• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

رييس كل بانك مركزي:

اسكناس شب عيد تامين است

رييس كل بانك مركزي گفت: باتوجه به انضباط پولي كه در سال‌هاي گذشته برقرار كرديم و هيچ شكايتي دريافت نكرديم، برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته به گونه‌اي است كه اسكناس شب عيد به موقع در دسترس همه قرار خواهد گرفت.
ولي‌الله سيف درخصوص شرايط اقتصادي كشور گفت: جهت‌گيري‌ها شرايط اقتصادي كشور را مثبت نشان مي‌دهد و با اقدام‌هايي كه در شش ماه گذشته انجام گرفته، شرايط مثبت‌تر شده است.
وي ادامه داد: در بحث بانكداري بدون ربا كه سود علي الحساب به عنوان مبنا وجود دارد، باتوجه به شرايط اقتصادي و بازده مورد انتظار، نرخ تسهيلات عقود اسلامي كاهش يافته است.
رييس كل بانك مركزي گفت: اقتصادي كه تورم 40درصدي دارد، سرمايه‌گذار آن يك انتظار دارد و اقتصادي كه داراي تورم كمتر از 13 درصد باشد انتظار ديگري را خواهد داشت، بنابراين بانك‌ها نمي‌توانند رقم درشت‌تري تقبل كنند و به اين نتيجه رسيدند به سمت كاهش نرخ سود بانكي حركت كنند. سيف گفت: به نظر مي‌رسد اين اقدام از اول اسفند اجرايي و زمينه براي كارايي بيشتر در بخش توليد فراهم شود.
وي در خصوص آثار مثبت رشد اقتصادي در چند ماه آينده گفت: پيش‌بيني‌ها براي سال آينده مثبت است و همان‌طور كه سازمان‌هاي بين‌المللي نيز پيش‌بيني كرده‌اند رشد اقتصادي ايران در سال آينده به بيش از پنج درصد و حتي تا هفت درصد افزايش خواهد يافت.
رييس كل بانك مركزي درخصوص عملياتي شدن سوييفت در بانك‌ها نيز گفت: در تمام بانك‌هاي كشور آخرين مراحل راه‌اندازي سوييفت انجام شده و يك سوءتفاهمي در مطبوعات مطرح بود كه گفته مي‌شد بانك مركزي به سوييفت متصل شده اما مخابره نشده است.
سيف اضافه كرد: سوييفت مراحل خود را داشت و در ابتدا بايد سازمان سوييفت بين‌المللي ايران را متصل مي‌كرد كه اين اتفاق در 10 روز گذشته صورت گرفت و بانك‌هاي داخلي نيز اقدام‌هاي نرم افزاري را انجام دادند و حمايت بانك مركزي منجر شد از روز شنبه (23 بهمن ماه) تك‌تك بانك‌ها سوييفت را مخابره كنند. وي در‌خصوص انجام ال سي در بانك‌ها نيز توضيح داد: ال‌سي‌ها در كل شبكه بانكي توسط شبكه سوييفت عمل مي‌كنند و بعد از اجراي برجام بانك‌هاي غيرتحريمي مي‌توانستند ال سي را انجام دهند و در حال حاضر نيز تمام بانك‌ها مجهز به مكانيزم پيام رسان هستند.
رييس كل بانك مركزي درباره وضعيت موسسات مالي غيرمجاز گفت: بانك مركزي مكلف است از فعاليت اين موسسه‌ها جلوگيري كند و در اين زمينه حمايت‌هاي قانوني خوبي هم داريم و در لايحه برنامه ششم توسعه هم اين موضوع تقويت شده است.
سيف افزود: دغدغه اصلي بانك مركزي توجه به منافع سپرده‌گذاران در موسسه‌هاي غيرمجاز است، اگر چه اين اقدام آنان محل ايراد است اما بدان معني نيست كه بي‌توجه نسبت به آن برخوردكنيم، بنابراين راهكاري انتخاب كرديم تا لطمه‌اي به سپرده‌گذاران وارد نشود. وي ابراز اميدواري كرد چنين موسساتي ديگر شكل نگيرد و با همكاري نيروي انتظامي و دستگاه قضايي مطمئن هستيم در آينده چنين موسساتي پديد نخواهند آمد.
رييس كل بانك مركزي درباره فعاليت بانك‌هاي خارجي در كشور نيز گفت: اقبال خوبي از سوي برخي بانك‌هاي بين‌المللي صورت گرفته است. براي تاسيس بانك خارجي سه سطح وجود دارد كه دفتر نمايندگي، راه‌اندازي شعبه و خريد سهام بانك است. سيف با بيان اينكه در اين زمينه تقاضاهايي از بانك‌هاي اروپايي، همسايگان و كشور چين داشته‌ايم كه در حال بررسي است، توضيح داد: با توجه به محدوديت قانوني، بانك‌هاي خارجي تنها مي‌توانند 40 درصد سهام بانك داخلي را خريداري كنند و آن هم بايد پس از بررسي‌هاي بانك مركزي و صدور مجوز لازم انجام شود.
وي افزود: در صورتي كه بانك‌هاي خارجي در مناطق آزاد اقدام به راه‌اندازي كنند مي‌توانند صددرصد سهام بانك را در اختيار داشته باشند كه پس از بررسي‌هاي بانك مركزي و صدور مجوز مي‌توانند اقدام به راه‌اندازي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون