• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

اجرايي شدن توافق مونيخ

اقدامات خشونت‌آميز در سوريه متوقف مي‌شود

با گذشت يك هفته از توافق قدرت‌هاي جهاني در مونيخ درباره آتش بس در سوريه، اجراي اين توافق از روز گذشته رسما آغاز شد. وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه از روز چهارشنبه به‌طور رسمي توافق حاصل شده در كنفرانس مونيخ براي توقف اقدامات خشونت‌آميز در سوريه به اجرا در مي‌آيد. همزمان دولت سوريه از موافقت خود براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به هفت شهر محاصره شده خبر داد. با اين حال منابع روسي گزارش داده‌اند در مورد اجراي آتش‌بس در سوريه، مقامات نظامي روسيه و امريكا روز جمعه گفت‌وگو خواهند كرد.
اما از روز گذشته با اجرايي شدن اين توافق، بيش از 100 كاميون حامل كمك‌هاي انساني به مناطق محاصره شده ارسال شده كه قرار است با نظارت سازمان ملل و هلال احمر سوريه ميان مردم توزيع شود. اجراي اين توافق پس از سفر استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه به دمشق آغاز شده است.
با اين حال لفاظي‌ها درباره ادامه جنگ در سوريه ادامه دارد. در بيانيه‌اي كه از سوي وزارت امور خارجه روسيه براي اعلام رسمي آغاز آتش بس منتشر شده، به اظهارات مقامات تركيه‌اي مبني بر تصميم آنكارا براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز سوريه نيز پاسخ داده شده و مسكو تاكيد كرده است كه ايجاد چنين منطقه‌اي در سوريه بدون اجازه دولت دمشق غير ممكن خواهد بود. در همين حال باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در جريان كنفرانسي خبري در كاليفرنيا ضمن طرح اتهام‌هايي عليه روسيه درباره سوريه گفت: آتش‌بس تحت حمايت جامعه بين‌المللي كه قرار است ظرف يك هفته تحقق يابد به سختي به دست خواهد آمد و پوتين نيز تا حدودي مقصر آن است. تحقق اين آتش‌بس بسيار دشوار است چرا كه همچنان درگيري و خونريزي‌هاي بسياري وجود دارد.
 پنجشنبه گذشته روسيه و امريكا به همراه ديگر كشورهاي مرتبط با بحران سوريه در نشست امنيتي مونيخ توافق كردند تا براي آغاز روند مذاكرات، درگيري‌ها در اين كشور را متوقف كنند اما مسكو تاكيد كرده است كه همچنان به حملات هوايي خود عليه گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش و جبهه نصرت ادامه مي‌دهد.

 

واكنش شوراي امنيت

به گزارش آسوشيتدپرس رافائل راميرز، رييس دوره‌اي شورا و نماينده ونزوئلا، به خبرنگاران گفت: همه اعضاي شوراي امنيت موافقند كه از تركيه بخواهيم از قوانين بين‌المللي تبعيت كند. ارتش تركيه روزهاي شنبه و يكشنبه مواضع نيروهاي كرد سوري را در شمال حلب زير آتش توپخانه گرفت. عربستان سعودي نيز جنگنده‌هاي خود را در تركيه مستقر كرده است و احتمال آن مي‌رود كه دو كشور مستقيما وارد جنگ داخلي سوريه بشوند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون