‌آهن ايران گفته است: «كشورهاي حاشيه جاده ابريشم تلاش مي‌كنند تا اين مسير تجاري باستاني را احيا كنند... ورود اين قطار به تهران در زماني كمتر از دوهفته، دستاوردي بي‌سابقه است. اين قطار از ترانزيت كاميون و جاده‌اي، پيش افتاده است و اين يك مزيت بزرگ آن است. »
به نوشته اين گزارش، چين، بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران است. روابط تجاري دو كشور با وجود يك دهه تحريم‌ ايران كه ماه گذشته لغو شد، همچنان ادامه يافته است. شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين ماه گذشته به تهران سفر كرد. دو كشور توافقي براي تقويت روابط تجاري دو كشور طي يك دهه آينده به ارزش 600 ميليارد دلار (420 ميليارد پوند) به امضا رساند. به نوشته گاردين، جاده ابريشم احيا شده شامل مسير ريلي و دريايي است كه بخشي از استراتژي توسعه اقتصادي «يك مسير، يك جاده» (One Belt, One Road) چين است. كشتي پرارين، كشتي كانتينربر ايران، ماه گذشته به گوانگشي در جنوب چين رسيد و 978 كانتينر از تعدادي از كشورهاي واقع در مسير دريايي را تخليه كرد. ايران به لحاظ استراتژيك در خاورميانه واقع شده است كه مرزهاي مشتركي با 15 كشور و كانال دريايي در سواحل شمالي و جنوب غربي دارد. با توجه به دسترسي ايران به مسيرهاي پهناور ارسال كالا كه خاورميانه را به اروپا متصل مي‌كند، ايران براي چين كشوري است كه مي‌تواند نقش مهمي در جاده ابريشم جديد بازي كند.
در اكتبر سال 2014، يك قطار لوكس به سبك «اورينت اكسپرس»، قطار مسافربري براي مقاصد طولاني، از بوداپست وارد زنجان شد. اين نخستين‌باري بود كه يك قطار خصوصي اروپايي اجازه يافت كه وارد خاك ايران شود. قيمت سفر دوهفته‌اي با قطار لوكس عقاب طلايي دانوب به ازاي هر نفر 8695 پوند تا 13995 پوند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها