• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

همايش‌هايي براي بررسي دستفروشي

مراد ثقفي: دستفروشي با ساماندهي مي‌تواند به زيباسازي شهري كمك كند

مهر| بعد از چند حادثه برخورد با دستفروش‌ها و حادثه كارواش سعادت‌آباد، ديروز دوجلسه هم‌انديشي مهم در دو فضاي جدا از هم درباره اين موضوع برگزار شد تا درآنها به بررسي پديده دستفروشي و راهكارهاي مقابله با آن پرداخته شود. در نخستين جلسه هم‌انديشي ساماندهي دستفروشي در شهر تهران كه با حضور جمعي از مديران شهرداري تهران، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صاحب‌نظران دانشگاهي در محل مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران برگزار شد مقرر شد كارگروهي مشترك مسائل مربوط به ساماندهي دستفروشان شهر تهران را پيگيري كند. در اين جلسه مراد ثقفي، پژوهشگر اقتصادي و اجتماعي ساماندهي دستفروشان را مستلزم حضور همه ذي‌نفعان در تدوين طرح اجرايي دانست و گفت: نتايج مطالعات تطبيقي بين‌المللي حاكي از آن است كه ما در كل كشور نيازمند تغيير نگاه به شغل دستفروشي و به شخص دستفروش هستيم به طوري كه در بسياري از شهرهاي مهم جهان مانند نيويورك و پاريس دستفروشان پذيرفته شده‌اند و در عين حال نهادهاي مسوول وظيفه ساماندهي آنها را بر عهده دارند. وي افزود: بر اين اساس در پاريس كوچك كه دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد ۹۷ بازار روز در هفته تشكيل مي‌شود و تحقيقات مركز ملي آمار فرانسه نشان مي‌دهد كه ۶۰۰ هزار بنگاه اقتصادي خرده‌فروشي در سال تشكيل مي‌شود و در نيويورك تنها دو هزار و ۸۰۰ مجوز دستفروشي مواد غذايي در سال صادر مي‌شود كه مجوزهاي چهار گروه ديگر شامل كالاهاي عمومي، كالاهاي فرهنگي مانند كتاب، كالاهاي فصلي مثل چتر و كالاهاي الكترونيك به آن اضافه مي‌شود. اين پژوهشگر اجتماعي با بيان اينكه شهر مدرني مانند نيويورك دستفروشي را به مثابه مبلمان شهري خود پذيرفته است، تصريح كرد: برخلاف تصورات غالبي كه وجود دارد دستفروشي در صورتي كه ساماندهي شود، مي‌تواند به زيباسازي شهري كمك كند و حتي در ايجاد امنيت فضاهاي شهري نيز موثر باشد.
عبدالرحيم تاج‌الدين، مديركل دفتر امور حمايتي و توانمندسازي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تحليل وضعيت اجتماعي كشور تاكيد كرد: ناگزير به مداخله در مسائل اجتماعي هستيم و مشاغل حمايتي نجات‌دهنده كشور از وضعيت نامساعد اجتماعي است. احد رستمي، مديركل دفتر مطالعات رفاه اجتماعي نيز ضمن يادآوري اينكه مسائل اجتماعي راهكار اجتماعي مي‌طلبند؛ آمادگي وزارت رفاه را براي هرگونه همكاري همدلانه براي ساماندهي دستفروشان شهر تهران اعلام كرد.
۹۰ درصد دستفروشان باند هستند
همچنين ديروز در يكي از مراسم‌ ديگر كه با حضور مديران مرتبط شهرداري و اصحاب رسانه برگزار شد، مديرعامل شركت شهربان با بيان اينكه معضل دستفروشي از زمان قاجار وجود داشته است، گفت: بر اساس تماس با سامانه ۱۳۷ در شش ماهه اول سال ۹۴، هشت هزار و ۷۱۳ مورد سد معبر اصناف، ۶ هزار و ۴۳۱ مورد سد معبر مصالح و ۲۴ هزار و ۶۷۴ مورد سد معبر دستفروشان به اين سامانه گزارش داده شد. چيذري با اشاره به ۲۰ نقطه حساس در تهران مانند ۱۵ خرداد و محدوده بازار، هفت تير و تجريش كه آسيب بساط گستري را در آنها به صورت جدي داريم، گفت: در ۱۵ خرداد ۳۰ نفر از افراد پشت پرده پديده بساط گستري دستگير شدند.
مديرعامل شركت شهربان گفت: بساط گستران افرادي هستند كه از بساط دارها حقوق مي‌گيرند اما برخي ديگر از اين افراد نيز نيازمند هستند. بساط چين‌ها خيابان‌ها را اجاره مي‌دهند و در زمان حضور شهرداري و ناجا اقدام به شلوغي و زدوخورد مي‌كنند .
مديرعامل شهربان شهرداري تهران گفت: يكي از سردسته‌هاي بساط گستري در محدوده بازار تهران براساس اظهارات خود وگزارش پليس امنيت روزانه ۳۰ ميليون تومان درآمد داشته است. مديرعامل شهربان با بيان اينكه طي چندماه گذشته ۱۰۰ شهربان اقدام به رشوه‌گيري كرده بودند كه در كميته انضباطي با آنها برخورد شد، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ شهربان تحصيلكرده استخدام كرده‌ايم. وي با بيان اينكه در سا ل۹۴، حدود ۷۲نيروي شهربان در حين ماموريت دچار مصدوميت شدند، گفت: حتي در اين مجموعه معبربان و شهربان فوتي نيز داشتيم. چيذري در پاسخ به سوالي مبني بر برخورد با رشوه گيراني كه با دريافت رشوه اجازه فعاليت به بساط گستران مي‌دادند، گفت: در چهارماه گذشته روش‌ها و سياست‌ها تغيير كرده است و ما بالغ بر صد نفر را در كميته انضباطي به همين دليل اخراج كرديم. وي با اشاره به جذب نيروهاي جديد گفت: بالغ بر ۲۵۰ نيروي ليسانسه داريم كه معبرباني مي‌كنند. متاسفانه برخي نيروهاي قبلي اعتياد داشتند. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران نيز در اين نشست گفت: دستفروشي عارضه‌اي اجتماعي است كه ده‌ها دليل پشت آن خوابيده است و ارگان‌هاي مختلف مسوول آن هستند. اقتصاد نامناسب در كشور آن را ايجاد مي‌كند. برخي افراد كه از نظر اقتصادي شرايط نامناسبي دارند رزق و روزي خود را از اين طريق به دست مي‌آورند و ناگزير اقدام به دستفروشي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون