• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

تجديد چاپ نمايشنامه «هُراس» پيتر كورني پس از نيم قرن

انتشارات علمي و فرهنگي نمايشنامه هُراس نوشته پيتر كورني با ترجمه محمدعلي معيري را پس از نزديك به نيم قرن تجديد چاپ كرد. اين نمايشنامه شرح وقايعي است درباره جنگ بين روم و آلب؛ ميان سه تن از دليران رومي و سه تن از دلاوران آلبي كه با هم نسبت خويشاوندي نيز دارند.
كورني در اين نمايشنامه قهرماناني ممتاز و رويايي خلق كرده كه پيش از هر چيز به افتخار و شرف دودمان و كشور خويش توجه نشان مي‌دهند و در اين راه از هر نوع فداكاري دريغ نكرده و حتي از عشق خود نيز مي‌گذرند.
شاهكار كرني را بايد در اين نمايش در موضوع آفريدن موضوعات تازه و گوناگون و به هم پيوستن رشته وقايع مختلف داستان ديد. او به شكلي داستان‌هايش را مي‌نويسد كه هيجان بسياري خلق كرده و در كنار آن پاياني دلپسند و غيرمنتظره نيز ايجاد مي‌كند. هنر او را در واقع در نوشتن نمايشنامه‌هايش بايد در تلفيق تراژدي و كمدي توام با هم دانست. بسياري از منتقدان آثار او را در زمره قصه‌هاي غصه‌زاي قهرماني و حماسي معرفي كرده‌اند؛ آثاري كه چنان ظريف‌انديش و توام با ريزه‌كاري نوشته مي‌شوند كه تقريبا تمامي اهالي نمايش آن را مي‌پسندند.
پيتر كورني از نمايشنامه‌نويسان فرانسوي قرن نوزدهم بوده كه به همراه ژان راسين و مولير در شمار بزرگ‌ترين درام‌نويسان عصر خود به شمار مي‌رفت. او را بسياري بنيانگذار تراژدي فرانسوي مي‌دانند كه در آغاز فعاليت خود مورد توجه جدي ريشليو صدراعظم مشهور لويي سيزدهم قرار گرفت.
انتشارات علمي و فرهنگي اين نمايشنامه را براي نخستين نوبت در سال ۱۳۴۹ منتشر و به‌تازگي براي دومين نوبت آن را تجديد چاپ كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون