• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

زير ذره‌بين اقتصاد

تكذيب حذف يا كاهش تعرفه واردات روغن خام |سازمان توسعه تجارت در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: خبرهايي كه در مورد واردات روغن خام يا دانه‌هاي روغني در رسانه‌ها منتشر و واردات آن را بدون محدوديت اعلام كرده‌اند، بي‌پايه است و تكذيب مي‌شود. در اطلاعيه سازمان توسعه تجارت آمده است، از آنجا كه هرگونه كاهش و افزايشي در نرخ تعرفه‌هاي وارداتي به مصوبات هيات دولت نياز دارد و اين سازمان در اين زمينه اختياري ندارد، لذا تاكيد مي‌شود كه هيچ تغييري در نرخ تعرفه واردات روغن خام و دانه‌هاي روغني صورت نگرفته و همچنان واردات اين اقلام به روال سابق انجام مي‌شود. اطلاعيه سازمان توسعه تجارت در حالي منتشر شده است كه برخي رسانه‌ها حذف مجوز وزارت جهاد كشاورزي در ثبت‌ سفارش واردات دانه‌هاي روغني را به معناي عدم محدوديت در واردات و صفر شدن تعرفه آن قلمداد كرده‌اند. سازمان توسعه تجارت تاكيد كرد: وظيفه اين سازمان تسهيل تجارت و حذف موانع دست‌وپاگير است به همين دليل با بررسي‌هاي صورت گرفته و براي جلوگيري از افزايش قيمت روغن نباتي مصرفي مردم مقرر شد بر اساس ماده 103 قانون برنامه پنجم توسعه، يكي از اسناد غيرضروري كه در مسير واردات روغن خام مورد نياز براي توليد انواع روغن نباتي وجود دارد، حذف شود. بر اساس اطلاعيه سازمان توسعه تجارت، حذف برخي مجوزها از روند واردات روغن خام ارتباطي به واردات دانه روغني ندارد و حمايت از نظام توليد داخل كماكان از طريق نظام تعرفه‌اي در بخش‌هاي مختلف صورت مي‌پذيرد.

آمادگي برزيل براي حذف دلار از مبادلات تجاري با ايران|وزير بازرگاني برزيل به رويترز گفت: اين كشور با هدف دور زدن تحريم‌هاي امريكا عليه تهران، براي مبادلات تجاري شامل فروش هواپيما، خودرو و ماشين‌آلات به ايران دريافت پول به يورو و ارزهاي ديگر را قبول خواهد كرد. آرماندو مونتيرو، نخستين مقام دولتي برزيلي است كه تاييد مي‌كند اين كشور امريكاي لاتين پرداخت پول به ارزهاي ديگر شامل يورو را از ايران مي‌پذيرد زيرا ايران به دليل تحريم‌ها اجازه ندارد از سيستم مالي امريكا براي انجام مبادلات تجاري استفاده كند.  

چراغ سبز براي افزايش تعرفه واردات فولاد|افزايش توليد فولاد ايران به 55 ميليون تن تا 10 سال ديگر در حالي برنامه‌ريزي شده است كه هم اكنون توليدكنندگان فولاد از پايين بودن تعرفه‌هاي واردات اين محصول مي‌نالند، اما با توجه به اظهارات رييس دفتر رييس‌جمهور، افزايش تعرفه واردات فولاد در آينده نزديك دور از ذهن نيست. ايران در برنامه دارد كه توليد فولاد خود را تا پايان چشم‌انداز 1404 به حدود 55 ميليون تن برساند و با وجود غيرممكن دانستن اين كار توسط برخي كارشناسان حوزه، در صورت تحقق اين امر، بايد بازار مناسب داخلي و خارجي براي مصرف و صادرات فولاد توليد شده در كشور تعريف شود. فولاد يكي از بازارهاي بزرگ و حايز اهميت را در تجارت جهاني به خود اختصاص داده و در حال حاضر نيز كشور چين بخش عمده‌اي از اين بازار را در دست گرفته است و با انواع دامپينگ‌ها سعي در حفظ اين بازار كه اين روزها تقاضاي آن در دنيا كاهش يافته است، دارد.  

راه‌اندازي باشگاه اقتصاددانان جوان |پدرام سلطاني، نايب رييس اتاق بازرگاني ايران از تاسيس باشگاه اقتصاد‌دانان جوان در اتاق بازرگاني خبر داد و گفت: قصد داريم بخش خصوصي را با ظرفيتي به روز و با انگيزه در حوزه اقتصاد پيوند بزنيم. اتاق بازرگاني در دوره جديد قصد دارد از دانش نيروي جوان استفاده كند و با توجه به اينكه موضوعات بخش خصوصي عموما با اقتصاد گره خورده است، بر آن شديم كه نهادي را با عنوان باشگاه اقتصاد‌دانان جوان در اتاق ايجاد كنيم. وي ادامه داد: با شناسايي اوليه كه از فارغ‌التحصيلان جوان يا دانشجويان دكتراي اقتصاد در دانشگاه‌هاي داخلي و خارج صورت گرفته، تعدادي شناسايي و براي يك گردهمايي دعوت شده‌اند.  

رونق از فروردين به بخش صنعت بازمي‌گردد| محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت در واكنش به رشد صنعتي منفي در سه فصل متوالي در سال‌جاري، وعده داد رونق از ابتداي سال ۹۵ به صنعت بازگردد. وي كه ميزان رشد بخش صنعت كشور را در سه فصل پياپي، منفي اعلام كرده است، گفت: آمار رشد صنعتي را بايد بانك مركزي اعلام كند و در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت نيست، اين در حالي است كه به دليل اينكه تحريم‌ها پابرجا بود، امسال نيز بخش صنعت كشور با كمبودهايي مواجه بود كه همين امر، باعث عدم رشد اين بخش شده است. البته يقين داريم كه از ابتداي سال ۹۵ بخش صنعت كشور، با توجه به شرايط پيش آمده، فعال‌تر خواهد شد ولي اينكه رشد بخش صنعت كشور در زمستان چه وضعيتي دارد، بايد اجازه داد تا آمارهاي بانك مركزي منتشر شود.

بسته كامل مزد ۹۵ يك‌جا تصويب مي‌شود|نماينده كارفرمايان در جلسه شوراي عالي كار گفت: امسال مانند سال گذشته نيست كه ساير موارد دستمزد در جلسات مجزا تعيين تكليف شود. دستمزد ۹۵ در يك بسته كامل تعيين مي‌شود. اصغر آهني‌ها، درباره جلسه شوراي عالي كار گفت: اين جلسه در ادامه جلسات قبلي شوراي عالي كار برگزار شد. شيوه‌هاي نحوه افزايش دستمزد سال 95 كارگران ازجمله مباحث مورد بحث در اين جلسه بود. وي ادامه داد: صحبتي از عدد و رقم نشد. همان موضوعات درباره سبد معيشت خانوار كارگري كه در كميته تخصصي مزد در حال بررسي است، دنبال شد. جلسه بعدي شوراي عالي كار به احتمال زياد دو هفته آينده است. معاون وزير صنعت و معاون وزير اقتصاد و دارايي در جلسه حضور داشتند. معاون وزير صنعت گزارشي را از وضعيت صنايع ارايه كردند. امسال مانند سال گذشته نيست كه ساير موارد دستمزد در جلسات مجزا تعيين تكليف شود. دستمزد 95 در يك بسته كامل در جلسه‌اي كه عدد و رقم مزد تعيين مي‌شود، ‌مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون