• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3468 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ بهمن

گفت‌وگو با داليبور كارواي درباره اجرايش در سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر

موسيقي خوب مثل غذاي خوب است

اجراي همراه با اركسترسمفونيك تهران را دوست داشتم

داليبور كارواي براي نخستين‌بار تير ماه امسال به ايران آمد و با اركستر سمفونيك تهران به رهبري علي رهبري به اجرا پرداخت. او در روند برگزاري بيست‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر براي دومين‌بار به دعوت علي رهبري به تهران آمده و در اين دوره از جشنواره به عنوان سوليست با اركستر سمفونيك تهران روي صحنه رفت. او همچنين يك اجراي مستقل نيز در قالب دوئت ويولن و پيانو در همراهي با بهنام ابوالقاسم برگزار كرد. داليبور كارواي نوازنده اهل اسلواكي كه تحصيلات عالي خود را در هنرستان موسيقي همراه پروفسور «بوهاميل» در سال 1999 فراگرفته در زمينه اجراي ويولن تاكنون برنده جوايزي چون «جايزه اجلاس نوازندگان جوان در كوردبا 1996»، «جايزه يورو ويژن براي موسيقيدان جوان 2002»، «مقام اول رقابت‌هاي تيبور وارگا 2003»، «جايزه تريبون بين‌المللي تفسير استعدادهاي درخشان جهان 2005» و «جايزه رقابت‌هاي ديويد اويستريك در مسكو 2008» شده است. اين نوازنده چيره‌دست ويولن در سال 2013 كنسرتي را براي «پرنس چالرز» در ولز در كاخ ويندسور با همراهي «امتيس لاو روسترو پوويچ» اجرا كرده و بارها دعوت آكادمي بين‌المللي سوييس، «سي جي اوزارا» را پذيرفته است. در سال 2009، او داراي جايزه افتخار تفسير هنر اسلواكي از وزير فرهنگ جمهوري اسلواكي براي دستاوردهاي عالي هنري و اجراهاي موفق بين‌المللي خود شده و در سال 2011 بنياد تاترابانكا جايزه «جوان خلاق» را در زمينه موسيقي به او اعطا كرد. كارواي در طول فعاليت موسيقايي خود به عنوان تكنواز با رهبران اركسترهاي مشهوري همچون «ليف سيگرستام»، «آيون مارين»، «هيروايكي ايواكي»، «ياپ ون تئوايدن»، «مارك يونوفسكي»، «علي رهبري»، «رومن كوفمن»، «بنجامين والفيش»، «آندره لنارد»، «اوليور دوناني» و «ليس وروفسكي» بوده است. او با اركسترهاي بسياري همچون «راديو اركستر سمفونيك برلين»، «اركستر مجلسي انگلستان»، «كامراتا سالزبورگ»، «اركستر گروهي كانازاوا»، «فيلارمونيك چك»، «اركستر تئاتر ملي ماينهايم»، «راديو اركستر سمفونيك وين»، «اركستر مجلسي وين»، «اركستر خلدرلاند»، «اروپايي‌هاي لوكزانبورگ»، «فيلارمونيك اسلواكي»،
«راديو اركستر سمفونيك اسلواكي» و «اركستر سمفونيك تهران» اجرا داشته است.
  شما براي نخستين‌بار در جشنواره موسيقي فجر اجرا داشتيد، چقدر از اين جشنواره شناخت داريد؟ آيا قبل از آمدن به ايران، اين فستيوال را مي‌شناختيد يا اينكه در ايران با آن آشنا شديد؟
آقاي رهبري درباره اين فستيوال با من صحبت كرده بودند، بنابراين من اين فستيوال و بخش موسيقي كلاسيك آن را مي‌شناختم و واقعا خوشحالم كه اينجا هستم و دو تا اجرا نيز انجام دادم. يكي از اجراهاي من با اركستر سمفونيك تهران و در همراهي با آقاي رهبري بود و ديگري نيز يك اجراي مستقل بود كه با بهنام ابوالقاسم پيانيست خوب ايراني روي صحنه رفتم.
  نظرتان درباره جشنواره موسيقي فجر چيست؟ آيا توانستيد اجراهاي ديگر هنرمندان خصوصا ايراني‌ها را ببينيد؟
من فقط اين جشنواره را به اسم مي‌شناختم و هيچ‌وقت اجراهاي آن را نديده بودم. در مدتي كه اينجا بودم دايم مشغول تمرين براي دو تا كنسرتم بودم اما خيلي اميدوارم بتوانم در مدتي كه در ايران هستم اجراهاي ديگر هنرمندان را ببينم و موسيقي ايران را بشنوم.
 چقدر از موسيقي سنتي ايران شناخت داريد؟ آيا قبل از آمدن به ايران به‌واسطه اجراهاي هنرمندان ايراني در كشورهاي مختلف آن را شنيده بوديد؟
من خيلي اين موسيقي را كه مختص ايران است نمي‌شناختم اما برنامه‌اي براي اجرا در فستيوال موسيقي فجر با آقاي رهبري داشتم كه نوازنده‌اي در اركستر با ما ساز مي‌زد و سازش شبيه فلوت بود. به من گفتند اين ساز نامش ني است كه يك ساز كاملا سنتي ايران محسوب مي‌شود. اين ساز و صدايش براي من خيلي زيبا و جالب بود و از آن اجرا بسيار لذت بردم.‌اي كاش اين اركستر با همين اجراها كه سازهاي ايراني مثل ني در آن نواخته مي‌شود فقط در ايران كنسرت ندهد. من اميدوارم اين اركستر در كشورهاي ديگر اجرا داشته باشد و همين اثر را بنوازد چراكه از نظر من اين اثر
(نينوا حسين عليزاده) و ني‌نوازي در آن بسيار جالب بود.
  شما براي دومين‌بار براي اجرا به ايران دعوت شديد كه هم با اركستر كار كنيد و هم يك اجراي مستقل داشته باشيد. در واقع اين دومين اجراي شما با اركستر سمفونيك تهران محسوب مي‌شود، نظرتان درباره اين اركستر چيست؟
من شناختي از اركستر سمفونيك تهران نداشتم و فقط از طرف آقاي رهبري آن را شناختم و با آن آشنا شدم و در نهايت دو اجرا با اين اركستر خوب برگزار كردم. من با آقاي رهبري در اسلواكي اجرا داشتم و ايشان درباره فرهنگ و هنر و اركستر ايران براي من صحبت كردند و به من پيشنهاد دادند كه اگر دوست داريد مي‌توانيد براي اجرا به ايران بيايي. در واقع ايشان مرا به اجرا با اين اركستر دعوت كردند و من نيز با كمال ميل پذيرفتم و من واقعا خوشحالم براي آمدن و ديدن ايران و اجرا با چنين اركستري به ايران آمدم. در اينجا همه‌چيز خوب بود و نوازندگان اركستر با وجود اينكه مرا نمي‌شناختند همگي رفتار دوستانه‌اي با من داشتند.
در مورد دو باري كه با اركستر سمفونيك تهران اجرا داشتم بايد بگويم كه واقعا اتمسفر اركستر بسيار خوب است، همه اعضا رفتار دوستانه‌اي دارند و براي اجرايشان خيلي تلاش مي‌كنند و همگي خيلي سخت ساز مي‌زنند. بعد از آمدنم به ايران و تهران چيزهاي خوبي از مردم ديدم. من اجراي زيادي با اركسترهاي مختلف دنيا داشتم، اما اينجا اتمسفر به‌خصوصي بين مردم وجود دارد و آنها واقعا از موسيقي لذت مي‌برند و اين نكته بسيار مثبت و خوبي است.
نوازندگان اركستر بسيار بااستعداد هستند و خيلي خوب ساز مي‌زنند و تلاش مي‌كنند، اما به‌نظرم فقط اينها مهم نيست بلكه معلم و رهبر خوب داشتن هم براي اركستر مفيد است. به عقيده من حضور آقاي رهبري در اينجا كه تجربه بسيار خوبي دارند كمك زيادي مي‌كند.
  شما به عنوان سوليست ويولن با اركسترهاي مختلفي در سراسر دنيا كار كرديد، اركستر سمفونيك تهران را در مقايسه با ديگر اركسترهاي دنيا در چه جايگاهي مي‌بينيد؟
نمي‌توان گفت كدام اركسترها بهتر هستند. مثل اين است كه بگوييم كدام بازيكن فوتبال خوب است. هركدام جايگاه خودشان را دارند. به نظر من جايگاه اركسترسمفونيك تهران خيلي خوب است چرا كه خيلي خوب كار مي‌كنند، همه جوان و با استعداد هستند و موسيقي را خوب مي‌دانند و خوب هم اجرا مي‌كنند. به طور كلي مي‌توانم بگويم كه خيلي خوب هستند و من اجرا با آنها را دوست داشتم.
  شما دو كنسرت در تهران داشتيد؛ يك اجرا با اركستر سمفونيك تهران و اجراي ديگر در قالب دوئت ويولن و پيانو با پيانسيت ايراني آقاي ابوالقاسم. خودتان كدام يك را بيشتر دوست داشتيد؟ و كدام اجرا در ايران به شما انرژي بهتري داد؟
اين دو كاملا متفاوت بودند. يك اجرا در تالار بزرگ و كاملا اختصاصي با اركستر سمفونيك در جايگاه سوليست و اجراي ديگري در تالار رودكي. تالار وحدت بزرگ‌تر از تالار رودكي است و اين دو فضاي كاملا متفاوتي با هم دارند. من با پيانيست ايراني دونوازي داشتم و با اركستر سولونوازي كردم كه اين دو براي من خيلي متفاوت است و هركدام برايم لذتي خاص داشت ولي در كل احساس دو صحنه برايم تفاوت داشت.
  درباره موسيقي خودتان و كشور اسلواكي صحبت كنيد؟ شما بيشتر چه موسيقي‌هايي از كشورتان را براي اجرا انتخاب مي‌كنيد؟
موسيقي من مختص به خودم نيست. البته فقط محدود به موسيقي كلاسيك نيستم. من دوست دارم همه نوع موسيقي را اجرا كنم، چون همه سبك‌ها را دوست دارم. در واقع من براي اجراهايم انتخاب و سعي مي‌كنم آن چيزي كه كيفيت بهتري دارد را بنوازم، چراكه معتقدم موسيقي خوب مثل يك غذاي خوب است كه بايد به مردم ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها