• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3469 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ بهمن

هاشمي‌رفسنجاني به انتقاد از مخالفان دانشگاه آزاد پرداخت

هركسي كه با دانشگاه آزاد اسلامي مخالفت كرد شكست خورد

 

اعتماد| «دكتر جاسبي، مقام معظم رهبري، آيت‌الله موسوي اردبيلي و ميرحسين موسوي به عنوان هيات موسس اين دانشگاه بودند و هيچ يك از اين افراد سهمي از دانشگاه نداشتند و يك ريال نيز از اين دانشگاه استفاده شخصي نكردند. » رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در هفتادمين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد اسلامي به توضيحاتي در خصوص تاريخچه تشكيل اين دانشگاه پرداخت. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه در آن زمان بسياري معتقد بودند كه همه‌چيز بايد دولتي باشد، گفت: «من پيش امام(ره) رفتم و شرايط را براي ايشان توضيح دادم و با توجه به اينكه ايشان هوشيارتر و آينده بين‌تر از ديگران بودند، موضوع تاسيس دانشگاه آزاد را پذيرفتند و يك ميليون تومان نيز براي فعاليت اين دانشگاه به ما دادند. من در خطبه‌هاي نماز جمعه مساله را اعلام كردم، بنابراين دانشگاه آزاد هيچ نفعي براي موسسين خود ندارد و تنها هدف اين نهاد آموزشي خدمت به مردم است. » رييس هيات امناي دانشگاه آزاد در اين جلسه بار ديگر به «مزاحمت‌هايي كه براي دانشگاه ايجاد شده»
اشاره كرد. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به موسسين دانشگاه آزاد اسلامي كه در اين اجلاس مورد تقدير قرار گرفتند، گفت: «كساني كه امروز لوح تقدير گرفتند در روزهاي غربت دانشگاه براي تاسيس آن تلاش كردند چرا كه خيلي مزاحمت‌ها وجود داشت اما چون امام(ره) بودند، جرات مخالفت نمي‌كردند و موفق نشدند. » او با اشاره به مشكلات موجود در زمان رياست‌جمهوري پيشين توضيح داد: «در دوران احمدي‌نژاد كساني كه در دانشگاه آزاد اسلامي كار مي‌كردند، انگ مي‌خوردند. هنوز هم مزاحم‌هاي واقعي داريم كه نمي‌خواهيم با آنها سر و كله بزنيم، هركسي كه با دانشگاه آزاد اسلامي مخالفت كرد شكست خورد. نمونه آن دولت قبلي بود كه نخستين بمب را در اساسنامه گذاشتند و مي‌خواستند دانشگاه آزاد اسلامي را از بين ببرند، در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي يك بند از اساسنامه را اصلاح كردند در حالي كه بر اساس اساسنامه هر تغييري در آن بايد با نظر هيات موسس باشد اما آنها اين بند را بي‌اعتبار كردند. » او در مورد بي‌خاصيت شدن اساسنامه دانشگاه توسط شوراي انقلاب فرهنگي گفت كه دانشگاه شكايت خود را به دستگاه قضايي ارايه كرد و دادگاه حكم توقف داد اما مجددا دستگاه قضايي حكم دادگاه را متوقف كرد. او با اشاره به اينكه «در حال حاضر معاونان وزير علوم مصاحبه مي‌كنند كه اسناد دانشگاه آزاد اعتبار ندارد، اين درحالي است كه سهم دانشگاه آزاد در مسووليت آموزش عالي كشور حداقل ۵۰ درصد است. » اعلام كرد: «شب گذشته(سه شنبه شب) در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي نيمي از مسووليت‌هاي مربوط به آموزش عالي كشور به دانشگاه آزاد تقبل شده و ما مي‌توانيم از اين كار سربلند بيرون آييم.» رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه نخست وزير انگلستان اخيرا در بخشنامه‌اي به دانشگاه‌ها و وزير علوم خود تاكيد كرده كه بايد در روستاها و مناطق محروم اين كشور دانشگاه ايجاد شود، اين اقدام را با كار دانشگاه آزاد در ايران مقايسه كرد و گفت: «اين نوع تصميم‌گيري‌ها دقيقا كاري است كه دانشگاه آزاد در دستور كار خود دارند زيرا اگر فقرا بتوانند درس بخوانند قادر خواهند بود از حلقه فقر به حلقه متوسط برسند. » او با بيان اينكه با راه‌اندازي شركت‌هاي دانش‌بنيان بسياري از مشكلات اين دانشگاه برطرف خواهد شد اعلام كرد كه از اين به بعد واحدهاي دانشگاه آزاد زيان‌ده نخواهند بود. هاشمي‌رفسنجاني در پايان سخنان خود به انتقاد از صدا و سيما پرداخت: «تبليغات دانشگاه آزاد در صدا و سيما كم است و اگر نكته منفي از اين دانشگاه پيدا كنند آن را منعكس مي‌كنند. من از آقاي ميرزاده خواستم در فيس‌بوك صفحه‌اي براي دانشگاه آزاد ايجاد كند تا ما همه خدمات‌مان به مردم را در آنجا بگوييم.»
راه جاسبي را ادامه مي‌دهيم
رييس دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين جلسه اعلام كرد: « ما راه دكتر جاسبي را در دانشگاه آزاد ادامه مي‌دهيم زيرا وي اعلام كرده بود كه دهه چهارم عمر دانشگاه آزاد بايد به توسعه كيفي توجه كند. » حميد ميرزاده از دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترين دستاورد علمي- آموزشي انقلاب اسلامي ياد كرد. او با اشاره به اينكه در حال حاضر از دو هزار و ۸۵۵ واحد دانشگاه كشور ۵۰۵ واحد دانشگاهي مربوط به دانشگاه آزاد است، گفت: «اين دانشگاه در حال حاضر با دو هزار و ۳۰۰ واحد دانشگاهي رقابت مي‌كند و متاسفانه طي ۱۰ سال گذشته رقباي اين دانشگاه افزايش يافته‌اند. اين در حالي است كه در دو دولت گذشته كاهش اثربخشي دانشگاه آزاد مدنظر بوده است. با توجه به سياست‌هاي كاهش اثربخشي دانشگاه آزاد طي چند سال گذشته اين دانشگاه تنها چهار درصد رشد جمعيت دانشجويي داشته است.» ميرزاده ضمن ارايه گزارشي از عملكرد دانشگاه آزاد در خصوص درآمدهاي اين دانشگاه گفت: « ميزان درآمد غيرشهريه نيز در سال 92، 189 ميليارد تومان بوده است كه در سال 94 به 922 ميليارد تومان رسيده و پيش‌بيني مي‌كنيم در سال 95 يك هزار و 585 ميليارد تومان درآمد غيرشهريه داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون