• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

توسعه نظامي مناقشه برانگيز در درياي چين

چين در درياي جنوبي سامانه موشكي مستقر كرده است

درياي چين در حال تبديل شدن به چالشي جديد در آرام‌ترين نقطه جهان است و بسياري از ناظران از اين منطقه به عنوان بحران تعيين‌كننده آينده ميان قدرت‌هاي جهاني ياد مي‌كنند. متحدان امريكا در شرق آسيا مي‌گويند چين روزبه‌روز حوزه نفوذ خود را در درياي جنوبي چين گسترش مي‌دهد و امريكا بايد مانع شود. در ماه‌هاي اخير، رقباي چين در درياي چين جنوبي از تلاش پكن براي گسترش جزاير مصنوعي خود در منطقه مي‌گفتند و اكنون جديدترين خبرها حاكي از اين موضوع است كه چين موشك‌هاي زمين به هوا را در يكي از جزاير درياي جنوبي چين مستقر كرده است. اين خبر را براي نخستين‌بار مقامات ارشد نظامي امريكا و دولت تايوان به سي‌ان‌ان اطلاع دادند. در بيانيه منتشر شده توسط وزارت دفاع تايوان آمده است كه آنها اطلاعات دقيقي را به دست آورده‌اند كه نشان‌دهنده وجود يك سامانه موشكي زمين به هوا در درياي چين جنوبي است. مقامات ايالات متحده نيز به سي‌ان‌ان گفته‌اند، تصاوير ماهواره‌اي اين خبر را تاييد مي‌كنند و چين اين سامانه را مستقر كرده است.
وزارت دفاع تايوان مي‌گويد چين موشك‌هاي زمين به هوارا در جزيره وودي در جزاير پاراسال مستقر كرده است. دولت تايوان مي‌گويد كه به دقت حركات نظامي و توسعه‌اي چين را در جزاير مورد اختلاف زيرنظر دارد. همچنين يك مقام ارشد ايالات متحده به سي‌ان‌ان گفته است كه استقرار سامانه موشكي زمين به هوا در حالي صورت مي‌گيرد كه چين قصد دارد به صورت يك‌جانبه وضع موجود را در صحنه سياسي شرق آسيا تغيير دهد.

واكنش امريكا
خبر استقرار سامانه موشكي چين در درياي چين جنوبي در حالي رسانه‌اي شد كه باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده در ميان رهبران كشورهاي جنوب شرقي آسيا در كاليفرنيا حضور داشت. جايي كه واشنگتن و متحدان شرقي آن در حال بحث و گفت‌وگو درباره كاهش تنش‌ها در درياي جنوبي چين بودند و توافق كردند كه هرگونه اختلاف ارضي بايد به صورت مسالمت‌آميز و از طريق ابزارهاي قانوني حل و فصل شود.
رييس‌جمهور امريكا پس از اين نشست در يك كنفرانس خبري اعلام كرد: تعهد قوي ما براي ايجاد يك نظم منطقه‌اي در راستاي قوانين و هنجارهاي بين‌المللي و حقوق ملت‌هاي كوچك و بزرگ پابرجاست. اوباما گفت ما در مورد نياز براي گام‌هاي ملموس در درياي چين به كاهش تنش از جمله توقف توسعه نظامي و ساخت و ساز جديد پايبند هستيم. اوباما تاكيد كرد، زماني كه آسه‌آن با صداي روشن و متحد صحبت مي‌كند مي‌تواند به پيشبرد امنيت و كرامت انساني كمك كند.

تلاش براي ايجاد يك همكاري
درياي چين جنوبي تبديل به يك اختلاف ارضي پيچيده ميان چين، برونئي، مالزي، فيليپين، تايوان و ويتنام شده است كه هريك از كشورها در اين منطقه ادعاي حاكميتي دارند. در اين بين اما تايوان در نشست سران آسه آن به همراه امريكا در كاليفرنيا به تمامي كشورهاي مورد منازعه پيام همكاري فرستاد. مقامات تايواني معتقدند با توجه به استقرار نظامي چين در منطقه همه طرف‌ها براي حفاظت از صلح و ثبات در جنوب درياي چين بايد تلاش كنند و از هرگونه اقدام يكجانبه كه موجب تشديد تنش مي‌شود نيز جلوگيري كنند. گفتني است برخي كشورهاي هم مرز با درياي چين جنوبي دست به توسعه و ساخت باندهاي پروازي در اين منطقه زده‌اند و تعدادي از هواپيماهاي نظامي خود را در اين منطقه مستقر كردند.

واكنش چين
وانگ يي، وزير امورخارجه چين در يك كنفرانس مطبوعاتي روز چهارشنبه استقرار اين سامانه موشكي را تكذيب نكرد اما گفت كه اين موضوع تلاشي از سوي رسانه‌هاي خاص غربي براي ايجاد يك خبر بوده است. سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز در نشست خبري گفت: اقدامات چين در درياي چين جنوبي صلح آميز بوده است اما وي اطلاعاتي در مورد موشك زمين به هوا نداد. سخنگوي وزارت امور خارجه چين در ادامه صحبت‌هاي خود تاكيد كرد كه جزاير در درياي جنوبي چين متعلق به خاك چين است. استقرار و امكانات دفاعي نيز در خاك خود را نيز مناسب و معقول مي‌دانيم. اين موضوع در راستاي بهبود قابليت‌هاي دفاع ملي ما است و هيچ ربطي به موضوع نظامي‌گري در منطقه ندارد. سخنگوي وزارت امور خارجه چين همچنين گفت كه چين از اجماع ايالات متحده و آسه آن استقبال كرد اما مخالفت خود را با دخالت واشنگتن در آب‌هاي مورد مناقشه را رسما  اعلام كرد.
گفتني است امريكا همواره از حضور چين در جزاير مصنوعي انتقاد كرده و كشتي‌هاي جنگي نزديك به سرزمين مورد مناقشه مستقر كرده است و پكن نيز همواره واشنگتن را متهم كرده كه امريكا به دنبال سلطه  در درياي چين است.

تحريك؟
اشلي تاونشند، عضو مهمان در مركز همكاري آسيا و اقيانوس آرام در شانگهاي به سي‌ان‌ان مي‌گويد: چين از دهه 1950ميلادي اين جزاير را اشغال كرده است اما استقرار موشك به وضوح يك تحريك به حساب مي‌آيد. وي تاكيد كرد كه از سال گذشته نيروهاي چيني هواپيماهاي خودرا در اين منطقه مستقر كرده‌اند. تاونشند معتقد است، حضور چين در اين منطقه تلويحا پذيرفته شده است. اما خبر استقرار موشك در اين منطقه اهميت نظامي آن را بيشتر مي‌كند. اين كارشناس امور آسيا مي‌افزايد بايد گفت كه حضور چين در درياي جنوبي را بايد در چشم‌انداز استراتژيك چين  ديد.
با اين وجود اگرچه حضور نظامي چين در اين جزيره موجب شده است تا خط دريايي چين صدها مايل گسترش پيدا كند و اگرچه اتصال اين موضوع با ساير همسايگان بحث تجاوز چين به خاك ساير كشورها را به ميان آورده است، اما چين در طول سال‌هاي گذشته اين جزاير خالي از سكنه را مجهز به فرودگاه، بنادر و فانوس‌هاي دريايي براي توسعه نفوذ خود در منطقه كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون